W Niemczech mówią "nie" polskiej gigainwestycji. Sąd wydał decyzję

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił obie skargi na decyzję środowiskową GDOŚ dla terminala kontenerowego w Świnoujściu złożone przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec. Sąd doszedł do przekonania, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w żaden sposób nie uchybił obowiązującym przepisom.

Istniejący terminal LNG w Świnoujściu, czerwiec 2025 r. Istniejący terminal LNG w Świnoujściu, czerwiec 2025 r.
Źródło zdjęć: © Gaz System | materiały prasowe
Malwina Gadawa

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu to jeden z największych projektów polskiej gospodarki morskiej. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury.

Gigainwestycja w Świnoujściu. WSA oddalił skargi

Terminal ma być zbudowany do 2029 r. W lutym Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydała decyzję środowiskową umożliwiającą realizację inwestycji.

Pod koniec marca została ona zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a WSA wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy terminala.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ego w biznesie: przekleństwo czy przewaga? Bogusław Leśnodorski w Biznes Klasie

Skargi oddalone. Sąd tłumaczy decyzję

W poniedziałek, 4 sierpnia, WSA oddalił skargi organizacji ekologicznych ws. decyzji środowiskowej GDOŚ dotyczącej budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wyrok jest nieprawomocny, strony mają prawo zaskarżyć orzeczenie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA).

Sędzia WSA Anita Wielopolska wskazała w sentencji, że po analizie obszernego materiału dowodowego sąd doszedł do przekonania, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w żaden sposób nie uchybił obowiązującym przepisom.

"Przeprowadził niezbędne uzgodnienia z organami, otrzymał stosowne opinie, rozpoznał wszystkie zarzuty, które zostały wniesione w odwołaniach" - zaznaczyła.

Sędzia zwróciła również uwagę, że GDOŚ przeanalizował i odniósł się do wszystkich zarzutów podniesionych przez niemiecką organizację, a inwestor, czyli Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście został wezwany do uzupełnienia raportu środowiskowego i spełnił ten obowiązek.

"Trzeba podkreślić, że wbrew temu co twierdzi niemieckie stowarzyszenie, ich uwagi i sugestie zostały uwzględnione. Były przeprowadzone konsultacje, w tym również transgraniczne i zostały one zakończone protokołem, do którego włączone zostały wszystkie ustalenia" - powiedziała sędzia Wielopolska.

Wskazała, że nie było jakichkolwiek podstaw do uchylenia decyzji środowiskowej GDOŚ. - W ocenie sądu decyzja była prawidłowa i nie ma żadnych powodów, by ją wyeliminować z obrotu prawnego - podsumowała.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Tak mówił o nim premier

Na niemieckie głosy sprzeciwu nie zważał w przeszłości premier, który w maju z wielką pompą zapowiedział program "Polskie morze". Ma on zapewnić naszemu państwu większe bezpieczeństwo na Bałtyku.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu - niezależnie od protestów, nikt nam tego terminala nie zablokuje, możecie być pewni - zapewniał Donald Tusk.

- Jesteśmy bardzo poważnym podmiotem pod względem przeładunków, nie powiem, że dominującym, ale jest bardzo blisko. W 2024 r. przeładunki kontenerowe w polskich portach wyniosły 3,3 mln ton liczonych w standardzie TEU (jednostka miary używana do określania pojemności kontenerów transportowych - red.). Nie ukrywam, że mamy plan, bardzo realną prognozę, i mamy zamiar potroić te liczby z dzisiaj do roku 2030 - czyli w ciągu czterech lat i kilku miesięcy - dodał szef rządu.

Dlaczego Niemcy chcą zablokować polską inwestycję?

Rozbudowa portu w Świnoujściu budziła emocje w Niemczech jeszcze za czasów rządów PiS. Chodziło między innymi o kwestie granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu. W 2023 r. w sprawie wypowiadali się burmistrzowie niemieckich miast wyspy Uznam.

Obawiali się pogorszenia jakości powietrza w sąsiednich terenach uzdrowiskowo-rekreacyjnych ze względu na wzmagający się ruch żeglugowy. Tłumaczyli też, że "istnieje ryzyko emisji hałasu, pogorszenia jakości wód, wypadków z utratą kontenerów, a wreszcie istotnego naruszenia polskich i niemieckich obszarów Natura 2000".

Niemcy obawiali się też znacznego ograniczenia rozwoju turystyki na wyspach Uznam i Wolin w związku z uprzemysłowieniem terenu.

Kluczowa polska inwestycja

- Terminal kontenerowy w Świnoujściu należy do priorytetowych inwestycji polskiego rządu - mówił niedawno w Radiu Zet wiceminister Arkadiusz Marchewka - W temacie jego budowy nie odpuścimy nawet na krok - podkreślał.

Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Ma być gotowy do 2029 roku.

Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morski w Szczecinie.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze może liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze może liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE