Cuda austriackiej inżynierii do zburzenia. Postawią nowe konstrukcje
Austriacką autostradę Brenner czeka poważna modernizacja. Część trasy biegnąca przez Alpy na długi czas stanie się wąskim gardłem. Wszystko przez remonty i przebudowy mostów, które są jej kluczowymi elementami. To oznacza utrudnienia na drodze między Austrią a Włochami.
Po pierwsze, słynny Most Europejski, centralny element autostrady Brenner (A13), zostanie zburzony i zastąpiony nowym. Taką decyzję podjęła austriacka ASFINAG, odpowiedzialna za zarządzanie autostradą (odpowiednik naszej GDDKiA).
Jak podaje "Rzeczpospolita", budowa nowego mostu rozpocznie się w 2040 roku. Ma potrwać cztery lata. Prace są częścią większego projektu rozbudowy całego odcinka autostrady, co ma nastąpić w latach 2029-2047.
Most Europejski, jak przypomina dziennik, zbudowany został w latach 1959-1963 i jest kluczowym punktem na trasie, przez którą co roku przejeżdżają miliony pojazdów. Jego przebudowa doprowadzi do poważnych utrudnień w ruchu. Już teraz na autostradzie Brenner występują korki, szczególnie w weekendy i w okresie wakacji. Inwestycja i jej konsekwencje prawdopodobnie odbiją się też na branży transportowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zbudował ogromny biznes. "Sami sobie robimy krzywdę"
Remont mostu Lueg
Po drugie, do 2030 r. przebudowany zostanie także most Lueg, nazywany austriackim cudem inżynierii.
Most przebiega przez Przełęcz Brennerską, na granicy z Włochami. Od 1 stycznia 2025 r. do ukończenia budowy nowej konstrukcji na moście przez większość dni będzie dostępny tylko jeden pas ruchu - informował pod koniec roku serwis trans.info.
Lueg o długości 1,8 km jest najdłuższym takim obiektem na autostradzie Brenner w górzystym regionie Tyrolu. Każdego dnia korzysta z niego średnio 32 tys. pojazdów. Konstrukcja ma 55 lat. Inwestycją zajmie się konsorcjum PORR i Strabag. Umowa opiewa na 217 mln euro.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
ASFINAG A 13 Luegbrücke
- Naszym celem jest szybkie zbudowanie nowego mostu, który spełnia najwyższe wymagania bezpieczeństwa i zapewnia niezawodne połączenie przez wiele dziesięcioleci, poprzez staranne planowanie i stosowanie najnowocześniejszych metod budowy - powiedział Klemens Haselsteiner, prezes Strabag.