Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji

Tanie linie lotnicze Jetstar Asia z końcem lipca zakończą działalność. Tak zdecydował ich właściciel, australijski narodowy przewoźnik, Qantas Airways. Jego zdaniem o losie Jetstar przesądziły rosnące koszty, wysokie opłaty lotniskowe i silna konkurencja w regionie.

Linie lotnicze Jetstar zakończą działalnośćLinie lotnicze Jetstar zakończą działalność
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Markus Mainka
Marcin Walków

Linie lotnicze Jetstar Asia działały na rynku 20 lat, ich główną bazą było lotnisko w Singapurze. To jeden z hubów między Europą i Azją a Australią. Jak relacjonuje agencja Reutera, zamknięcie przedsiębiorstwa oznacza likwidację około 500 miejsc pracy. Flota 13 samolotów Airbus A320 zostanie relokowana do Australii i Nowej Zelandii.

Głównymi konkurentami w regionie na rynku tanich linii lotniczych są Scoot, należący do Singapore Airlines, AirAsia z Malezji, VietJet Aviation, które zwiększyły swoją przepustowość po pandemii na bardzo konkurencyjnym rynku, doprowadzając do obniżenia cen biletów.

Według spółki Qantas, Jetstar Asia, które obsługiwały 16 tras wewnątrz Azji z singapurskiego lotniska Changi, stanęły w obliczu rosnących wyzwań w ostatnich latach i nie były w stanie zapewnić wystarczających zysków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Linie lotnicze Jetstar przegrały z rynkiem

Jak powiedziała Stephanie Tully, dyrektor generalna Jetstar Group, te azjatyckie linie lotnicze odnotowały "naprawdę wysoki wzrost kosztów" w swojej bazie w Singapurze, w tym dwucyfrowy wzrost cen paliwa, opłat lotniskowych, obsługi naziemnej i opłat za ochronę.

30 czerwca zakończy się rok finansowy, w którym Jetstar Asia - zgodnie z prognozami - odnotuje stratę w wysokości 22,76 mln dol., przed uwzględnieniem odsetek i podatków. Tully powiedziała, że w ciągu 20 lat działalności, przedsiębiorstwo odnotowało zyski tylko przez sześć lat.

Grupa, dzięki zamknięciu Jetstar Asia, ma uwolnić 500 mln dol. australijskich, które sfinansują podstawową działalność grupy, głównie za sprawą relokowania 13 samolotów. Dzięki nim Jetstar będzie mógł zrezygnować z kosztownego leasingu samolotów w innej spółce, Jetstar Airways w Australii.

Wybrane dla Ciebie

Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki
Sztuczna inteligencja zerwała się z łańcucha? Ekspertka zabrała głos
Sztuczna inteligencja zerwała się z łańcucha? Ekspertka zabrała głos