Kolej ma jechać 320 km/h. Polacy boją się o ceny biletów

Rząd zapewnia, że zwiększenie prędkości pociągów na linii Igrek do 320 km/h nie podniesie cen biletów. Według władz konkurencja na nowych trasach ma wymusić niższe stawki, mimo że eksperci ostrzegają przed wyższym zużyciem energii - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

kolej pociąg peron przystanek transport pendolino kolejePendolino - obecnie najszybszy polski pociąg
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Rząd podtrzymuje decyzję o zwiększeniu prędkości pociągów na planowanej linii Igrek do 320 km/h. Jak przypomina "Dziennik Gazeta Prawna", to jedna z kluczowych różnic między obecnymi władzami a poprzednim rządem, który zakładał maksymalną prędkość na poziomie 250 km/h. Trasa łącząca Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2035 r.

Według "DGP" poprzednia ekipa rządząca argumentowała, że niższa prędkość umożliwiłaby produkcję odpowiednich składów w polskich zakładach. Wskazywano także, że 250 km/h to rozwiązanie bardziej korzystne dla mniejszych miast, jak Sieradz czy Kalisz, które mogłyby być obsługiwane częstszymi połączeniami.

Skąd sałata w Polsce zimą? Ujawnia swój biznes

Ceny biletów w górę?

Krytycy przyspieszenia zwracają uwagę na rosnące koszty energetyczne. Patryk Wild, autor koncepcji szprych kolejowych prowadzących do CPK, wskazuje, że zwiększenie prędkości do 320 km/h oznacza wzrost zużycia energii o około 80 proc., a to może przełożyć się na wyższe ceny biletów.

Obecny rząd odpowiada jednak, że zmiana parametrów jest przesądzona. PKP Intercity rozpoczęło już konsultacje w sprawie zakupu 20 pociągów przystosowanych do jazdy 320 km/h. Prezes spółki Janusz Malinowski zapowiedział, że przetarg zostanie ogłoszony najpóźniej w grudniu.

Spółka CPK przekonuje jednocześnie, że wyższe prędkości nie muszą skutkować droższymi przejazdami. Podczas prezentacji przedstawiono symulacje, z których ma wynikać, że warunkiem obniżenia stawek jest dopuszczenie konkurencji na szybkie trasy.

Jako przykład wskazano Hiszpanię, gdzie na liniach kolei dużych prędkości działa czterech przewoźników, a ceny biletów na długich trasach są nawet o połowę niższe niż w przypadku polskich składów Pendolino.

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025