Hiperautomatyzacja w e-commerce

U progu nowego tysiąclecia wizja zautomatyzowanego, pełnego robotów świata, w którym ludzie żyją tylko dzięki swoim cyfrowym awatarom, towarzyszyła jedynie filmom i książkom z kategorii science fiction. Jak pokazuje praktyka, cywilizacja zmierza jednak właśnie w kierunku już nie tylko automatyzacji, ale nawet hiperautomatyzacji. Jak przejawia się to w branży e-commerce?

Termin hiperautomatyzacja jest nierozerwalnie związany z automatyzacją jako taką. Chodzi więc o wysoki poziom automatyzacji różnych procesów, które dotychczas wykonywane były przez człowieka. Wykorzystanie hiperautomatyzacji w e-commerce.
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Co należy rozumieć przez pojęcie hiperautomatyzacji?

Termin hiperautomatyzacja jest nierozerwalnie związany z automatyzacją jako taką. Chodzi więc o wysoki poziom automatyzacji różnych procesów, które dotychczas wykonywane były przez człowieka. Automatyzacja jest wyraźnie widoczna chociażby w przypadku zakładów produkcyjnych. Linie, które w nich funkcjonują, często są w pełni zautomatyzowane, a pracownik jedynie steruje procesami, które zachodzą w ich obrębie.

Pojęcie hiperautomatyzacji po raz pierwszy zostało użyte przez specjalistów z firmy doradczej Gartner z USA. To odmiana automatyzacji, która wykracza dalece poza robotyzację procesów. Hiperautomatyzacja zakłada tworzenie niezależnych względem człowieka systemów, które mają być zdolne do realizowania nawet najbardziej skomplikowanych zadań, w tym koncepcyjnych, takich jak podejmowanie autonomicznych decyzji. 

W ramach hiperautomatyzacji kompleksowo wykorzystuje się dostępne narzędzia z zakresu:

Ma to na celu przekształcenie przedsiębiorstwa w taki sposób, by stało się nowocześniejsze i było zarządzane znacznie sprawniej. 

Jakie zalety ma hiperautomatyzacja?

W wielu różnych gałęziach gospodarki w przyszłości albo nawet już dziś może przydać się hiperautomatyzacja. Przyspiesza ona wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w branży handlu elektronicznego i nie tylko. Jest w stanie zwiększyć wydajność realizowanych procesów. Do jej wielu zalet należy zaliczyć:

  • zoptymalizowanie łańcucha dostaw dostępnego całą dobę,
  • przewidywanie i dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klientów,
  • poprawę wydajności łańcucha dostaw,
  • możliwość analizowania dużych zbiorów danych dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu,
  • odciążenie pracowników, którzy mogą zająć się bardziej skomplikowanymi zadaniami, przynoszącymi wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa,
  • ograniczenie popełnianych błędów,
  • redukcję kosztów operacyjnych,
  • możliwość zrównoważonego gospodarowania łańcuchami dostaw,
  • zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez usprawnienie różnych procesów i eliminację pomyłek. 

Przykłady zastosowania hiperautomatyzacji w e-commerce

Branża e-commerce rozwija się głównie dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, w tym rozwiązań cyfrowych. Hiperautomatyzacja pozwala na usprawnienie wielu procesów w handlu elektronicznym. 

Można przedstawić wiele przykładów zastosowania idei hiperautomatyzacji w e-commerce:

  • Prognozowanie popytu generowanego przez konsumentów – boty internetowe gromadzą i analizują historyczne dane dotyczące sprzedaży oraz inne cenne parametry rynkowe dla przewidywania przyszłego popytu, do którego można dostosować wielkość produkcji czy zaplanować dostawy surowców i półproduktów albo gotowych towarów. Hiperautomatyzacja w takim wymiarze pozwoli, by e-sklep dysponował na przykład taką wielkością asortymentu, jaka w danej chwili jest rzeczywiście potrzebna – dopasowana do istniejącego zapotrzebowania.
  • Zarządzanie zamówieniami – klientom e-sklepów zależy, by w możliwie najkrótszym czasie otrzymali dostawę zamówionych towarów. Hiperautomatyzacja może w tym pomóc, ponieważ system elektroniczny mógłby pozwolić na precyzyjne informowanie klientów o ewentualnych opóźnieniach w kompletowaniu zamówienia, w jego wysyłce czy o godzinie dostawy. Umożliwia to optymalizację łańcucha zamówień od producenta do konsumenta.
  • Obsługa klientów – za pośrednictwem botów zdolnych do naśladowania powtarzalnych wypowiedzi człowieka, opierających się na określonych regułach i uporządkowanych danych do wykonywania konkretnych działań. 
  • Usługa wspierania klientów – odpowiadanie na wiadomości i e-maile przez chatboty, przeprowadzanie rozmów telefonicznych z użyciem robotów konwersacyjnych czy wprowadzanie zmian w danych klientów na podstawie uzyskanych informacji. 

Hiperautomatyzacja, dzięki łączeniu wielu nowoczesnych technologii, umożliwia zwiększenie stopnia automatyzacji wielu zadań o powtarzalnym charakterze. Staje się powoli narzędziem idealnym do osiągnięcia cyfrowej transformacji np. e-sklepów. 

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują