Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
aktualizacja
Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Transport kolejowy jako transport przyszłości

Podziel się:

PKP Intercity szacuje, że do 2030 roku przewiezie ponad 88 mln pasażerów. Za ambicjami przewoźnika idą również wielomiliardowe inwestycje w tabor oraz infrastrukturę kolejową. Dzięki nim podnosi się nie tylko komfort podróży, lecz są one także odpowiedzią na zmiany klimatu, które stały się kluczowym wyzwaniem współczesnego świata.

Transport kolejowy jako transport przyszłości
(materiały partnera)

Kolej jest ekologicznym środkiem transportu zbiorowego i emituje ponad 3 razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy i 8 razy mniej niż lotniczy. Badania przeprowadzane przez PKP Intercity na wiosnę bieżącego roku potwierdziło, że dla 56 proc. pasażerów narodowego przewoźnika kwestie związane z ekologią i śladem węglowym mają wpływ na to, jaki środek transportu wybierają.

Polacy dostrzegają skalę konsekwencji ekonomicznych i społecznych, które powodują zmiany klimatu. Dlatego działania na rzecz ochrony środowiska nie są tylko przejściowym trendem, a strategią rozwoju, która pozwala rozwijać się szybciej i budować stabilną pozycję przedsiębiorstw w wieloletniej perspektywie. Szczególnie, że kwestie związane z ekologią są jednym z ważniejszych czynników, które mają wpływ na decyzję konsumentów.

Z tego powodu ekologia to ważny element życia codziennego, a także motor poważnych i rozległych polityk krajowych czy unijnych. Zrównoważony rozwój transportu jest jednym z głównych założeń Europejskiego Zielonego Ładu. To właśnie prośrodowiskowa rewolucja tej części gospodarki będzie jednym z najtrudniejszych wyzwań, które stoją przed Polską i całą Unią Europejską. Odpowiedzią są między innymi wielkie inwestycje w kolej, także w naszym kraju. Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje ponad 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz na przyjazne środowisku stacje postojowe.

We Wspólnocie kolej odpowiada za jedynie 0,4 proc. emisji gazów cieplarnianych. Jest to wynik drastycznie niższy w porównaniu z transportem drogowym, który odpowiada za ponad 71 proc. emisji oraz lotnictwem, które generuje niemal 14 proc. zanieczyszczeń. Między innymi dlatego w nadchodzących latach będzie rosła rola kolei jako jednego z najbardziej zrównoważonych środków transportu w europejskim systemie mobilności. Jest ona nie tylko przyjazna środowisku i energooszczędna, lecz jest także jedynym rodzajem transportu, który niemal stale obniża poziom emisji CO2, jednocześnie odnotowującym wzrost przewozów.

Inwestycje w zielony transport przyszłości

PKP Intercity ma ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna klimatycznie. W realizowanej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" ważnym czynnikiem decyzyjnym jest ekologia. Spółka intensywnie inwestuje w niskoemisyjny tabor. Już dzisiaj 85% pojazdów PKP Intercity nie emituje spalin, a lokomotywy, które kursują po liniach niezelektryfikowanych spełniają wyśrubowane normy emisji spalin.

Szczególny nacisk narodowy przewoźnik kładzie na lokomotywy wielosystemowe oraz tabor hybrydowy (lokomotywy oraz elektryczne zespoły trakcyjne). Według badań i prognoz PKP Intercity, przy zastosowaniu nowoczesnych elementów, eco-drivingu i rekuperacji oraz innych działań, może do 2030 r zaoszczędzić 1 TWh energii, co przełoży się na mniejszą o milion ton emisję dwutlenku węgla.

Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest też jednym z głównych celów dziesięcioletniej umowy dot. świadczenia usług publicznych, którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury pod koniec 2020 roku. Dodatkowo obchodząc w 2021 roku 20-lecie swojego istnienia, spółka wkroczyła w kolejny etap działalności z planem wypracowania nowego standardu podróżowania koleją. W tym celu rozpoczęły się prace nad zmianą podejścia do projektowania pociągów, które w najbliższych latach pojawią się na torach.

Podjęte inwestycje stanowią realizację planów rozwoju sektora kolejowego w całej Europie nakreślonych przez Komisję Europejską do 2050 r. Plany wyznaczają następujące cele: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90 proc. do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego.

Jednak już teraz transport kolejowy można określić jako transport przyszłości. Pociągami można poruszać się szybciej, taniej i w duchu eko. Ponadto nie trzeba skupiać się na kierowaniu – możliwość chwili relaksu czy pracy jest na wyciągnięcie ręki. Nic więc dziwnego, że takiego wyboru dokonuje coraz więcej Polek i Polaków.

PKP Intercity przewiozło do 13 listopada 2022 roku już ponad 50 milionów pasażerów. Oznacza to, że na półtora miesiąca przed końcem roku pobity został rekord ustanowiony w najlepszym do tej pory 2019 roku. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 49 milionów podróżnych.

Nie tylko tabor, ale również zaplecza infrastrukturalne

PKP Intercity do 2030 roku zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku naturalnemu stacje postojowe i zaplecza techniczne. W ten sposób zapewni wysoki standard obsługi nowoczesnego taboru. Przewoźnik zakłada, że unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie Polski.

Przykładem nowoczesnej inwestycji w infrastrukturę jest całoroczna myjnia na stacji postojowej Warszawa Grochów, która została oddana do użytku w czerwcu bieżącego roku. Dzięki inwestycji czas mycia jednego pociągu skrócił się do godziny. Obiekt został wyposażony w oczyszczalnię ścieków, pracującą w obiegu zamkniętym, co pozwoli na wielkokrotne wykorzystanie wody z mycia. Ponadto myjnia została wyposażona w rozwiązania do gromadzenia oraz przechowywania deszczówki. Z kolei automatyczny system dozowania środków chemicznych będzie zawsze pilnował, aby nie przesadzać z detergentami. Te rozwiązania pozwalają PKP Intercity zmniejszać zużycie wody i ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Podobne rozwiązania zostaną już niedługo wdrożone na stacjach postojowych Wrocław Główny i Kraków Główny Zachód. Łącznie PKP Intercity będzie dysponować 7 takimi obiektami na terenie całej Polski. Dzięki nowoczesnym stacjom pociągi będą wracać szybciej na tory, a maszyny będą je myć w dzień i w nocy, zarówno w okresie letnim, jak również zimowym.

Z myślą o przyszłości

Najbliższe lata przyniosą dynamiczny rozwój kolei. Jako transport przyszłości będzie ona bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna, co w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną podróżnych sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu. Z korzyścią dla środowiska.

Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.