Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|

Egipt stracił fortunę. Tak rebelianci uciszyli Morze Czerwone. Tąpniecie przychodów z Kanału Sueskiego

Podziel się:

Przychody z tranzytu przez Kanał Sueski zmniejszyły się o ponad 60 proc. w wyniku spadku liczby przepływających statków, zwłaszcza zachodnich. Centralny Bank Egiptu wskazuje na napięcia na Morzu Czerwonym jako główną przyczynę. Tymczasem sytuacja w regionie eskaluje.

Many cargo ships navigate by Suez Canal, Egypt. Concept of distribution, shipping and delivery
Many cargo ships navigate through Suez Canal. Shipping canal in Egypt. Concept of transportation and logistics.
delivery, distribution, shipping, suez canal, ship, logistics, transportation, suez, canal, cargo, logistic, egypt, africa, transport, container, boat, sea, carrier, desert, passing, sand, vessel, industry, sky, travel, many, water, freight, business, global, traffic, delivery, distribution, shipping, suez canal, ship, logistics, transportation, suez, canal, cargo, logistic, egypt, africa, transport, container, boat, sea, carrier, desert, passing, sand, vessel, industry, sky, travel, many, water, freight, business, global, traffic
Przychody z tranzytu przez Kanał Sueski spadają. Egipt liczy straty (Adobe Stock, Hladchenko Viktor)

Centralny Bank Egiptu poinformował o znaczącym spadku przychodów z tranzytu przez Kanał Sueski. W pierwszej połowie roku fiskalnego 2024/2025 przychody wyniosły około 1,8 mld dolarów, co oznacza spadek o 62,3 proc. w porównaniu do 4,8 mld dolarów w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Głównym powodem tego spadku jest zmniejszenie liczby statków przepływających przez kanał o 52,2 proc. Sytuacja ta jest wynikiem napięć na Morzu Czerwonym, gdzie jemeńscy bojownicy Huti, wspierani przez Iran, atakują zachodnie statki. Co więcej, bombardowania ich pozycji przez lotnictwo Stanów Zjednoczonych i Izraela przyczyniają się do braku bezpieczeństwa w regionie.

Huti atakują, ponieważ domagają się zakończenia wojny w Strefie Gazy, gdzie Izrael rozpoczął nową ofensywę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak buduje satelity i systemy kwantowe - wprowadza Polskę do kosmicznej elity - Grzegorz `Brona

Dziennie przez Kanał Sueski przepływa od 50 do 60 statków, przewożących ładunki o wartości od 3 mld do 9 mld dolarów. Według Banku Światowego, kanał odpowiada za około 15 proc. światowego handlu, co podkreśla jego strategiczne znaczenie.

Z powodu zagrożeń wiele firm żeglugowych decyduje się na wybór dłuższej trasy wokół Afryki, co wpływa na zmniejszenie ruchu przez Kanał Sueski. Kanał ten, o długości 193 km, łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym i jest jednym z kluczowych szlaków dla światowego handlu.

Napięcie rośnie na Bliskim Wschodzie

W międzyczasie izraelskie lotnictwo przeprowadziło w poniedziałek wieczorem nalot na cele rebeliantów Huti w Jemenie. Wśród zaatakowanych miejsc znalazł się port w Hudajdzie oraz fabryka betonu w mieście Bdżil. W operacji uczestniczyło około 20 myśliwców, a w wyniku ataku rannych zostało 21 osób.

Nalot był odpowiedzią na niedzielny atak Huti na lotnisko Ben Guriona w Tel Awiwie. Był to pierwszy przypadek, gdy rakieta balistyczna jemeńskiej grupy uderzyła w największy międzynarodowy port lotniczy Izraela. Pocisk nie spowodował poważnych szkód.

Nasrudin Amer, rzecznik Hutich, w mediach społecznościowych zapowiedział, że "syjonistyczno-amerykańskie ataki na cele cywilne" nie zniechęcą ich do walki z Izraelem. Grupa planuje nasilenie ataków na Izrael oraz szlak żeglugowy przez Zatokę Adeńską i Morze Czerwone.

Huti, uznawani przez Zachód za organizację terrorystyczną, są częścią tzw. osi oporu, wspieranej przez Iran. Do tej sieci należą również palestyński Hamas i libański Hezbollah. Od wybuchu wojny w Strefie Gazy w październiku 2023 r., Huti przeprowadzili ponad 100 ataków na statki handlowe u wybrzeży Jemenu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP