"Taktyczna cierpliwość" na rynku pracy. Jest problem z podwyżkami

Niewielu kandydatów na stanowiska eksperckie i kierownicze ma obecnie szanse na 20-30-proc. wzrost wynagrodzenia u nowego pracodawcy - pisze w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolita". Niektórzy muszą się pogodzić z tym, że oferowane im stawki są nawet niższe niż przed rokiem.

otwarcie nowych hal produkcyjnych
Niepo�omice (woj. ma�opolskie), 16.05.2023. Otwarcie nowych hal produkcyjnych w MAN Trucks w Niepo�omicach, 16 bm. (aldg) PAP/�ukasz G�gulski
�ukasz G�gulski
aut, auta, auto, ci�arowe, ci�arowych, ci�ar�wek, ci�ar�wka, ci�ar�wki, fabryka, hal produkcyjnych, hala, hale produkcyjne, MAN Trucks, maszyny, otwarcia, otwarcie, pracownicy, pracownik, produkcja, produkcyjna, samochod�w, samochody, samoch�d, sprz�tNiewielu kandydatów na stanowiska eksperckie i kierownicze ma szanse na 20-30-proc. wzrost wynagrodzenia [zdjęcie ilustracyjne]
Źródło zdjęć: © PAP
Katarzyna Kalus

- Rynek pracy wszedł obecnie w fazę, którą można określić mianem "taktycznej cierpliwości", wynikającej z obecnego zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców poczucia niepewności - ocenił cytowany przez "Rz" dyrektor zarządzający firmy rekrutacyjnej Michael Page Polska, Radosław Szafrański, komentując jej Przegląd Wynagrodzeń 2026.

"Nikt sobie nie uświadamia". Porównał Polskę i USA

Jak zauważyła gazeta, dane raportu potwierdzają opinię, którą podzielają dziś niemal wszyscy rekruterzy - kandydaci przyzwyczajeni byli przez ostatnie lata do podwyżek sięgających 20-30 proc. dotychczasowej płacy muszą dziś często weryfikować swoje oczekiwania. Bo pracodawcy oferują na ogół 5-10 proc. podwyżkę. O ile w ogóle zakładają jakikolwiek wzrost wynagrodzenia.

Według raportu, który powstał na podstawie rozmów z pracodawcami i kandydatami do pracy (uczestnikami procesów rekrutacyjnych realizowanych przez Michael Page), na wielu stanowiskach najczęściej proponowane wynagrodzenia brutto są na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Szczególnie tam, gdzie i tak były wysokie.

Koszty pracy uderzają w firmy

W ocenie cytowanej przez "Rz" Katarzyny Dębkowskiej z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), to efekt osłabnięcia presji płacowej pracowników w warunkach mniejszej inflacji, a także skutek podkreślanej przez wiele firm bariery kosztów pracy.

W październikowym badaniu koniunktury prowadzonym przez PIE koszty pracownicze utrzymały się na czele listy barier w działalności firm. Wskazało je 69 proc. przedsiębiorców, podczas gdy niedostępność pracowników ograniczała 50 proc. firm.

Wybrane dla Ciebie
To już oficjalne. Turcy, nie LOT, kupują czeskie linie Smartwings
To już oficjalne. Turcy, nie LOT, kupują czeskie linie Smartwings
"Emerytury pomostowe" dla nauczycieli. ZUS pokazał kwotę
"Emerytury pomostowe" dla nauczycieli. ZUS pokazał kwotę
Cel: rosyjskie miliardy. Jest list siedmiu przywódców. Wśród nich polski premier
Cel: rosyjskie miliardy. Jest list siedmiu przywódców. Wśród nich polski premier
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Ataki na rosyjską infrastrukturę  i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Ataki na rosyjską infrastrukturę i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje