Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Wielki program kolejowy przyjęty przez rząd. "Nowe otwarcie"

18
Podziel się:

Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości 80 mld zł została przyjęta w środę przez Radę Ministrów - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Aktualizacja będzie obowiązywała do roku 2030 z perspektywą przedłużenia o kolejne dwa lata.

Wielki program kolejowy przyjęty przez rząd. "Nowe otwarcie"
Rząd przyjął program kolejowych inwestycji wartych 80 mld zł (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

- Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku - powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak dodał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, KPK zabezpiecza finansowanie dla ważnych, strategicznych projektów kolejowych.

Miliony na kolejowe inwestycje

Resort infrastruktury przekazał, że główne priorytety aktualizacji programu to m.in. dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk. Kontynuowane mają być też prace na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk – Trakiszki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: PiS zmienia pytania. Zadziwiające tłumaczenia posła

Ministerstwo poinformowało też, że w ramach ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego ma być budowana m.in. linia kolejowa Podłęże – Tymbark, modernizowana linia Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

Resort podkreślił także, że efektem realizacji inwestycji w ramach KPK będą szybie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą: linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa), odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.

Ponadto dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak: Warszawa Centralna – Kołobrzeg, Warszawa Centralna – Ełk, Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny, Kraków Główny – Nowy Sącz, Białystok – Gdańsk Główny.

Dzięki zagwarantowaniu kolejnych funduszy, do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych.

NIK uderza w PKP Polskie Linie Kolejowe

Planowany na około 14 tys. km torów system cyfrowej łączności nie powstał na ani jednym kilometrze - informuje "Rzeczpospolita", powołując się na raport Najwyższej Izby Kontroli. Spółka odpiera te zarzuty i tłumaczy je brakiem wiedzy technicznej kontrolerów.

Chodzi o nowoczesny system łączności GSM-R na około 14 tys. km linii kolejowych, którego - jak czytamy - nie zainstalowano na ani jednym kilometrze. Z kolei system ETCS, obejmujący ruch pociągów, zainstalowano na 500 km torów, czyli jednej czwartej tego, co planowano w Krajowym programie kolejowym na 2023 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe nie zgadzają się z wynikami w raporcie i "zarzucają kontrolerom brak odpowiedniej wiedzy technicznej". Państwowa spółka występuje na drogę sądową. "Nieprawdą jest, że od 2017 r. PLK nie zainstalowała systemu GSM-R" - oświadczyły PKP PLK w stanowisku cytowanym przez "Rynek Kolejowy". Wyliczają, że istniejący system GSM-R zapewnia łączność w nowym standardzie na około 1500 km linii kolejowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
Edek od krede...
9 miesięcy temu
Program, niech oni lepiej zrobią porządek na kolei. Takiego dziadostwa, nie było nawet za komuny. Trzy lata już męczą ludzi remontami.
Piss
9 miesięcy temu
Wielkie Otwarcie !!! Za pierwszego wielkiego otwarcia wybudowano perony we Włoszczowej.Teraz zapewne zbudują dworzec kolejowy Warszawa- Radom.
Assl
9 miesięcy temu
Inwestycje za miliardy nic nie pomogą jest nie zmieni się mentalności ludzi pracujący w PKP. Dla nich pasażer to problem.
Aaaa
9 miesięcy temu
Pytanie podstawowe czy szybko nie znikną te 80mil bo to Polska tutaj kasa rozchodzi się szybko
500+
9 miesięcy temu
nie, 800+ / mies dla kazdego wagonu