Najstarsza linia lotnicza na świecie. Tak się lata KLM w klasie biznes na dalekich trasach

KLM uznawane są za najstarszą linię lotniczą na świecie - działają nieprzerwanie od 1919 r. Podczas podróży z Warszawy przez Amsterdam do Sao Paulo w Brazylii mogłem sprawdzić, co oferuje ich klasa biznes na pokładzie Boeinga 777-300ER.

Boeing 777-300ER linii lotniczych KLM w służbie od 2008 r. Początkowo latał w barwach KLM Asia. Samolot o rejestracji PH-BVB nosi imię parku narodowego Fulufjället Boeing 777-300ER linii lotniczych KLM w służbie od 2008 r. Początkowo latał w barwach KLM Asia. Samolot o rejestracji PH-BVB nosi imię parku narodowego Fulufjället
Źródło zdjęć: © Getty Images, money.pl | C. V. Grinsven, LightRocket, Marcin Walków, SOPA Images
Marcin Walków

KLM, czyli Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, to w języku polskim Królewskie Linie Lotnicze. Działają nieprzerwanie od 1919 r., a ich hubem jest port lotniczy Amsterdam-Schiphol - jedno z największych lotnisk w Europie. To stamtąd niderlandzki przewoźnik oferuje połączenia dalekiego zasięgu do obu Ameryk, Azji oraz Afryki. Podczas podróży do fabryki Embraera w Brazylii podróżowałem na pokładzie Boeinga 777-300ER. To popularny typ samolotu dalekiego zasięgu, z którego korzystają m.in. linie lotnicze Emirates.

KLM ma rozbudowaną siatkę połączeń po Europie, które służą mu do zasilania amsterdamskiego hubu. Rejsy wykonywane są samolotami Embraera i Boeinga w barwach spółki-córki KLM Cityhopper. W pierwszym z obu typów samolotów fotele mają układ 2+2, w drugim 3+3. Jednak wówczas w klasie biznes ten środkowy pozostaje wolny, dzięki czemu pasażerowie mają do dyspozycji więcej miejsca niż podróżujący w klasie ekonomicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lecisz z przesiadką? Koniecznie zwróć na to uwagę

Warszawa-Amsterdam. Klasa biznes KLM na europejskich trasach

Na Lotnisku Chopina podróżujący w klasie biznes KLM (a także posiadacze odpowiednich statusów w programie lojalnościowym Flying Blue) mogą skorzystać z wydzielonego stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, przejścia Fast Track na lotnisku i wejścia do saloniku biznesowego, czyli tzw. business lounge’u. Lecąc w podróż wczesnoporanną, warto zapamiętać, że drzwi saloników w stołecznym porcie otwierają się o godzinie 5.00.

Klasa biznes KLM
Fast track to tzw. szybkie przejście, czyli wydzielone stanowisko kontroli bezpieczeństwa © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Salonik "Fantazja" to rodzaj wygodnej poczekalni z ofertą gastronomiczną © money.pl | Marcin Walków

Lot do Amsterdamu trwa niespełna dwie godziny. W klasie biznes KLM w tym czasie jest jeden serwis, uzależniony od pory dnia. W przypadku mojej podróży rozpoczętej o godz. 6:05 serwowano lekkie śniadanie. Każdy z pasażerów otrzymuje indywidualnie zapakowany w kartonowe pudełko zestaw - wybór słodkich wypieków, mieszankę orzechów i kandyzowanych owoców, krakersy. Do tego zimne i ciepłe napoje, a jeśli komuś pora dnia nie przeszkadza - również alkoholowe.

Klasa biznes KLM
Klasa biznes KLM w Boeingu 737-800 oznacza wolny fotel obok, możliwość wniesienia dwóch podręcznych walizek na pokład i bogatszy serwis w cenie biletu © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Mimo że proste, to dobre w smaku i wystarczające na dwugodzinny lot. Tak można podsumować śniadanie na rejsie KLM Warszawa-Amsterdam. Dodatkowy plus za to, w jaki sposób jest zapakowane © money.pl | Marcin Walków

Amsterdam - Sao Paulo. Klasa biznes KLM na dalekich trasach

Wstęp do lounge’u przysługuje również podczas przesiadki w porcie Amsterdam-Schiphol. W strefie non-Schengen, skąd obsługiwane są rejsy dalekiego zasięgu, z biletem klasy biznes można wejść do Crown Lounge.

Boarding na rejs do Sao Paulo rozpoczął się około 40 minut przed planowanym odlotem. Podróżujący klasą biznes wchodzą na pokład w drugiej kolejności - po osobach wymagających asysty i rodzinach z małymi dziećmi.

