Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Rozebrali dwa samochody na części. Niemcy ujawniają sekret auta z Chin

269
Podziel się:

Tesla i BYD, należące do czołówki producentów pojazdów elektrycznych, stosują diametralnie różne technologie w swoich bateriach. Zespół naukowców z uniwersytetu RWTH w Aachen przeprowadził szczegółową analizę porównawczą ogniw obu producentów. Co odkryli?

Przebadali elektryczne auta
Przebadali elektryczne auta (Licencjodawca)

Ogniwo Tesli 4680 to cylindryczna konstrukcja o średnicy 46 mm i wysokości 80 mm, wykorzystująca chemię niklowo-manganowo-kobaltową. Produkowane jest w fabrykach w Teksasie, Kalifornii i Szanghaju, a znajduje zastosowanie między innymi w Modelu Y. BYD natomiast stosuje akumulatory typu LFP (fosforan litowo-żelazowy), które nie zawierają toksycznych metali ciężkich takich jak nikiel, kobalt czy kadm. W bateriach Blade firma łączy wąskie ogniwa w sposób przypominający ostrza mieczy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.

Fundamentalne różnice w konstrukcji i wydajności

Analiza chemiczna wykazała, że Tesla koncentruje się na wysokiej gęstości energii, podczas gdy BYD priorytetowo traktuje wydajność objętościową i stosuje tańsze materiały. Zmierzone gęstości energii wyniosły dla BYD 160 Wh/kg i 355,26 Wh/l, natomiast dla Tesli osiągnęły wartości 241,01 Wh/kg i 643,3 Wh/l. W obu przypadkach zastosowano anody grafitowe bez dodatku dwutlenku krzemu.

Profesor Heiner Heimes, członek zespołu badawczego, przyznał, że "byliśmy zaskoczeni, że anody obu baterii nie zawierają krzemu – zwłaszcza w ogniwie Tesli, ponieważ krzem jest powszechnie uważany za kluczowy materiał zwiększający gęstość energii". Naukowcy odkryli również znaczące różnice w szybkości ładowania i rozładowywania tych dwóch typów akumulatorów w stosunku do ich maksymalnej pojemności.

Zaskakujące wyniki w kwestii wydajności cieplnej

W akumulatorach zastosowano odmienne metody produkcyjne. Tesla wykorzystuje wyłącznie spawanie laserowe w ogniwach 4680, natomiast BYD łączy spawanie laserowe z ultradźwiękowym. W bateriach BYD anody i katody w stosie elektrod są mocowane w idealnej pozycji poprzez laminowanie krawędzi separatora. Tesla z kolei stosuje nowy typ spoiwa do łączenia materiałów aktywnych w elektrodach.

Mimo różnic konstrukcyjnych, badacze odkryli też nieoczekiwane podobieństwa - w obu przypadkach cienkie folie elektrodowe połączono metodą spawania laserowego zamiast konwencjonalnego spawania ultradźwiękowego. Choć ogniwo BYD jest znacznie większe od ogniwa Tesli, proporcje elementów pasywnych, takich jak kolektory prądu, obudowy i szyny zbiorcze, pozostają podobne.

Jednym z najbardziej zaskakujących wyników badania jest fakt, że akumulator BYD wykazuje wyższą wydajność dzięki lepszemu zarządzaniu ciepłem. Ogniwo Tesli 4680 generuje około dwukrotnie więcej ciepła, które wymaga rozproszenia, co wiąże się z dwukrotnie większym zużyciem energii na ten proces.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(269)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Polak
2 miesiące temu
Czy mówiąc krótko. Tesla jest toksyczna i mocniej się nagrzewa co sprawia, że jest dużo groźniejsza niż chińczyk.
Luk D.
2 miesiące temu
Zawsze Chiny rozbierały na czynniki pierwsze i kopiowały świat się zmienia
brak b.
2 miesiące temu
Niech chiny roz.. w drobny mak przemysł motoryzacyjny.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
suv
2 miesiące temu
Czyli małe chińskie rączki coś niecoś potrafią :-)
sdafad
2 miesiące temu
zdziwieni. tesla jedzie na NAJSTARSZEJ TECHNOLOGII LITOWEJ AKUMULATORÓW TRAKCYJNYCH czyli klasyczne ogniwa 18650 spinane w pakiety. BYD jako jeden z największych producentów akumulatorów litowych (dostarcza m.in dla della) stosuje NAJNOWSZE TECHNOLOGIE
Ksiegowy
2 miesiące temu
Dzisiaj przeczytałem że nasz, krajowy ''producent'' Izery liczy na 2 mld euro dofinansowania !. To nie żart. 🇵🇱🐏🐏
...
Następna strona