Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Polskie przedsiębiorstwa muszą się rozwijać. Pomoże im w tym PAIH

Podziel się:

"Czarne łabędzie", czyli pandemia Covid-19, następnie wojna w Ukrainie znacząco obciążyły polską gospodarkę. Rosnąca inflacja i kryzys energetyczny to tylko pojedyncze przykłady skutków tych wydarzeń, które dziś odczuwa społeczeństwo. Jakie są szanse na rozwój polskich firm w tak trudnych czasach? Czy nasz rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów? Swoim doświadczeniem w tym temacie podzielili się przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu podczas drugiej edycji kongresu ESG – Polska Moc Biznesu.

Polskie przedsiębiorstwa muszą się rozwijać. Pomoże im w tym PAIH
(materiały partnera)

Polska jest krajem o rosnącej inflacji, będącej największą chorobą każdej gospodarki. Z drugiej strony jesteśmy krajem o dużym rynku wewnętrznym. Te i wiele innych aspektów, chociażby sąsiedztwo z krajem w takcie konfliktu zbrojnego, wyrabia pewien obraz polskiej gospodarki za granicą.

"Przez inwestorów zagranicznych jesteśmy traktowani w dalszym ciągu jako kraj, który ma dobrą bazę do inwestycji. Wszystkie wskaźniki jak relacja długu do PKB, czy kwestie związane z bezrobociem, są na dobrym poziomie, ale są obawy rynków, o to, co będzie dalej. Rynków nie interesuje dzisiejszy wynik, tylko jaka jest projekcja. Dlatego ważne jest, żebyśmy pokazywali projekcje, co jest trudne, ponieważ przyszłość jest trudna do przewidzenia" – mówi Sokal, Członek Zarządu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Polski rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów

Wojna za naszą wschodnią granicą nie daje poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa, wprowadzając niepewne jutro. Wynikiem każdego konfliktu zbrojnego jest kryzys. Nie jest to komfortowa sytuacja dla społeczeństwa, ale również dla samego biznesu, który lubi równowagę. Jednak można ten negatywny wydźwięk przekuć w wartość dodaną. Polska ma jeden element, który wyróżnia nasz kraj w świecie. Jest nim pomoc niesiona Ukrainie.

"Polska ma sytuację wyjątkową i jest traktowana jako kraj, który zrobił dużo dobrego dla Ukrainy. To jest element, który powinniśmy wykorzystywać. Rynki z jednej strony patrzą na Polskę z pewnymi pytaniami odnośnie przyszłości, ale z drugiej z apetytem, ponieważ jesteśmy krajem frontowym jeżeli chodzi o wojnę w Ukrainie, mamy też parasol NATO-wski" – zauważa Sokal.

Inwestorzy i rynki patrzą na Polskę w różnych kierunkach. Jednym z nich, jest rynek inwestycji. Ukraińska gospodarka w trakcie konfliktu, jak i po zakończonych działaniach wojennych, wymaga i będzie wymagała wsparcia, i Polska ma być takim miejscem. Drugi kierunek wyznaczają instytucje, które mają apetyt na rynki wschodnie. Polska jest idealnym miejscem do relokacji biznesów. Już w tym momencie wiele zagranicznych firm myśli o przeniesieniu head - office lub części produkcji do Polski, jako kraju stabilnego i mającego gwarancje NATO-wskie.

"Jesteśmy bardzo dobrym miejscem dla inwestorów, którzy musieli wyjść z powodu wojny w Ukrainie, z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Rynek nie znosi próżni i musi mieć kogoś, kto zastąpi te trzy kraje. Jesteśmy bardzo dobrą lokalizacją pod kątem produkcji, eksportu i skierowania do nas inwestycji. Jesteśmy w centrum Europy, mamy te same prawa i standardy jak kraje unijne. To sprawia, że jesteśmy na pozycji idealnego partnera do inwestycji" - dodaje Małgorzata Bibrowska, Dyrektor Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, w rozmowie z Moniką Praczyk, Redaktorką Polskiej Mocy Biznesu, na "gorących krzesłach"

Eksport polskich inwestycji

Polska gospodarka jest na tyle rozwinięta i prężną, że nie powinna czerpać tylko z inwestycji zagranicznych w Polsce, ale sama tworzyć swoje inwestycje na rynku zagranicznym.