Boeing 777-300ER o rejestracji PH-BVB służy od 2008 r. Początkowo latał dla spółki-córki KLM Asia. Nosi imię parku narodowego Fulufjället. Po samolocie widać już zużycie elementów wyposażenia. Nadal jednak można tu podróżować wygodnie.

Fotele w klasie biznes KLM

Boeing 777-300ER zabiera na pokład do 408 pasażerów. W klasie ekonomicznej w każdym rzędzie jest 10 foteli, a w klasie biznes - 6 w układzie 2+2+2. Oznacza to, że podróżujący w rzędach przy oknach nie mają swobodnego dostępu do przejścia.

Na fotelu leży poduszka i kołdra. Nie ma tu dodatkowego lekkiego materaca, jak np. w klasie biznes Emirates czy Lufthansie. Fotele nie mają też regulowanych zagłówków.

Nie ma tu również kabin, a jedynie niskie perforowane metalowe przegrody między fotelami. Przed każdym pasażerem jest monitor systemu multimediów oraz informacji o podróży. Można go obsługiwać dotykowym pilotem, przypominającym przenośną konsolę do gier.

Klasa biznes KLM
Szósty rząd w klasie biznes w Boeingu 777-300ER to kameralny miniprzedział między kuchnią i toaletą a ścianką oddzielającą od klasy ekonomicznej © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Ekran systemu multimediów i podręczny kontroler do jego obsługi © money.pl | Marcin Walków

Każdy z foteli jest wystarczająco szeroki dla większości osób dorosłych i zapewnia duży zakres regulacji - do płaskiego łóżka włącznie.

Schowki bagażowe są wystarczająco pojemne, aby zmieścić dwie walizki kabinowe (tyle można wnieść na pokład w klasie biznes). Do tego mamy niewielką półkę pod ekranem, schowek na plecak, torebkę lub aktówkę pod podnóżkiem i trochę miejsca za fotelem, gdzie znajduje się butelka wody, niemarkowe słuchawki z aktywną redukcją hałasu, gniazdko elektryczne i port USB oraz karta menu na dany rejs.

Podczas mojego rejsu w całym samolocie nie działały gniazdka elektryczne i porty USB. Personel pokładowy oferował jednak pasażerom możliwość podłączenia urządzeń do ładowania w kokpicie.

Klasa biznes KLM
Gniazdko elektryczne, port USB, wejście słuchawkowe, a do tego butelka wody, słuchawki z redukcją hałasu do korzystania podczas lotu i karta menu © money.pl | Marcin Walków

Na każdego z pasażerów czeka też materiałowa kosmetyczka, zawierająca tzw. amenity kit, czyli zestaw podstawowych udogodnień. Są to:

  • bezuciskowe skarpety
  • opaska zaciemniająca na oczy
  • stopery do uszu
  • szczoteczka i pasta do zębów
  • dwa miniprodukty holenderskiej marki Rituals
  • minidługopis.
Klasa biznes KLM
Amenity kit to zestaw podstawowych udogodnień na podróż © money.pl | Marcin Walków

Serwis pokładowy w klasie biznes KLM

Jeszcze przed startem można liczyć na powitalny napój - szampana, wino, sok lub piwo.

Pierwszy serwis rozpoczyna się około godziny po starcie. Na początek mokry bawełniany ręcznik do rąk, miseczka prażonych orzechów na zaostrzenie apetytu.

Klasa biznes KLM
Powitalny napój po wejściu na pokład © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Serwis pokładowy rozpoczyna się od mokrego ręcznika do wytarcia rąk i mieszanki orzechów © money.pl | Marcin Walków

Wybierać można między dwiema przystawkami, którym towarzyszy sałatka i pieczywo, trzema daniami głównymi i dwoma deserami. Personel pokładowy zbiera zamówienia jeszcze przed startem, korzystając z tabletów. Wyświetla się na nich nazwisko każdego pasażera i każda z opcji - wystarczy więc wskazać palcem, na co mamy ochotę.

W przypadku serwisu w klasie biznes KLM warto zwrócić uwagę na detale zastawy - wzory holenderskich domków, biało-niebieskie ornamenty nawiązujące do porcelany z Delft (ten motyw pojawia się też podczas safety demo, czyli instrukcji bezpieczeństwa przed startem), czy nawet solniczkę i pieprzniczkę w kształcie drewnianych holenderskich chodaków.

