Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji
Tanie linie lotnicze Jetstar Asia z końcem lipca zakończą działalność. Tak zdecydował ich właściciel, australijski narodowy przewoźnik, Qantas Airways. Jego zdaniem o losie Jetstar przesądziły rosnące koszty, wysokie opłaty lotniskowe i silna konkurencja w regionie.
Linie lotnicze Jetstar Asia działały na rynku 20 lat, ich główną bazą było lotnisko w Singapurze. To jeden z hubów między Europą i Azją a Australią. Jak relacjonuje agencja Reutera, zamknięcie przedsiębiorstwa oznacza likwidację około 500 miejsc pracy. Flota 13 samolotów Airbus A320 zostanie relokowana do Australii i Nowej Zelandii.
Głównymi konkurentami w regionie na rynku tanich linii lotniczych są Scoot, należący do Singapore Airlines, AirAsia z Malezji, VietJet Aviation, które zwiększyły swoją przepustowość po pandemii na bardzo konkurencyjnym rynku, doprowadzając do obniżenia cen biletów.
Według spółki Qantas, Jetstar Asia, które obsługiwały 16 tras wewnątrz Azji z singapurskiego lotniska Changi, stanęły w obliczu rosnących wyzwań w ostatnich latach i nie były w stanie zapewnić wystarczających zysków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych
Linie lotnicze Jetstar przegrały z rynkiem
Jak powiedziała Stephanie Tully, dyrektor generalna Jetstar Group, te azjatyckie linie lotnicze odnotowały "naprawdę wysoki wzrost kosztów" w swojej bazie w Singapurze, w tym dwucyfrowy wzrost cen paliwa, opłat lotniskowych, obsługi naziemnej i opłat za ochronę.
30 czerwca zakończy się rok finansowy, w którym Jetstar Asia - zgodnie z prognozami - odnotuje stratę w wysokości 22,76 mln dol., przed uwzględnieniem odsetek i podatków. Tully powiedziała, że w ciągu 20 lat działalności, przedsiębiorstwo odnotowało zyski tylko przez sześć lat.
Grupa, dzięki zamknięciu Jetstar Asia, ma uwolnić 500 mln dol. australijskich, które sfinansują podstawową działalność grupy, głównie za sprawą relokowania 13 samolotów. Dzięki nim Jetstar będzie mógł zrezygnować z kosztownego leasingu samolotów w innej spółce, Jetstar Airways w Australii.