Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Kieszonkowe zamiast pensji dla kierowców Ubera. Są wolontariuszami, nie płacą podatków

18
Podziel się:

Na papierze wolontariusze fundacji, w rzeczywistości kierowcy Ubera. Wożąc pasażerów realizują program edukacyjny "Bądź bezpieczny na drodze". Fundacja jest nadzorowana przez Ministerstwo Infrastruktury - ustaliła "Wyborcza.tech".

Fundacja nadzorowana przez resort infrastruktury zatrudnia kierowców Ubera. Formalnie są wolontariuszami
Fundacja nadzorowana przez resort infrastruktury zatrudnia kierowców Ubera. Formalnie są wolontariuszami (East News, Mateusz Jagielski)

Fundacja Incolumis Civis im. Wilhelma von Strossenrhauera działa na rzecz "wspierania obywatelskich działań prospołecznych" - tak głosi jej statut. Na czym skupia się naprawdę? Jak opisuje "Wyborcza", zrzesza kierowców, często zza wchodniej granicy. Ci podpisują z fundacją umowę i stają się wolontariuszami. Jednak w rzeczywistości odbierają skodę i wożą pasażerów Ubera.

Wolontariusze - zgodnie z umową - realizują program "Bądź bezpieczny na drodze". Podpisują dwa dokumenty, pierwszy to porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontariackich. Drugim jest umowa dotycząca przekazania samochodu do nieodpłatnego użytku. Kierowca staje się wolontariuszem, więc nie pobiera wynagordzenia. Jednak fundacja wypłaca mu "kieszonkowe", co zapisano w porozumieniu.

Zapisano tam też, że wolontariusz w ramach swoich obowiązków "nawiązuje bezpośredni kontakt z pieszymi oraz zmotoryzowanymi uczestnikami ruchu drogowego w celu przeprowadzenia rozmowy na temat świadomości człowieka w zakresie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego i przekazania stosownej wiedzy na ten temat". Po takiej rozmowie ma prosić o wypełnienie anonimowej ankiety, jednak żadnych ankiet nigdy nie było.

Zobacz także: Obejrzyj: Co dalej z Uberem w Polsce?

- Mamy do czynienia z sytuacją, w której wolontariusze fundacji wypracowują przychód Ubera. Imigranci zarobkowi, żeby zostać wolontariuszami, nie potrzebują zezwolenia na pracę. W ten sposób pośrednik, jakim jest fundacja, może ich legalnie wykorzystywać (do pracy - przyp.red) - mówi "Wyborczej" dr Liwiusz Laska z kancelarii LLMS Adwokaci.

- W sytuacji zatrzymania przez policję, imigranci - nawet na wizach turystycznych - mogą udowodnić, że prowadzą tylko akcję edukacyjną. Po drugie, fundacja jest tu wehikułem gospodarczym, w którym nikt nie ponosi odpowiedzialności. Nie ma majątku ani udziałów, które można zająć, a członkowie jej zarządu nie ponoszą odpowiedzialności karnej - dodaje ekspert.

Fundację nadzoruje Ministerstwo Infrastruktury. Uber potwierdza, że Incolumis Civis jest jego partnerem flotowym.

Czytaj również: Rząd wraca do "lex Uber"

Firma zapewniła jednak "Wyborczą", że nie wiedziała, iż fundacja zrzesza kierowców-wolontariuszy. - Standardową praktyką biznesową jest to, że firmy nie zajmują się strukturą biznesową swoich partnerów biznesowych, ponieważ są oni niezależnymi operatorami. Sprawdzamy natomiast dokumenty, których wymaga prawo, takie jak dane, pod którymi zarejestrowana jest firma czy licencja na przewóz osób - oświadczyli przedstawiciele Ubera.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(18)
Ligos_1975
5 lata temu
Jakby się znalazł jakiś prawnik to chyba można im domiar podatkowy wrzucić i zawiadomienie do prokuratury o podejrzejie popełnienia przestępstwa?
butaaap
5 lata temu
Bo podatki powinny byc proste i niskie. Zero ulg itp.
trek
5 lata temu
Jestem taksówkarzem od 1977 r i nigdy nie byLem w ub lub tym podone a ich na taksówkach nie było bo to za słaby interes
eM.
5 lata temu
gdyby nie było takiej nagonki na Ubera to by tak nie kombinowali. Chciałabym móc normalnie dorobić trochę jeżdżąc samochodem, nie na "pełny etat", ale parę godzin w tygodniu.
Koks
5 lata temu
Mądry facet do rządu go