Rosyjskie media: linie lotnicze chcą zwracać samoloty zachodnim właścicielom

Co najmniej dwóch rosyjskich przewoźników lotniczych wysłało listy do Ministerstwa Transportu z prośbą, by zwrócić wykorzystywane przez nich dotąd samoloty zachodnim leasingodawcom – dowiedział się niezależny dziennik "Kommiersant".

Samolot, MoskwaSamoloty są uziemione na lotnisku Moskwa-Szeremietiewo. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © GETTY | Leonid Faerberg, SOPA Images
oprac.  PBE

Chodzi o firmy S7 oraz AirBridgeCargo. Jak pisze niezależny rosyjskojęzyczny portal Vot Tak, ta pierwsza firma chce zrezygnować z dwóch Boeingów 737-8 MAX. Dlaczego? Bo nie mają "certyfikatu w Federacji Rosyjskiej, a zatem nie można obsługiwać samolotów". Te Boeingi wycofano z użycia w Rosji po katastrofie samolotu w Indonezji i Etiopii w 2018 r.

Znacznie więcej samolotów chce oddać druga firma – AirBridgeCargo. Rosyjskie linie lotnicze myślą o zwrocie 14 z 16 Boeingów 747.

Wszystkie samoloty znajdują się teraz na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo. Od maja przewoźnik prowadzi negocjacje z leasingodawcą Dubai Aerospace Enterprise (ZEA). Zakładano, że AirBridgeCargo stworzy z tym przedsięwzięciem nowy wspólny podmiot prawny, po którym będzie mógł legalnie korzystać z samolotu – informuje Vot Tak, powołując się na ustalenia "Kommiersanta".

Jak dotąd rosyjskie Ministerstwo Transportu nie odpowiedziało na żaden ze złożonych wniosków.

Powodzenie przedsięwzięcia będzie zależało od tego, czy prawnicy obu stron znajdą sposób na obsługę samolotu, biorąc pod uwagę nałożone na nich sankcje amerykańskie oraz brytyjskie wobec Aleksieja Isaikina, przewodniczącego rady dyrektorów towarowej linii lotniczej "Wołga-Dniepr" – podało anonimowe źródło.

Problemy rosyjskich samolotów za granicą

Jeszcze pod koniec marca rosyjski minister transportu Witalij Sawiejew mówił, że z powodu sankcji za granicą "aresztowano" 78 samolotów rosyjskich linii lotniczych.

Większość samolotów rosyjskich przewoźników to maszyny produkcji zagranicznej. Są to przede wszystkim Boeingi i Airbusy. Rosyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Rosawiacja) ostrzegał rodzime linie przed "wysokim ryzykiem zatrzymania lub 'aresztowania' samolotów za granicą". W związku z tym zalecono zawieszenie lotów poza terytorium Rosji.

Pod koniec lutego Unia Europejska podjęła decyzję o zakazie dostarczania i leasingu samolotów oraz śmigłowców do Rosji, a także ich ubezpieczenia i konserwacji.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem