Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|

Budowa CPK, geodeci ruszyli w teren. Właściciele nie mogą odmówić im wejścia

293
Podziel się:

Geodeci prowadzą badania terenowe w trzech gminach, w których ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wpuścić ich na teren działki, ale i do budynku. Spółka wyposażyła pracowników w specjalne identyfikatory, by móc zweryfikować ich wiarygodność.

Budowa CPK, geodeci ruszyli w teren. Właściciele nie mogą odmówić im wejścia
Geodeci prowadzą prace terenowe pod budowę CPK (East News)

- W gminach Baranów, Teresin i Wiskitki geodeci prowadzą badania terenowe pod inwestycję Centralny Port Komunikacyjny. Badania te przeprowadzane są za pomocą skaningu laserowego, trwają one od kwietnia i składają się z dwóch etapów - powiedział PAP rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.

Zapewnił, że odbywają się zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym. Dodał, że właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwić im wykonanie prac.

Wykonawca badań terenowych ma m.in. prawo wstępu na grunt i do obiektów budowlanych, a właściciel lub zarządca nieruchomości są zobowiązani umożliwić badaczom wykonanie prac geodezyjnych i kartograficznych - powiedział Majszyk.
Zobacz także: Idziesz na komunię lub wesele? Przygotuj się na kontrolę

Identyfikatory na życzenie mieszkańców

Pracownicy CPK mają spore uprawnienia, a więc uzasadniony był strach mieszkańców o możliwe oszustwa. Dlatego też, odpowiadając na oczekiwania mieszkańców, spółka zadbała o to, by każdy pracownik miał przy sobie specjalny identyfikator, tak, by każdy mógł zweryfikować jego wiarygodność i bez strachu wpuścić na swoją nieruchomość.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wyposażyła wykonawców badań środowiskowych, terenowych i meteorologicznych w specjalne identyfikatory. Osoby je noszące są upoważnione do ich okazywania na życzenie mieszkańców terenów, na których prowadzone są badania pod CPK - zapewnił rzecznik CPK.

Jak dodał Majszyk, w przypadku innych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce w ramach badań środowiskowych, terenowych i meteo, które poprzedzają etap projektowania i budowy, takie rozwiązania nie były dotychczas stosowane. Dotychczas wydała ponad 300 takich identyfikatorów.

Na każdym dokumencie znajdują się m.in.: imię i nazwisko danej osoby (w przypadku identyfikatorów imiennych, ale jest też pula na okaziciela), obszar realizowanych badań, nr porządkowy, data ważności i nr telefonu, pod którym można zweryfikować autentyczność dokumentu.

Kilka razy mieszkańcy, buntujący się na działania pracowników CPK, wzywali policję. Ta jednak za każdym razem stwierdzała, że pracownicy działają zgodnie z prawem, właściciel musiał po tym umożliwić przeprowadzenie badania na ternie swojej nieruchomości.

Apelujemy o zdrowy rozsądek. Prowadzone na terenie przyszłej inwestycji działania odbywają się w oparciu o wypracowane przez wiele lat dobre praktyki podczas realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, np. drogowych, kolejowych i energetycznych. Doceniamy to, że większość mieszkańców podchodzi do osób wykonujących wymagane prawem badania i niezbędne obserwacje w sposób życzliwy lub neutralny - powiedział Majszyk.

Zapewnił, że spółka, jako inwestor nowego lotniska i linii kolejowych, wsłuchuje się w głosy mieszkańców i samorządowców. Dodał, że CPK zależy na prowadzeniu przygotowań we współpracy z lokalną społecznością.

Prace w terenie i powietrzu

Jak wyjaśnił Majszyk, pierwszy etap prac polegał na tym, że po drogach publicznych na obszarze przyszłej inwestycji jeździł samochód pomiarowy z zestawem Lidar, czyli laserowym czujnikiem odległości. W ramach tego etapu specjaliści zeskanowali ponad 2,2 tys. budynków wzdłuż 70 km wyznaczonych tras.

Drugi etap dotyczył pomiaru budynków. Mierzyły je dwa zespoły terenowe – wyposażone zarówno w drony, jak też urządzenia pomiarowe umieszczone w plecakach.

Co więcej, w całości wykonano już lotnicze pomiary fotogrametryczne. Obejmowały one powierzchnię 230 km kw. Lot samolotu pomiarowego na potrzeby tych badań trwał ponad 3 godziny, w tym czasie przeleciał 1350 km.

Badania odbywają się na obszarze ponad tysiąca kilometrów kwadratowych, w tym największa część z nich na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Na tym obszarze ma powstać Centralny Port Komunikacyjny.

Port Lotniczy Solidarność powstanie na terenie około 3 tys. hektarów. W pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(293)
Hazardzista
3 lata temu
czy jest jakaś firma która przyjmuje zakłady: kiedy i czy powstanie ta inwestycja ? Chętnie postawię grubą kasę że się to nie wydarzy.
Kloss
3 lata temu
Pod port nie mogą odmówić! Ale resztę i owszem!
mieszkaniec B...
3 lata temu
Pan Majszyk kłamie. CPK musi pytać o zgodę właścicieli na wejście na nieruchomość a właściciel może odmówić zgody. Dopiero wtedy Wojewoda może wydać decyzję o wejściu na nieruchomość i dopiero wtedy CPK mając tę decyzję w ręku może legalnie wejść na nieruchomość. Odsyłam do Specustawy o CPK, art. 30.
subiektywnie
3 lata temu
wielka budowa, ogromna inwestycja.... A JAKIE MOŻLIWOŚCI!!! ... do złodziejstwa, łapówkarstwa, i zbicia majątków przez bliskich współpracowników dojnej zmiany... czy czasem nie po to jest ona potrzebna? czy można upatrywać się podobieństwa do budowy elektrowni w Ostrołęce -sztandarowym projekcie PISu? a teraz rozbiórka budowy i też ktoś zarabia?
Tomek
3 lata temu
to wiemy czego w Ameryce można mieć broń bez specjalnych procedur , a u nas nie można , bo w Ameryce rzecz prywatna np dom , działka jest świętością i kto wejdzie może zostać zastrzelony , a u nas własność prywatna traktowana gorzej jak za komuny !!!!!!!!!!!robią co chcą i gdzie chcą powołując się na interes publiczny , tak naprawdę to jedno wielkie bezprawie !!!!!!!!!!!!!!!!
...
Następna strona