Software Housy doceniły marketing

Transformacja cyfrowa przyspieszona przez Covid-19 otworzyła nowe możliwości dla branży IT. Jednocześnie, ze względu na duży poziom konkurencji, wzrosła rola marketingu w procesie pozyskiwania klientów. Część firm zauważa bezpośrednią korelację między marketingiem a sprzedażą.

Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA) Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA)
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Jak wynika z raportu SoDA "Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce" (2021), w trakcie pandemii prawie wszystkie firmy, które wzięły udział w badaniu, zaczęły eksperymentować z różnymi technikami sprzedaży i marketingu. Według nich najlepsze rezultaty przyniósł marketing przychodzący (inbound), szczególnie media społecznościowe i własne treści publikowane w internecie. Webinary i podcasty uplasowały się zaś najniżej.

Źródło: "Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce", SoDA, 2021
Źródło: "Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce", SoDA, 2021 © materiały partnera

Na znaczeniu zyskały działania content marketingowe, które mogły posłużyć do pozycjonowania w wyszukiwarkach. Zgodnie z zauważalnym światowym trendem internauci, a więc także potencjalni klienci, chętniej szukali w internecie wskazówek i podpowiedzi, jak coś zrobić ("How to do things") niż informacji o produktach czy konkretnych markach.

Źródło: "Digital 2021 Global Overview Report", We Are Social, Hootsuite, styczeń 2021
Źródło: "Digital 2021 Global Overview Report", We Are Social, Hootsuite, styczeń 2021 © materiały partnera

Innowacyjna branża potrzebuje nowoczesnego marketingu

Ze względu na specyfikę produktu i związaną z nią komunikację B2B, proces zakupowy w branży IT jest stosunkowo długi i skomplikowany. Dlatego też stosowane narzędzia sprzedażowe i promocyjne muszą być odpowiednio dobrane.

"Nowoczesna sprzedaż i marketing jeszcze nigdy nie zmieniały się tak szybko. Co więcej – widzimy, że najszybciej zmiany dokonują się tam, gdzie jest wysoka konkurencyjność oraz skupienie na profesjonalnej wiedzy. Dotąd nie spotkaliśmy branży, która lepiej spełniałaby te kryteria od Software House’ów. Dzisiaj firmy z tego segmentu mierzą się ze sobą na pomysłowość i innowacyjność w obu obszarach. Długoterminowo, te podmioty, które lepiej się do tego przygotują, wygrają rynkową "grę" w której, klienci głosują swoimi pieniędzmi" - mówi Szymon Negacz, konsultant, trener sprzedaży i właściciel SellWise.

58% firm uczestniczących w badaniu SoDA w 2020 roku zwiększyło budżety marketingowe, a 23% zainwestowało w przedstawicieli handlowych. Jednocześnie respondenci zauważyli korelację między wydatkami na marketing a rentownością.

Źródło: "Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce", SoDA, 2021
Źródło: "Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce", SoDA, 2021 © materiały partnera

Nie ma uniwersalnego rozwiązania

Niestety nie istnieje powtarzalny wzorzec działań, który można zaimplementować w każdej organizacji IT. Każdą strategię należy oprzeć przede wszystkim na analizie danych. Jak podkreśla Piotr Bucki – wykładowca, szkoleniowiec, założyciel Bucki Pro – bazowanie na intuicji to nadal najczęściej popełniany błąd przy ocenie sytuacji i wyznaczaniu kierunku działań.

Błędy w myśleniu, którymi obciążony jest każdy człowiek, mogą nas sporo kosztować. Intuicja, której lubi słuchać 45% menedżerów, to ciekawy punkt wyjściowy. Dzięki niej możemy stawiać hipotezy. Jeśli jednak potem ich nie weryfikujemy badawczo, trafiamy często kulą w płot – zwraca uwagę Piotr Bucki.

Okiem ekspertów

24 września w Łodzi przedstawiciele branży Software House spotkają się na SoDA Conference, aby omówić palące tematy branży IT, w tym jak skutecznie budować swoją markę oraz sprzedawać swoje usługi w nowej, popandemicznej rzeczywistości. Wśród prelegentów znajdą się między innymi Piotr Bucki (wystąpienie pt. "Myśleć jak naukowiec. Dlaczego w marketingu intuicje mogą być szkodliwe i dużo nas kosztować") oraz Szymon Negacz (prelekcja: "Sprzedaż i Marketing B2B w Software House’ach").

O SoDA

Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA) to związek polskich firm technologicznych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza ponad 130 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 21 000 pracowników. Misją SoDA jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju na rynkach zagranicznych. SoDA współpracuje z takimi organizacjami jak: PIIT, PTI, PAIH, ITCorner i Klaster IT.

Informacja prasowa: SoDA
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują