Rosjanie przestają kupować Łady pod zastaw kredytu. Zaczynają nimi jeździć

Łada przestała być samochodem kupowanym pod zastaw kredytu, mimo wysokiej sprzedaży w 2022 r. - pisze "Kommiersant". Wycofanie się zachodnich producentów z rosyjskiego rynku sprawia, że wartość ich samochodów z "drugiej ręki" rośnie.

W Rosji nadal chętnie kupowane są "klasyczne" modele ŁadyW Rosji nadal chętnie kupowane są "klasyczne" modele Łady
Źródło zdjęć: © Getty Images | SOPA Images

Kredyty pod zastaw samochodu to popularne rozwiązanie w Rosji. Jak wylicza "Kommiersant" w 2022 r. nadal były zaciągane na remont mieszkań czy domków letniskowych (33 proc.), na potrzeby osobiste, w tym leczenie, zakupy i naukę (26 proc.) oraz na refinansowanie innych zobowiązań (21 proc.).

Według serwisu CarMoney w ubiegłym roku jako zabezpieczenie najczęściej wykorzystywano kupowane auta marek Hyundai i Kia, Ford, Volkswagen i Toyota. "Rok wcześniej rosyjska Łada była w czołówce, ale generalnie udział rosyjskich samochodów w ogólnej liczbie zastawów spadł o 8,4 pkt. proc. do 7,2 proc." - czytamy. Co więcej, Rosjanie rzadziej zastawiają w banku nowe samochody, czyli poniżej trzech lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiny bez hamulców gospodarczych. "Niestety mamy do czynienia z zimną wojną"

Na tle ogólnego wzrostu cen samochodów w 2022 r., część klientów przeniosła się na rynek wtórny, w tym na jego najniższy segment cenowy.

W takich warunkach Łada mogłaby być sprzedawana po dość atrakcyjnej cenie, co być może sprawiło, że stanie się bardziej interesująca dla właścicieli jako środek transportu niż jako zabezpieczenie – ocenia Władimir Bespałow, ekspert rynku motoryzacyjnego.

Samochody pod zastaw kredytu w Rosji. Łada bestsellerem ostatnich lat

Łada była w ostatnich latach bestsellerem zarówno na rynku samochodów nowych, jak i w segmencie aut używanych. Jej sprzedaż w 2022 r. spadła o 46 proc. (188,6 tys.), a rynek nowych aut ogółem skurczył się w Rosji o 58,8 proc. "Sprzedaż używanych Ład spadła o 17,8 proc. do 1,2 mln sztuk" - czytamy. Jednak jej "klasyczne"modele wciąż zajmują miejsca w TOP10 używanych aut.

Bespałow uważa, że "zmiany na rynku nowych samochodów związane są z wycofywaniem się zagranicznych marek". Powoduje to wzrost zainteresowania ich autami, przez co ich wartość rezydualna może być szacowana wyżej.

Na chińskim rynku rozpychają się producenci samochodów z Chin. Ich udział w sprzedaży aut nowych wzrósł o 11,9 proc. do 19,4 proc. To podobny wynik, jak w przypadku marek koreańskich. Pierwsze miejsce podium nadal zajmują producenci rosyjscy (29,4 proc.).

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują