Lotnisko w Radomiu liczy na milion pasażerów. PPL podaje termin

Do końca tego roku z Lotniska Warszawa-Radom może skorzystać do 180 tys. pasażerów. Polskie Porty Lotnicze planują, że już w 2025 r. liczba ta przekroczy milion. I przekonują, że mimo trudnych początków, "oczekują, że inwestycja przyniesie zyski".

Lotnisko Warszawa-Radom otwarto 27 kwietnia 2023 r. Lotnisko Warszawa-Radom otwarto 27 kwietnia 2023 r. Już w 2025 r. ma odprawiać milion pasażerów rocznie
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza | Fot. Marcin Kucewicz / Agencja Wyborcza.pl
Marcin Walków

Lotnisko Warszawa-Radom przez pierwsze dwa tygodnie działalności odprawiło 3,6 tys. pasażerów. Obecnie odbywa się tam 12 operacji tygodniowo. Do końca roku liczba pasażerów ma sięgnąć 150-180 tys. Inwestycja kosztowała 800 mln zł i miała być magnesem dla tanich linii lotniczych i czarterów.

- Opierając się tylko na prognozach przedstawicieli portu oraz analizach IATA, widać teraz tym bardziej, jak dyskusyjne było wpakowanie 800 mln zł w to lotnisko. Dla mnie to także "dobry" prognostyk do tych szumnych zapowiedzi odnośnie CPK w 2027 roku, która to inwestycja będzie nieporównywalnie większa niż Radom - mówił money.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Polskie Porty Lotnicze, nowy właściciel radomskiego lotniska, utrzymują jednak, że mimo trudnych początków, Lotnisko Warszawa-Radom może odnieść sukces. "Według prognozy przyjętej w 5-letnim planie gospodarczym Polskich Portów Lotniczych próg 1 mln pasażerów zostanie przekroczony w 2025 r." - czytamy w odpowiedzi biura prasowego PPL na pytania money.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Rynek powoli weryfikuje Radom". Lotnisko dla tanich linii bez Ryanaira i Wizz Aira

Milion pasażerów w Radomiu. Kiedy lotnisko będzie rentowne?

Ta liczba - milion pasażerów - nie jest tylko symboliczna. Przyjęło się, że jest to próg rentowności dla lotniska regionalnego. Oznacza to, że przy takiej liczbie podróżnych w ciągu roku, jest już w stanie na siebie zarabiać.

"Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której Lotnisko Warszawa-Radom będzie długotrwale nierentowne. Z niezależnych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) dla Polski wynika, że nasz rynek lotniczy będzie się szybko rozwijał. Dotyczy to także Lotniska Warszawa-Radom" - dodaje biuro prasowe PPL.

PPL wskazuje odpowiedzialnych za sukces lotniska w Radomiu

Polskie Porty Lotnicze podkreślają, że przez najbliższe trzy lata nie tylko one będą odpowiedzialne za sukces biznesowy i ekonomiczny nowego lotniska w Radomiu.

"Oczywiście odpowiedzialne za rentowność będą, przez najbliższe lata, trzy podmioty. Polskie Porty Lotnicze, które jako zarządzający muszą wykazać się umiejętnościami biznesowymi, a także samorząd Radomia i Województwa Mazowieckiego, które są odpowiedzialne za promocję regionu i rozwój gospodarczy regionu oraz rozbudowę wskaźników 'mobility' i 'connectivity' regionu we współpracy z władzami lotniska" - czytamy dalej.

Co to za wskaźniki? Ten pierwszy odnosi się do liczby podróży lotniczych odbywanych statystycznie w ciągu roku przez jednego mieszkańca. Przed pandemią dla Polski ten wskaźnik wahał się w granicach jednego lotu rocznie, przy średniej europejskiej wynoszącej kilka lotów. Connectivity to z kolei wskaźnik liczby połączeń dostępnych z danego portu lotniczego, rozumianych jako pary rejsów (tam i z powrotem) do miast.

"Oczekujemy, że przyniesie zyski". PPL o Lotnisku Warszawa-Radom

Zapytaliśmy PPL, czy będzie bronić uzasadnienia dla inwestycji 800 mln zł w Lotnisko Warszawa-Radom, jeśli okaże się ono trwale nierentowne. "Sama możliwość szybkiego dotarcia w odległe miejsca lub po prostu szybkiego transportu np. w sytuacji zagrożenia życia, jest ogromnym atutem, a rozwój społeczny i gospodarczy regionu, związany ze wzrostem wskaźników "connectivity" i "mobility" nie zawsze musi się przekładać na zyski zarządcy infrastruktury" - czytamy.

Polskie Porty Lotnicze są jednak spółką akcyjną i dla nas inwestycja w Lotnisko Warszawa-Radom to element biznesu. Oczekujemy, że inwestycja przyniesie zyski, chociaż jest to oczywiście projekt wieloletni - dodano.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"