"Zmienia się formuła eksportu. Dywersyfikacja jest niezbędna. Rynki afrykańskie i azjatyckie są teraz bardzo dobrą okazją, żeby na nich zaistnieć. Bardzo mocno wchodzimy w rynek afrykański, który wydaje się być egzotyczny, ale polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą odnieść sukces. Wydaje się, że te procesy porwanych łańcuchów dostaw i usług, stwarzają szansę, żeby dywersyfikować te wszystkie kwestie" – tłumaczy Sokal. - "Obecna sytuacja, czyli wojna w Ukrainie, to nie tylko ryzyko, ale również pewna szansa. Zachęcałbym, żeby ten kryzys traktować jako szansę dla polskiej gospodarki" – podsumowuje Sokal.

Rozwój polskich firm w czasie kryzysu

Pandemia Covid-19, następnie wojna w Ukrainie znacząco uderzyły w globalną gospodarkę. W dobie kryzysu powinniśmy stawiać na rozwój polskich przedsiębiorstw, a nie tylko walczyć o ich przetrwanie.

"Nasi przedsiębiorcy powinni bardziej dynamicznie podchodzić do sytuacji, powinni wychodzić poza nasz kraj czy w ramach Unii Europejskiej, a nawet poza UE. W pewnych kategoriach jesteśmy liderami outsourcingu branżowego. Pewne kategorie są dla nas specyficzne, firmy powinny zdecydowanie wybrać inne kierunki, branże powinny rozwijać się w zakresie internacjonalizacji, w ten sposób prowadząc do stabilizacji zarówno swojej firmy, jak i pozyskiwania nowych partnerów lub nowych rynków" – wyjaśnia Małgorzata Bibrowska w rozmowie na "gorących krzesłach".

Polska ma bardzo duży potencjał w branży IT, jachtach, różnego rodzaju podzespołach i komponentach. Te usługi i produkty są eksportowane na rynki zagraniczne. W dobie kryzysu rynek światowy weryfikuje firmy, dlatego ważne, aby wszystkie przedsiębiorstwa się rozwijały, umacniając tym samym swoją pozycję w skali globalnej. PAIH, czyli Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera firmy i instytucje, rozwijając napływ zagranicznych inwestycji na rynek polski oraz umiędzynaradawiając polskich przedsiębiorców, zwłaszcza tych małych i średnich. Swoje usługi świadczy bezpłatnie.

"Mamy możliwość świadczenia pewnym usług, pokazywania drogi i kompleksowego wsparcia, zarówno przez działania centralne, jak i przez nasze zagraniczne biura handlowe. Możemy wesprzeć przedsiębiorców w całym doradztwie, w nawiązaniu relacji, w bardzo szerokim zakresie. To jest bardzo interesujący model, o którym okazuje się, że nie wiele firm wie" – mówi Bibrowska podczas debaty "Jak pozyskać fundusze – rozwój polskich firm", prowadzonej przez Ernesta Bodziucha, dziennikarza ekonomicznego.

PAIH stawia na wsparcie mniejszych firm, wychodząc z założenia, że duże korporacje mają większe możliwości własnego rozwoju.

"Mamy także część, która zajmuje się programami europejskimi, współfinansowanymi ze środków europejskich. Mocno liczymy na nową perspektywę, czyli na FENGa, który właśnie się uruchamia. Z naszej strony wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa i to jest dofinansowanie usług doradczych, czyli Program Polskich Mostów Technologicznych, który jest dosyć kompleksowym programem. Mieliśmy ponad 3000 zgłoszeń do tego programu, co z jednej strony wydaje się niewiele, ale z drugiej patrząc na tę skalę, że przedsiębiorstwa mają wyjść poza Unię Europejską, bo takie jest założenie programu i jeszcze inne wytyczne, to jest całkiem sporo" – wyjaśnia Bibrowska. – "Ważnym elementem jest pomoc w przygotowaniu strategii" – podkreśla Dyrektor Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Więcej informacji na www.polskamocbiznesu.plwww.paih.gov.pl.

Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera