Aniołami biznesu określa się osoby prywatne inwestujące w start-upy swój kapitał w zamian za udziały w spółce. Tego typu inwestorów cechuje zaangażowanie w rozwój raczkującej spółki poprzez doradzanie i pomoc w dotarciu do nowych klientów. Jeżeli firma stanie już na własnych nogach i gwarantuje zyski, wtedy najczęściej aniołowie spieniężają swoje udziały.
Absolutnie wierzę w potencjał startupów, które, przy dobrym zarządzaniu, mogą przekuć pomysł w wysokodochodowy biznes. Mogą być one doskonałym poligonem do testowania przyszłych masowych trendów konsumenckich. Ze wsparciem finansowym i know-how doświadczonych managerów oraz dużej rynkowo organizacji często udaje się przeskalować powstające w nich koncepty - stwierdził Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost, jeden z polskich aniołów biznesu, cytowany w komunikacie.
Tylu aniołów biznesu jest w Polsce
Skalę tego typu inwestycji w Polsce pokazuje raport "Jak inwestują najlepsi aniołowie biznesu w Polsce? Polski rynek inwestycji anielskich w 2021 r." przygotowany przez COBIN Angels, ze wsparciem partnerów, w tym Szkoły Głównej Handlowej i OVHcloud.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Autorzy podkreślają, że możliwość zostania aniołem biznesu nie jest zarezerwowana wyłącznie dla najbogatszych Polaków, choć trzeba zaznaczyć, że wielu z nich rzeczywiście wybiera tego typu inwestycje. Tzw. inwestycje anielskie często rozpoczynają się już od 50 tys. złotych.
Aniołów biznesu w Polsce jednak wciąż jest relatywnie niewielu. Twórcy raportu szacują, że jest ich obecnie 680. Dla porównania: w krajach Europy Zachodniej przeciętnie jest ich przynajmniej po kilka tysięcy osób. 40 proc. polskich aniołów inwestuje w ten sposób dopiero od trzech lat lub krócej, a ponad połowa (53 proc.) dokonała od jednej do sześciu inwestycji w trakcie całej swojej inwestycji.
Tacy są polscy aniołowie biznesu
Domena inwestowania w start-upy przede wszystkim należy do mężczyzn. W Polsce aż 80 proc. aniołów biznesu to osoby tej płci. To wcale nie oznacza jednak, że mamy powody do wstydu. 20-procentowy odsetek inwestorek na rynku jest unikalny w skali europejskiej. W wielu krajach jest on zdecydowanie niższy.
W takie inwestowanie wierzą głównie osoby w wieku średnim - ich największa grupa plasuje się w wieku pomiędzy 35 a 49 lat. Ten przedział wiekowy stanowi aż 70 proc. aniołów biznesu. Najczęściej zostają nimi przedsiębiorcy (55 proc. badanych) lub managerowie (30 proc.).