GDDKiA przedstawia gigantyczną inwestycję. Jakby dziecko bawiło się kredkami

Zaczęło się od mapy wrzuconej na Twittera. Wygląda jakby dziecko postanowiło wypróbować na mapie kolorowe kredki. Okazuje się, że to plan ogromnego węzła transportowego, który - jak zapowiada GDDKiA - będzie istotnym elementem przyszłego układu kolejowego i drogowego o znaczeniu krajowym i europejskim.

Rysunek wygląda jak wykonany przez dziecko. Ale chodzi o gigantyczną inwestycję
Źródło zdjęć: © twitter GDDKiA
Agata Kalińska

Mapa pojawiła się na Twitterze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad bez słowa wyjaśnienia. "Wkrótce więcej szczegółów" - zachęcała drogowa dyrekcja. Na te jednak przyszło czekać dość długo. Sam rysunek dość enigmatyczny. Okolice Warszawy obrysowane kolorowymi liniami, a kółko zakreślone wokół stolicy kończy się kreską w kierunku Torunia.

- A tak, mapa. Wszyscy o nią pytają - usłyszeliśmy od przedstawiciela GDDKiA, kiedy nie chcąc czekać na wyjaśnienia o co chodzi, zadzwoniliśmy do Dyrekcji. Czyli nie tylko my nie zrozumieliśmy, o co właściwie chodzi.

Obejrzyj: Downhill podbija polskie góry. Czym jest i jak uprawiać go bezpiecznie?

Drogi za 25 miliardów

Na pomoc przyszedł rzecznik ministerstwa infrastruktury, który poinformował - również na Twitterze - że oto "GDDKiA prezentuje rozpatrywane warianty przebiegu drogi ekspresowej S10 między autostradą A1 a Warszawą i Dużej Obwodnicy Warszawy". Inwestycja nielicha. Kolorowe linie to proponowane warianty przebiegu trasy. Szacowany koszt najtańszej opcji to, bagatela, 22,9 mld zł. Najdroższej - 26 mld zł.

I rzeczywiście. Wytypowane warianty nowego przebiegu drogi ekspresowej S10 oraz połączenie z tzw. dużym ringiem wokół Warszawy zostały pokazane światu w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawił efekty "roku intensywnej pracy ekspertów". "Analizując sytuację komunikacyjną widzimy ogromną potrzebę nowych rozwiązań drogowych, które usprawnią nie tylko ruch tranzytowy w centralnej Polsce, ale będą też oddziaływać na przemieszczanie się pojazdów na całej sieci dróg krajowych i autostrad" - informuje GDDKiA.

Cała trasa S10 ma być gotowa "za nie dłużej" niż 10 lat.

Jak wynika z informacji GDDKiA, w prezentacji uczestniczył też minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. A dlaczego cała impreza odbyła się akurat w Płocku? "Pokazaliśmy warianty lepszego skomunikowania Płocka i możliwości poprowadzenia nowej trasy w bliskiej odległości od tego miasta' - informuje GDDKiA.

Drogowcy deklarują, że nowy układ komunikacyjny uwzględniający wybudowanie S10 pozwoli połączyć Płock i sąsiednie miejscowości z resztą Polski. Odciąży Warszawę i znacznie skróci czas przejazdu dla jadących tranzytem przez centralna Polskę. "Obecna siatka połączeń drogowych generuje ruch w mieście, który jest uciążliwy zarówno dla kierowców jadących tranzytem, jak i mieszkańców Aglomeracji Warszawskiej" - czytamy.

Co planują drogowcy

Cała inwestycja nie ma być po prostu drogą dokoła Warszawy z wylotem na Toruń. Drogowcy chwalą się, że przeanalizowali przebieg ok. 3 tys. km wariantów nowych dróg. Cel to połączenie autostrady A1 i drogi ekspresowej S8 oraz poprowadzenie autostradowej obwodnicy Warszawy tak, by zapewnić dojazd drogami wysokiej klasy do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że Port - podobnie jak cała ta inwestycja drogowa - nie wyszedł na razie poza etap wizji.

Pierwszy wariant trasy ma przebiegać od A1 pod Toruniem przez Płock do obwodnicy Warszawy. Łącznie 380 km dróg, z czego ok. 100 km jako autostrada. Szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł. Drugi wariant ma mieć podobny przebieg, choć nie trzeba budować nowego węzła na A1, a wykorzystać istniejący. Łącznie 412 km, z czego ok. 110 km autostrady, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł.

Trzeci wariant ma prowadzić z okolic Włocławka, również przez Płock do obwodnicy stolicy.362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł. Czwarty - i ostatni - wariant ma biec od Ciechocinka przez Płock do stolicy. 398 km, w tym ok. 105 km autostrady. Szacunkowa wartość całej inwestycji - 25,4 mld zł.

Teraz trzeba wybrać jeden z wariantów i przekazać do dalszych prac. Pierwszych przetargów na projektowanie i budowę dróg można się spodziewać dopiero za sześć lat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują