Centralny Port Komunikacyjny. Ponad 9 mld złotych na pierwszy etap realizacji inwestycji

Na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego popłynie maksymalnie 9 mld 230 mln złotych do 2023 roku - wynika z uchwały rządu opublikowanej w Monitorze Polskim. Co istotne, program nie obejmuje środków z budżetu państwa.

Budowa CPK. Nawet 9 mld złotych trafi do 2023 roku.Budowa CPK. Nawet 9 mld złotych trafi do 2023 roku.
Źródło zdjęć: © CPK

Chodzi o Uchwałę Rady Ministrów z 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I 2020–2023".

Rząd przyjął tę uchwałę 28 październikiem, a przedłożył ją Marcin Horała, pełnomocnik ds. Centralnego Postu Komunikacyjnego. Podano wówczas, że łączne koszty finansowania I etapu CPK szacuje się na ok. 12,8 mld złotych.

Podkreślono także, że w latach 2020-2023 program nie wymaga zaangażowania funduszy z budżetu państwa. Środki na budowę będą pozyskane z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych. To właśnie zdobyte pieniądze w ten sposób sfinansują realizację inwestycji w tym zakresie.

Zobacz: CPK. "Budowa nowego lotniska to dobry pomysł, ale nie tak jak chce rząd"

"Łączny limit zaangażowania środków Skarbu Państwa na realizację Programu Wieloletniego wynosi 9 mld 230 mln złotych. [...] Program nie obejmuje wydatków z budżetu państwa" - czytamy w Uchwale opublikowanej w Monitorze Polskim. Dodano, że nadzór nad wykonaniem programu wieloletniego sprawuje pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak czytamy w załączniku do Uchwały, zgodnie z Koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się na komponent lotniskowy jest przewidziana do końca roku 2027, a na komponent kolejowy - do końca 2034 roku, obejmując dwie najbliższe perspektywy finansowe UE.

Etap I obejmuje działania przygotowawcze - w szczególności działania związane z planowaniem oraz opracowaniem założeń projektowych, a także wykupem gruntów pod realizację inwestycji.

"Zasadniczym celem tego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych" - napisano.

Jak czytamy w załączniku, przewiduje się utworzenie banku ziemi na potrzeby rozwoju gospodarczego otoczenia CPK.

"Utworzenie banku ziemi nastąpi poprzez działania operacyjne spółki, przyjmujące w odniesieniu do obszaru otoczenia inwestycji (wyznaczonego w drodze rozporządzenia) formułę programu dobrowolnych nabyć. W ramach tego programu, spółka oferować będzie właścicielom nieruchomości ceny uwzględniającej zarówno obecną wartość rynkową nieruchomości (które obecnie w przeważającej mierze mają charakter rolny, pozbawiony niezbędnej infrastruktury) jak i przyszłe spodziewane zwiększenie wartości nieruchomości, wynikające z zagospodarowania" - czytamy.

Jeszcze w tym roku rozpoczęty ma zostać proces nabywania nieruchomości, w tym w ramach programu dobrowolnych nabyć.

"W okresie objętym Programem CPK (2020-2023) działania prowadzone będą w trybie ciągłym, przy czym w odniesieniu do nieruchomości niezbędnych do lokalizacji inwestycji celu publicznego (inwestycja, linie kolejowe, drogi publiczne, infrastruktura wspierająca) w okresie obowiązywania Programu CPK nastąpi, w drodze decyzji administracyjnych, wywłaszczenie nieruchomości, których nie udało się nabyć dobrowolnie – aby zabezpieczyć terminową realizację tych inwestycji" - napisano.

Według planów spółki CPK, przed końcem tego roku ma być wybrany doradca strategiczny i wykonawcy master planu, który ma być gotowy w 2022 roku. Celem spółki jest rozpoczęcie pierwszych robot budowlanych przed końcem 2023 roku.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Wybrane dla Ciebie
Rząd Niemiec odrzucił krytykę Europy. "Te dni już minęły"
Rząd Niemiec odrzucił krytykę Europy. "Te dni już minęły"
Podwyżki płac nawet nie w połowie firm. Pracodawcy ostrożni
Podwyżki płac nawet nie w połowie firm. Pracodawcy ostrożni
Gigant budowlany ogłasza: w ciągu roku zatrudnimy ponad tysiąc osób
Gigant budowlany ogłasza: w ciągu roku zatrudnimy ponad tysiąc osób
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji. Jest decyzja. "Osiągnęliśmy wszystko"
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji. Jest decyzja. "Osiągnęliśmy wszystko"
Polska walczy o siedzibę ważnego urzędu. Musimy pokonać 8 państw
Polska walczy o siedzibę ważnego urzędu. Musimy pokonać 8 państw
Wojna Muska z UE. "Wasze konto reklamowe zostało usunięte"
Wojna Muska z UE. "Wasze konto reklamowe zostało usunięte"
To już oficjalne. Turcy, nie LOT, kupują czeskie linie Smartwings
To już oficjalne. Turcy, nie LOT, kupują czeskie linie Smartwings
"Emerytury pomostowe" dla nauczycieli. ZUS pokazał kwotę
"Emerytury pomostowe" dla nauczycieli. ZUS pokazał kwotę
Nowa strategia USA. Arak: Ameryka nie znika, ale zmienia zasady gry [OPINIA]
Nowa strategia USA. Arak: Ameryka nie znika, ale zmienia zasady gry [OPINIA]
Cel: rosyjskie miliardy. Jest list siedmiu przywódców. Wśród nich polski premier
Cel: rosyjskie miliardy. Jest list siedmiu przywódców. Wśród nich polski premier
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary