Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

CPK chce inwestować też w szybkie pociągi. Były prezes spółki mówi o "nierealnych terminach"

131
Podziel się:

Centralny Port Komunikacyjny ma już w lipcu doczekać się decyzji, która otworzy drogę do budowy terminalu. Walczy nie tylko o dotacje na tory, ale chce również rozbudować tabor o szybkie pociągi. Były prezes spółki jednak przyznaje, że termin oddania lotniska do użytkowania jest nierealny.

CPK chce inwestować też w szybkie pociągi. Były prezes spółki mówi o "nierealnych terminach"
CPK. Na zdjęciu Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (PAP, Paweł Supernak)

O sprawie pisze "Puls Biznesu", który rozmawiał z Marcinem Horałą. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreślił, że w lipcu spodziewa się decyzji środowiskowej od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

CPK. Inwestycje w lotnisko, tory i tabor

Jak tylko spółka ją otrzyma, to będzie mogła uruchomić przetargi na prace przygotowawcze. "PB" wymienia, że CPK już zawarł z kilkoma firmami umowę ramową na prace przygotowawcze o wartości 1,7 mld zł. Teraz poszukiwani będą wykonawcy do konkretnych zadań.

Planujemy oddanie do użytku pierwszego etapu portu lotniczego w 2028 r. Bierzemy pod uwagę ryzyko wydłużenia terminu, ale dotychczas nie było odstępstw od harmonogramu. W porównaniu z innymi inwestycjami w Europie tempo przygotowania inwestycji i jej realizacji jest rekordowo szybkie – powiedział dziennikowi Marcin Horała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zagubiony lub zniszczony bagaż. O tym dokumencie trzeba pamiętać

CPK to jednak ma być nie tylko sam port lotniczy, ale też węzeł kolejowy. Inwestycję tę ma sfinansować negocjowany w rządzie wieloletni program. Wiceminister przyznaje, że jego wartość przekroczy 100 mld zł. Spółka stara się o dotacje na ten cel z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), planuje też zsynchronizować się z planami Polskich Linii Kolejowych (PKP).

Oprócz tego CPK planuje też powołać pool taborowy – zapowiedział Marcin Horała. Jak wyjaśnia "PB", chodzi o zakup ok. 100 pociągów dużych prędkości. Będą mogli je wynająć przewoźnicy, którzy będą chcieli kursować w ramach projektu megalotniska.

"Nierealny termin"

W rozmowie z "PB" Piotr Malepszak, były prezes spółki odpowiedzialnej za budowę lotniska, stwierdza, że zaplanowany przez rząd termin jest nierealny.

Nie wyrzucajmy do kosza planu budowy CPK. Trzeba go tylko zweryfikować, bo obecny jest nieefektywny oraz ma nierealny harmonogram i kosztorys. (...) Realny termin to 2035 r. dla lotniska i linii kolejowej Warszawa-Łódź oraz wydłużenia jej do Wrocławia – stwierdził Piotr Malepszak, cytowany przez "PB".

Uważa też, że zaplanowany budżet na budowę całości jest niedoszacowany. Były prezes zakłada, że cała inwestycja pochłonie nawet 250 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(131)
Ashe
rok temu
He he he 2035. Podaję receptę na znaczne obniżenie kosztów, przynajmniej na Śląsku. Jak pozamykacie kopalnie to nie zalewajcie wyrobisk! Macie gotowe szybkie metro CPK do wykorzystania. A tak na serio jak widzę tę kreaturę Horałę to źle mi się robi.
Stary
rok temu
Tylko 100 pociagow ten megaloman chce kupic,a nie 250 np????
Twój nick
rok temu
CPK - Centralne Pastwisko Komunikacyjne lub Cały PiS Kradnie. Wybór należy do Ciebie...
sceptyk
rok temu
Przecież to jasne jak słońce, że nie port lotniczy chodzi a o dojenie kasy.
al405
rok temu
To było wiadomo od samego początku. Teraz się martwi.
...
Następna strona