GDDKiA wybrała wykonawców olbrzymiej inwestycji z najdłuższym tunelem w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w poniedziałek, które oferty na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina uznała za najkorzystniejsze. Elementem wielkiej inwestycji, która lepiej skomunikuje strategiczne zakłady chemiczne w Policach, jest 5-kilometrowy tunel pod Odrą.
Zachodnią Obwodnicę Szczecina podzielono na trzy odcinki realizacyjne. Każdego z nich dotyczył odrębny przetarg. GDDKiA analizowała oferty potencjalnych wykonawców od maja. W poniedziałek (27 października) ogłosiła, które uznała za najkorzystniejsze.
Dla odcinka Kołbaskowo-Dołuje wybrano ofertę firmy PORR o wartości 776,76 mln zł, a dla fragmentu Dołuje-Police ofertę firmy NDI o wartości 694,78 mln zł.
Szczególnie ciekawy jest etap Police-Goleniów, ponieważ zakłada budowę najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Jeśli nie dojdzie do zwrotu w postaci skutecznego odwołania, drogę pod Odrą zbuduje międzynarodowe konsorcjum firm NDI i tureckiego Dogus za ponad 5,3 mld zł.
Kupili 120 letni dom. Nie uwierzycie ile kosztował
"Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych" - informują drogowcy.
"Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m" - dodaje agencja.
Nie tak tanio
GDDKiA zaznacza, że w trakcie sprawdzania ofert część została odrzucona. W dodatku te, które wydawałyby się najkorzystniejsze cenowo.
"Dla odcinków Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police mieliśmy sytuacje odrzucenia ofert, które były najtańsze - firma Intercor nie udzieliła wyjaśnień podczas badania ofert, a China Harbour Engineering Company wniósł wadium w nieprawidłowy sposób" - podaje GDDKiA.
"Dokładna weryfikacja ofert sprawia, że unikamy wielu problemów na etapie dalszego procedowania przetargu i późniejszej realizacji" - podkreśla agencja.
W efekcie szacowany koszt budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina wzrósł do 8,3 mld zł. Resort infrastruktury "dorzucił" ok. 800 mln zł, aby GDDKiA mogła podpisać umowy z wykonawcami. Zanim jednak zostaną zawarte, pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, co w przypadku takich kwot na stole, próba podważenia decyzji GDDKiA nie będzie zaskoczeniem. Przeciwnie.
Kiedy planowane otwarcie Zachodniej Obwodnicy Szczecina?
GDDKiA planuje podpisać umowy na realizację ZOS w czwartym kwartale tego roku. Drogowcy chcą, by część obwodnicy od Kołbaskowa do Polic, termin zakończenia prac przypadać ma na przełom 2028 i 2029 r.
"Odcinek Police - Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r." - podaje GDDKiA.