ESG – zrównoważony wzrost biznesu. To się firmom opłaca

ESG, a więc odpowiedzialne podejście biznesu do środowiska, społeczeństwa i zarządzania, to trend, przed którym nie ma już odwrotu. Tego od firm oczekują inwestorzy, pracownicy i konsumenci. Ci, którzy nie będą ESG znikną z rynku – nie mają wątpliwości eksperci.

– Bez dostępu do kapitału nie uda się przeprowadzić transformacji.  Nie odetniemy prądu, nie zamkniemy kopalń z dnia na dzień, to nierealne żądania – nie ma wątpliwości Dorota Macieja z PZU Życie SA.– Bez dostępu do kapitału nie uda się przeprowadzić transformacji. Nie odetniemy prądu, nie zamkniemy kopalń z dnia na dzień, to nierealne żądania – nie ma wątpliwości Dorota Macieja z PZU Życie SA.
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska
Monika Rosmanowska

ESG to jeden z często podejmowanych podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu tematów.

– Wpisanie ESG na sztandary wiele dziś ułatwia. Niemniej nie przydawałabym temu aż takiej wagi. Sytuacja ta przypomina tę z 2000-2001 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z bańką internetową. Wtedy ogłoszenie, że ktoś dopiero będzie prowadził biznes w sieci sprawiało, że taka firma była lepiej wyceniana, cieszyła się większym zainteresowaniem. Tymczasem to, czy osiągnie sukces zależy od wielu czynników, choć na pewno tym przedsiębiorcom, którzy będą przestrzegać zasad ESG będzie na rynku łatwiej – nie ma wątpliwości Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie SA.

Dorota Macieja, członeki zarządu PZU Życie SA.

ESG – od tego nie ma już odwrotu

Temat ESG staje się popularny, rośnie świadomość firm, inwestorów i konsumentów. Pojawiły się też nowe regulacje. Mowa o Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych.

– Te firmy, które poradzą sobie ze strategicznym zaadresowaniem tego wyzwania, a zarazem ogromną szansą, wygrają. Raz, że pojawią się inwestycje, a dwa, że za chwilę, jeśli firmy nie będą w stanie wykazać się tego rodzaju działalnością, to będzie to wpływało na budowanie ich wartości. Nie było jeszcze takich czasów. Patrzę na to wszystko z wielką nadzieją – zauważa Irena Pichola, partner, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej Deloitte Advisory.

Zdaniem Wojciecha Hanna, prezesa Banku Ochrony Środowiska, jesteśmy świadkami wielkiego i nieodwracalnego procesu wchodzenia światowego i polskiego biznesu w odpowiedzialność środowiskową, społeczną oraz pod względem zarządzania firmą.

– Od tego nie ma już odwrotu. Kto dzisiaj nie pójdzie w kierunku ESG tego za chwilę nie będzie albo będzie w drugiej lub trzeciej biznesowej lidze. To nie jest pytanie o to, ile to kosztuje, ale co będzie jeśli tego nie zrobimy – przekonuje Wojciech Hann.

I dodaje, że dziś przyszedł czas, by zacząć zadawać pytania o najlepsze praktyki w ESG.

Lepsze wyniki finansowe

Przy realizacji celów ESG ważny jest – co podkreślają przedstawiciele biznesu – wynik finansowy, bo bez tego ciężko jest realizować szczytne cele środowiskowe, społeczne czy związane z zarządzaniem.

– Dlatego dokonaliśmy transformacji. Żabka najpierw musiała się zmienić dla klientów. Następnie przeszliśmy przez cyfryzację i dopiero w tej chwili jesteśmy w stanie wziąć większą odpowiedzialność za sprawy, które są ważne, za ESG. Chcemy to robić w taki sposób, który jest autentyczny i który jest zintegrowany ze strategią biznesową. To już nie jest pytanie czy, ale jak – zwraca uwagę Anna Grabowska, wiceprezes ds. komercyjnych Żabka Polska.

ESG – zdaniem Piotra Dmuchowskiego z HSBC w Polsce – firmom się opłaca. Ponad 60 proc. badań, przeprowadzanych w ostatnich latach, wskazuje na pozytywną korelację między podejściem firmy do ESG a jej wynikami finansowymi.

– Co ważne, ta korelacja staje się bardziej wyraźna w długim terminie – podkreśla Piotr Dmuchowski.

75 proc. dostawców to ESG

Jeśli chodzi o podejście do ESG to najwięksi rynkowi gracze, jak m.in. Allegro czy PZU, stawiają dziś sobie dużo ambitniejsze cele. Chcą zmieniać rynek i edukować konsumentów oraz partnerów biznesowych.

– Uczymy sprzedawców, jak zapakować towar w sposób zrównoważony czy jak segregować odpady. Wkrótce zacznie funkcjonować centrum logistyczne, które pozwoli nam na większą kontrolę nad tym, jak zapakowany i dostarczany jest towar – wylicza Marta Mikliszańska z Allegro.

– Zgodnie z nową strategią Grupy PZU na lata 2021-2024, chcemy m.in. osiągnąć neutralność klimatyczną, zweryfikować pod kątem stosowania zasad ESG ponad połowę swoich największych korporacyjnych klientów, zachęcać klientów do przechodzenia na OZE oraz promować transport niskoemisyjny poprzez odpowiednią ofertę ubezpieczeniową – wtóruje Dorota Macieja z PZU Życie SA. Bycia ESG od firm oczekują także konsumenci. Młodzi są w stanie poświęcić część swoich zysków w imię odpowiedzialnego inwestowania i korzyści związanych z wartościami, które są dla nich ważne.

– Kupujący są dziś gotowi poczekać dłużej na zakup, wiedząc, że dzięki temu transport wygeneruje mniejszy ślad węglowy czy dopłacić, by produkt był zapakowany w bardziej ekologiczny sposób – zapewnia Marta Mikliszańska z Allegro.

Motorem zmian w kontekście ESG może też być zrównoważona bankowość. Część największych banków już zapowiada, że firmy, które nie będą ESG będą odcinane od finansowania.

Pojawia się tu jednak problem okresu przejściowego. Bo – jak zauważa prezes BOŚ – żeby wyjść z otoczenia, które nam nie odpowiada przez jakiś czas w tym otoczeniu musimy funkcjonować. Pewnych zmian nie da się przeprowadzić z dnia na dzień.

– Bez dostępu do kapitału nie uda się przeprowadzić transformacji. Często słyszymy od inwestorów, że zielone spółki są drogie i dobrze jest wejść w tzw. spółki półzielone, które potrzebują funduszy, by się zmieniać. Grupa PZU sama też wspiera transformację polskiej gospodarki. Już w połowie bieżącego roku zaangażowała 150 mln zł w finansowanie budowy farm wiatrowych, a kolejnych 300 mln zł ulokowała w obligacjach ESG – dodaje Dorota Macieja z PZU Życie SA.

Niezależnie od trudności ESG to przyszłość, przed którą nie ma już ucieczki. Nastroje polskich konsumentów zmieniają się. Jak wynika z badań Deloitte, 81 proc. Polaków jest zaniepokojonych zmianami klimatu. W tej grupie 75 proc. ankietowanych jest gotowych podejmować pewne decyzje związane z wyborem produktu czy miejsca pracy w nawiązaniu do aspektów środowiskowych.

Płatna współpraca z Grupą PZU
Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO