"Biznes Klasa" to nowy program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z ludźmi z otoczenia biznesu, obecnymi i byłymi szefami największych firm - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem odcinka 9. jest Jacek Santorski, przedsiębiorca, współzałożyciel Values_ Consulting, dyrektor Akademii Psychologii Przywództwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Mają poczucie, że są bez pieniędzy. To mnie rozczula"
W najnowszej "Biznes Klasie" Jacek Santorski mówił o tym, czy polscy przedsiębiorcy chętnie dają podwyżki. Psycholog biznesu bez zastanowienia odparł, że rozczulają go majętni Polacy, bo ciągle mają poczucie, że są bez pieniędzy.
- Z jednej strony rozrzutność. Może nie jest ona już taka, że kupują sobie, samoloty i jachty, ale ich własne życie codzienne to nie jest stoicyzm. A gdy przychodzi do podwyższenia komuś wynagrodzenia? Zaraz, mnie nie stać na to, on chce 10 procent więcej, ja nie mam, tak jakby chciał mi coś zabrać. To jest niebywałe, mnie to intryguje jako psychologa - mówił Jacek Santorski.
Według psychologa biznesu, dopóki nie zmieni się takie myślenie, dopóty polska gospodarka nie wyjdzie z modelu rozwoju opartego na utrzymywaniu niskich kosztów pracy, które są przewagą konkurencyjną w Europie, i sięganiu po nisko wiszące owoce.
Santorski: Kultura folwarku przetrwała w polskich firmach
Jacek Santorski jak psycholog społeczny i biznesu od dawna zajmuje się zjawiskiem "folwarcyzacji" życia w Polsce. Według niego to problem, który nas trawi od lat. Chodzi o to, że wciąż jest zbyt wiele instytucji publicznych, firm, zespołów, gdzie jeden rządzi, a reszta pokornie słucha. To nie pozwala się rozwijać, iść dalej. Czy coś się zmieniło w ostatnich latach?
- Na szczęście przyszły powody, by to zaczęło się zmieniać. W firmach zaczęły się dziać bardzo ciekawe rzeczy, zawstydzeni polscy przedsiębiorcy i menadżerowie zaczęli przychodzić i chcą uczyć się jak bardziej zdemokratyzować relacje. Ale oni też sami zaczęli zauważać, że ta przemiana im nie odpowiada - mówi Jacek Santorski. - Ciągle są pracownicy, którzy chcą i wolą, żeby im ktoś pokazał palcem, co mają zrobić - dodawał.
Pokolenie Z szansą czy wyzwaniem dla rynku pracy?
Kilka miesięcy temu przeprowadzono badanie, z którego wynika, że młodzi ludzie z pokolenia Z i milenialsi przedkładają osobiste szczęście nad karierę zawodową. Z badania Randstad przeprowadzonego na 35 tys. pracowników z 34 krajów wynika, że prawie 50 proc. młodych wolałoby nie mieć pracy, niż robić to, czego nie lubią. Około 56 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 55 proc. milenialsów stwierdziło, że odeszłoby z pracy, gdyby kolidowała ona z ich życiem osobistym
- To są ci, którzy zrobili różnicę w ostatnich wynikach wyborów w Polsce. Im nie wygasają w mózgach tzw. detektory ściemy. Jest coś takiego, że człowiek, dojrzewając, uczy się takiej pobłażliwości dla sytuacji, że duchowny mówi: powściągliwość i praca, a sam jest otyły. Nagle okazuje się, że 30-latek się do tego przyzwyczaja, a teraz ci młodzi ludzie mówią: "mnie to nie obchodzi" - mówił Jacek Santorski.
"Biznes Klasa" ma premierę w każdą niedzielę o godzinie 17. Zachęcamy do subskrybowania kanału na YouTube.
W poprzednich odcinkach Łukasz Kijek rozmawiał m.in. z Adamem Ringerem z Green Caffe Nero, Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek, Władysławem Grochowskim z Grupy Arche, prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą, Michałem Sapotą, właścicielem HREIT, Darią Abramowicz, psycholog biznesu, która na co dzień współpracuje m.in. z Igą Świątek oraz Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana, a także Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy.