Tak Rosjanie próbują ominąć sankcje. Statki zmieniają bandery. Udają, że nie są z Rosji

Jak wynika z informacji uzyskanych przez holenderski dziennik "NRC", wiele rosyjskich statków zmieniło ostatnio bandery w celu uniknięcia nałożonych sankcji wprowadzonych ze względu na agresję Rosji na Ukrainę. Bo dla nich zamknięte są m.in. porty w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii.

Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar", zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Mil.ru, Lic. CC BY 4.0
oprac.  LOS

O tym, że Rosjanie nie czekają z założonymi rękoma na skutki sankcji, które Zachód nakłada na reżim Władimira Putina za atak na Ukrainę, pisaliśmy w money.pl wiele razy. By wymknąć się sankcjom, np. oligarchowie ukrywają "swój" majątek pod płaszczem spółek fasadowych w rajach podatkowych. Systemowo Federacja Rosyjska natomiast stara się zmusić odbiorców gazu do płacenia za surowiec w rublach. Mimo tego, że umowy stanowią inaczej.

Sankcje gospodarcze dopełniają obostrzenia komunikacyjne. Dla rosyjskich samolotów sporą część nieba m.in. nad Unią Europejską. Analogicznie dla statków powiązanych z Moskwą i Mińskiem zamykają się kolejne porty. Rosjanie i te blokady starają się ominąć.

Efekt sankcji: rosyjskie statki ukrywają pochodzenie

Osiemnaście statków pływających jeszcze niedawno pod rosyjską banderą zmieniło w marcu rejestrację na inne państwo — podał holenderski dziennik "NRC". To, jak wynika z ustaleń firmy konsultingowej Windward, trzy razy więcej od średniej z wcześniejszych miesięcy. Statki te pływają obecnie pod banderami Wysp Marshalla lub karaibskiego państewka St. Kitts i Nevis. Według Windward dotyczy to m.in. tankowców.

Dziennik wskazuje natomiast, że w sektorze lotniczym ma miejsce odwrotny proceder. "Rosyjskie linie lotnicze masowo przerejestrowują samoloty, które wydzierżawiły od zagranicznych leasingodawców, na rosyjskie. Próbują w ten sposób uniemożliwić firmom leasingowym odzyskanie swoich maszyn. Właściciele mówią o kradzieży urządzeń i żądają miliardów euro od ubezpieczycieli" – czytamy w NRC

Wybrane dla Ciebie
Bon senioralny w opałach. Rząd nie zdąży z reformą?
Bon senioralny w opałach. Rząd nie zdąży z reformą?
Ogromny szpital rośnie jak na drożdżach. Pierwsi pacjenci za 2 lata
Ogromny szpital rośnie jak na drożdżach. Pierwsi pacjenci za 2 lata
Kaczyński wzywa do protestu w obronie Obajtka. Gigant reaguje
Kaczyński wzywa do protestu w obronie Obajtka. Gigant reaguje
Protesty w Lizbonie. Demonstracje przeciw zmianom w kodeksie pracy
Protesty w Lizbonie. Demonstracje przeciw zmianom w kodeksie pracy
Szykują się duże zwolnienia w polskiej firmie meblowej. Media: obejmą nawet 800 osób
Szykują się duże zwolnienia w polskiej firmie meblowej. Media: obejmą nawet 800 osób
Trump chce wesprzeć Orbana. Zniósł sankcje wobec Węgier, ale tylko na rok
Trump chce wesprzeć Orbana. Zniósł sankcje wobec Węgier, ale tylko na rok
Ministra odpowiada na weto prezydenta. "Oczywista nieprawda"
Ministra odpowiada na weto prezydenta. "Oczywista nieprawda"
Niemcy mają problem. Brakuje ćwierć miliona fachowców
Niemcy mają problem. Brakuje ćwierć miliona fachowców
Pracowała 32 lata. Nie mogła uwierzyć, gdy otworzyła list z ZUS
Pracowała 32 lata. Nie mogła uwierzyć, gdy otworzyła list z ZUS
Sprawdzili koszty ogrzewania domów przez rok. Oto najtańsze rozwiązanie
Sprawdzili koszty ogrzewania domów przez rok. Oto najtańsze rozwiązanie
Do końca trzymali się otwarcia CPK w 2028 r. Harmonogram "ambitny" czy pod wybory? [OPINIA]
Do końca trzymali się otwarcia CPK w 2028 r. Harmonogram "ambitny" czy pod wybory? [OPINIA]
Pociągi nie zatrzymują się w centrum Warszawy. Duże zmiany w komunikacji
Pociągi nie zatrzymują się w centrum Warszawy. Duże zmiany w komunikacji