Niemcy mówią polskiej inwestycji "nie". "Skandaliczne działanie"

Na wniosek niemieckich ekologów, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Rząd zapowiada walkę o inwestycję. Teraz głos zabierają przedsiębiorcy. - Działanie mające na celu zablokowanie budowy terminala uznajemy za skandaliczne - mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

Kontenerowiec OOCL Gdynia w Gda?sku
01.12.2023 Gdansk Terminal kontenerowy Baltic Hub Dziewiczy rejs kontenerowca OOCL Gdynia na trasie z Chin do Europy
Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
Wojciech Strozyk/REPORTERNiemieccy ekolodzy blokują budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu [zdjęcie ilustracyjne]
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Katarzyna Kalus

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu to jeden z największych projektów polskiej gospodarki morskiej. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury.

Terminal ma być zbudowany do 2029 r. W lutym Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową umożliwiającą realizację inwestycji. Pod koniec marca została ona zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam. 7 maja sprawa trafiła do WSA w Warszawie; rozprawa odbyła się 21 lipca. Lebensraum Vorpommern nie tylko zaskarżyło wydaną decyzję, ale również złożyło wniosek o wstrzymanie jej wykonalności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie miał nic. Dziś prowadzi miliardowy biznes i Widzew Łódź - Robert Dobrzycki w Biznes Klasie

Sąd wstrzymał decyzję. Na 4 sierpnia wyznaczony jest termin rozprawy, podczas której ma zapaść wyrokWSA uzna skargę i uchyli decyzję środowiskową albo odrzuci skargę organizacji ekologicznych. Wyrok nie będzie jednak prawomocny.

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, Arkadiusz Marchewka, poseł PO ze Szczecina, w rozmowie z PAP przyznał, że bierze pod uwagę trzy scenariusze.

- Odrzucenie skargi, uchylenie decyzji środowiskowej albo wezwanie Zarządu Portów do uzupełnienia dokumentacji, na podstawie której wydawana jest decyzja – powiedział Marchewka. - Nie jesteśmy zaskoczeni skargami, odwołaniami. Zdajemy sobie sprawę, że toczymy batalię z przeciwnikiem rozwoju naszych portów - podkreślił Marchewka.

- Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy to się komuś podoba czy nie - podkreślił Marchewka. Zapowiedział, że na "zachodnie wybrzeże" przypływać będą największe kontenerowce świata, a Polska "będzie przejmować coraz większą część rynku transportowego w regionie".

"Dialog ze stroną niemiecką bardzo trudny"

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie pozytywnie odpowiadają na stanowisko wiceministra infrastruktury.

Nie zgadzamy się z tym, by strona niemiecka kwestionowała zasadność inwestycji gospodarczych w Polsce - przyznaje Hanna Mojsiuk. - Działanie mające na celu zablokowanie budowy głębokowodnego terminala przeładunkowego w Świnoujściu uznajemy za skandaliczne. Szanujemy stronę niemiecką, jako organizacja otoczenia biznesu zawsze zabieramy głos w sprawach transgranicznych apelując o porozumienie, dialog i wypracowywanie rozwiązań, które będą godzić wspólne interesy. Od jakiegoś czasu widzimy jednak, że ten dialog jest bardzo trudny - dodaje.

Jej zdaniem "potrzeba nam gospodarczego resetu w relacjach polsko-niemieckich".

- Jesteśmy na bardzo trudnym etapie relacji, gdy z jednej strony Niemcy są dla nas nadal bardzo silnym partnerem wymiany handlowej, a jednocześnie poszczególne elementy naszych aspiracji rozwojowych wywołują u naszych sąsiadów frustrację, której nie rozumiem i która jest dla nas niepokojąca - zauważa prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

- Mamy silny port, mamy potencjał rozwoju na naszym obszarze basenu Morza Bałtyckiego, potrzebujemy terminala kontenerowego w Świnoujściu i pogłębienia Odry w celach tranzytowych. Oprotestowanie tych inwestycji ze strony Niemieckiej nie powinno mieć miejsca. Wszelkie wątpliwości strony niemieckiej były wyjaśniane, a niestety nie udało się znaleźć porozumienia. Uważamy, że inwestycja powinna być zrealizowana - dodał Mojsiuk.

Kurort, który połączy przemysł z turystyką

Eksperci z Północnej Izby Gospodarczej zwracają uwagę na to, że Świnoujście ma potencjał, by być najważniejszym miastem w tej części kraju.

- Miasto jest w stanie połączyć potencjał turystyki i przemysłu. Musimy dbać o te proporcje. Jeżeli nam się to uda, to będziemy mieć kurort, który będzie przyciągać turystów z całego świata oraz inwestorów - uważa prezes Północnej Izby Gospodarczej w Świnoujściu Kamil Pyclik.

Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii.

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta