Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji

Tanie linie lotnicze Jetstar Asia z końcem lipca zakończą działalność. Tak zdecydował ich właściciel, australijski narodowy przewoźnik, Qantas Airways. Jego zdaniem o losie Jetstar przesądziły rosnące koszty, wysokie opłaty lotniskowe i silna konkurencja w regionie.

Linie lotnicze Jetstar zakończą działalnośćLinie lotnicze Jetstar zakończą działalność
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Markus Mainka
Marcin Walków

Linie lotnicze Jetstar Asia działały na rynku 20 lat, ich główną bazą było lotnisko w Singapurze. To jeden z hubów między Europą i Azją a Australią. Jak relacjonuje agencja Reutera, zamknięcie przedsiębiorstwa oznacza likwidację około 500 miejsc pracy. Flota 13 samolotów Airbus A320 zostanie relokowana do Australii i Nowej Zelandii.

Głównymi konkurentami w regionie na rynku tanich linii lotniczych są Scoot, należący do Singapore Airlines, AirAsia z Malezji, VietJet Aviation, które zwiększyły swoją przepustowość po pandemii na bardzo konkurencyjnym rynku, doprowadzając do obniżenia cen biletów.

Według spółki Qantas, Jetstar Asia, które obsługiwały 16 tras wewnątrz Azji z singapurskiego lotniska Changi, stanęły w obliczu rosnących wyzwań w ostatnich latach i nie były w stanie zapewnić wystarczających zysków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Linie lotnicze Jetstar przegrały z rynkiem

Jak powiedziała Stephanie Tully, dyrektor generalna Jetstar Group, te azjatyckie linie lotnicze odnotowały "naprawdę wysoki wzrost kosztów" w swojej bazie w Singapurze, w tym dwucyfrowy wzrost cen paliwa, opłat lotniskowych, obsługi naziemnej i opłat za ochronę.

30 czerwca zakończy się rok finansowy, w którym Jetstar Asia - zgodnie z prognozami - odnotuje stratę w wysokości 22,76 mln dol., przed uwzględnieniem odsetek i podatków. Tully powiedziała, że w ciągu 20 lat działalności, przedsiębiorstwo odnotowało zyski tylko przez sześć lat.

Grupa, dzięki zamknięciu Jetstar Asia, ma uwolnić 500 mln dol. australijskich, które sfinansują podstawową działalność grupy, głównie za sprawą relokowania 13 samolotów. Dzięki nim Jetstar będzie mógł zrezygnować z kosztownego leasingu samolotów w innej spółce, Jetstar Airways w Australii.

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta