Administracja Trumpa ogłosiła wprowadzenie opłat na statki zbudowane w Chinach. Decyzja ta jest wynikiem dochodzenia przeprowadzonego przez przedstawiciela handlowego USA, które wykazało, że chińskie praktyki handlowe są niekorzystne dla amerykańskiego handlu. Jak podaje CNBC, opłaty mają na celu zmniejszenie dominacji Chin w branży stoczniowej i ochronę amerykańskiego łańcucha dostaw.
Opłaty będą naliczane raz na rejs, a nie za każdy port, co było pierwotnie proponowane. Zmiana ta wynika z uwag publicznych zgłoszonych podczas dwudniowych przesłuchań w marcu, gdzie ponad 300 grup handlowych wyraziło swoje obawy.
Właściciele statków mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat, jeśli przedstawią dowód zamówienia statku zbudowanego w USA.
Tylko kilka wyjątków
Opłaty nie obejmują transportu na Wielkich Jeziorach, Karaibach oraz do i z terytoriów USA. Wyłączone są również masowe eksporty, takie jak węgiel czy zboże, oraz puste statki przybywające do portów.
Wprowadzenie opłat ma na celu wsparcie amerykańskiego przemysłu stoczniowego i ograniczenie chińskiej dominacji na światowych oceanach.