Klasa biznes KLM
Solniczka i pieprzniczka nawiązują do tradycyjnych holenderskich drewniaków © money.pl | Marcin Walków

Posiłki są podane w sposób estetyczny, choć prezentację dania głównego można by dopracować. Narzekać nie można na smak dań i wielkość porcji. Podczas rejsu zdecydowałem się na:

  • zupę-krem z pomidorów
  • pieczonego łososia z kuskusem i warzywami
  • "deskę" serów na deser.
Klasa biznes KLM
Przystawka podczas pierwszego serwisu w klasie biznes KLM © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Danie główne © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
"Deska" serów na deser © money.pl | Marcin Walków

Mimo że to lot za dnia, podobnie jak współpasażerowie obok, zdecydowałem się na kilkugodzinny sen. Fotel rozłożył się na płasko i pozwolił na niezmącony sen.

Klasa biznes KLM
Fotel w klasie biznes można rozłożyć do płaskiego łóżka © money.pl | Marcin Walków

W toalecie znalazły się kosmetyki marki Rituals - mgiełka do ciała oraz dwa… żele do włosów w dozownikach z pompkami. Na ścianie również można odnaleźć nawiązanie do holdenderskich kamienic. Na lustrze przymocowany jest tulipan - sztuczny. Ciekawszy efekt uzyskanoby, gdyby był to kwiat z drewna - tak powszechny do nabycia nawet na amsterdamskim lotnisku.

Klasa biznes KLM
W toalecie nie brakuje wzoru holenderskich kamienic na ścianie © money.pl | Marcin Walków
Klasa biznes KLM
Kosmetyki marki Rituals dostępne są w toalecie klasy biznes © money.pl | Marcin Walków

Przez cały czas podróży na życzenie serwowane są napoje i przekąski, np. stroopwafle, czyli charakterystyczne dla Holandii wafle z syropem, brownie czy orzeszki.

Przed lądowaniem przewidziano drugi serwis. Tym razem jedna przystawka i jedno z dwóch dań głównych do wyboru oraz ciasto czekoladowe na deser.

Klasa biznes KLM
Drugi serwis pokładowy. Hamburger zapakowany jest w papier imitujący starą gazetę © money.pl | Marcin Walków

Miniaturowe domki Delft Blue od KLM. Koniec podróży w klasie biznes

Zwieńczeniem podróży na lotach dalekiego zasięgu w klasie biznes KLM są porcelanowe holenderskie domki, zawierające gin. Co roku przewoźnik wypuszcza nową edycję, będącą odzwierciedleniem rzeczywistego budynku w Holandii. To pamiątka i - dla wielu - przedmiot kolekcjonerski.

Klasa biznes KLM
Na koniec podróży można wybrać sobie jeden z domków Delft Blue © money.pl | Marcin Walków

Klasa biznes w liniach lotniczych KLM. Idą zmiany

Co można powiedzieć o podróży w klasie biznes KLM? Tak jak w przypadku innych przewoźników, najważniejszy jest fotel, który można zamienić w długie i płaskie łóżko. To on ma największy udział w cenie biletu, sięgającej od kilku do ponad kilkunastu tysięcy złotych za bilet w dwie strony. Dodatkowym udogodnieniem jest bogaty serwis pokładowy, większy ekran z ofertą multimediów, amenity kit i przywileje na lotnisku.

Produkt KLM, nazwany World Business Class, jest w dużej mierze porównywalny z tym, który możemy spotkać na pokładach Lufthansy czy nawet LOT-u. Tym, co go odróżnia od konkurencji, jest jednak wspominana przeze mnie dbałość o nawet drobne detale, podkreślające dziedzictwo Holandii. Odnajdziemy je nawet w wideo-instrukcji bezpieczeństwa przed startem.

Nawet w instrukcji bezpieczeństwa, tzw. safety demo, znajdziemy elementy nawiązujące do holenderskiej kultury i sztuki
Klasa biznes KLM © money.pl | Marcin Walków

O wrażeniach z podróży w klasie biznes decyduje też podejście personelu pokładowego. Załoga, na którą trafiłem podczas mojego rejsu, spisywała się bez zarzutu - tak pod względem uprzejmości, jak i zainteresowania pasażerami i tym, czy czegoś potrzebują przez cały rejs.

W KLM idą zmiany w klasie biznes. Rozpoczął się proces retrofitu, czyli wymiany wnętrza Boeingów 777-300ER. W samolotach już pojawia się nowa klasa ekonomiczna premium, a planowana jest też nowa klasa biznes. W tym drugim przypadku oznacza to przede wszystkim nowe fotele, zapewniające więcej prywatności za sprawą przegrody oddzielającej od współpasażerów i swobodnego dostępu do przejścia w układzie miejsc 1+2+1.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta