"Geopolityka odgrywa ważną rolę". Mamy oświadczenie Embraera ws. przetargu LOT-u

Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Airbusa jako dostawcę nawet 84 samolotów floty regionalnej. Europejski koncern pokonał brazylijskiego producenta, z którym LOT współpracuje od 25 lat. "Rozumiemy, że geopolityka odgrywa ważną rolę" - stwierdza Embraer w oświadczeniu przekazanym money.pl.

samolot, pll lot, samoloty, aeroplan, odrzutowiec, podróż, niebo, embraer, airliner, lotnictwa, przewozy, przewóz, flying, lotniczy, linia lotnicza, pasażer, cargo, boeing, biznes, transport, lot, szybko, towar, lotnisko, pilot, silnik, latanie, powietrze, praca, oczekiwanie, pas, startowyEmbraer dostarcza samoloty dla LOT-u od 25 lat. W historycznym przetargu przegrał jednak z Airbusem
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
Marcin Walków

"Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, ale uważamy, że E2 jest najlepszym samolotem dla LOT-u z ekonomicznego i zrównoważonego punktu widzenia. E2 jest o 13 proc. bardziej wydajny i, w przeciwieństwie do większego konkurenta, doskonale uzupełnia 186-miejscowe Boeingi 737 MAX 8 LOT-u" - czytamy w przekazanym money.pl oświadczeniu Embraera z poniedziałku.

Dziś Polskie Linie Lotnicze LOT mają w swojej flocie 88 samolotów trzech typów. Ponad połowa z nich to maszyny Embraera - różnych typów i generacji, a najstarsze z nich mają ponad 20 lat. Brazylijski koncern przekonuje, że współistnienie we flocie jego samolotów E195-E2 oraz Boeingów 737 MAX 8 "pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro na przejściu na nowy typ samolotu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

"Geopolityka odgrywa ważną rolę". Embraer zabiera głos po przegranej

Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowym momencie, w którym geopolityka odgrywa ważną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie wyjątkowej obsługi. LOT jest cenionym partnerem Embraera i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata - czytamy dalej w oświadczeniu.

Również eksperci rynku lotniczego, z którymi rozmawiał money.pl, wskazywali, że na starcie przewagę miał Embraer. Decydując się na zupełnie nowy typ samolotu, LOT będzie musiał stworzyć bazę techniczną do ich serwisowania, wyszkolić pilotów i personel pokładowy na nowym typie maszyny, zakupić nowe części. Wskazywali, że jeśli Airbus odpowiednio zejdzie z ceny, to LOT-owi i tak mogłoby się to opłacić.

Także oni dostrzegali polityczny aspekt podjętej przez LOT decyzji. - Partnerstwo z Airbusem stwarza niewątpliwie większe możliwości polityczne, również w zakresie polityki przemysłowej i obronnej, niż w przypadku Embraera - mówił money.pl Dominik Sipiński, ekspert ch-aviation i Polityki Insight.

Koncern z Sao Paulo w przekazanym nam oświadczeniu podkreśla, że "Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych odrzutowców".

Analityk rynku lotniczego: pochodzenie ma znaczenie

Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Michał Fijoł na konferencji prasowej w Paryżu przekonywał, że o wyborze zadecydowały względy ekonomiczne. Podobnego zdania jest dr Dominik Boniecki, analityk rynku lotniczego. - Airbusy A220 zapewniają lepsze parametry eksploatacyjne niż embraery i to głównie zdecydowało o wyborze tych maszyn przez PLL LOT - stwierdził w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Również on wskazał, że pochodzenie producenta nie było bez znaczenia w procesie decyzyjnym. - Dostrzegam też dodatkową motywację, chęć wsparcia europejskiego przemysłu lotniczego i gotowość zacieśnienia relacji z dużym partnerem europejskim o globalnym znaczeniu. Znamienny jest fakt, że decyzję o wyborze Airbusa ogłoszono w Paryżu na targach lotniczych Paris Air Show - wskazał Boniecki.

Czas użytkowania tych maszyn szacowany jest na dwie dekady. W ocenie Bonieckiego, w dłuższym okresie transakcja przyczyni się też do zacieśnienia relacji między polskim sektorem lotniczym a Airbusem, co zwiększy szanse na wybór samolotów europejskiego koncernu w przyszłych postępowaniach, zarówno cywilnych, jak i wojskowych.

A220. Jedyny Airbus produkowany poza Europą

Airbus A220 to dawny Bombardier C Series. Europejski koncern kupił 50,01 proc. udziałów w 2017 r. i przeprowadził rebranding. A220 to jedyny samolot Airbusa, który w całości powstaje poza Europą.

Pierwsze samoloty A220 Airbus zacznie dostarczać LOT-owi już od 2027 r. Umowa obejmuje zamówienie 40 samolotów A220 w dwóch wariantach wielkościowych: A220-100 i A220-300, a także opcję nabycia kolejnych 44 maszyn. Daje to łącznie 84 samoloty regionalne. Wartość całej umowy to ok. 9 mld dol.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie

Tysiące Polaków mogą mieć problem z telefonami. Telekomy wygaszają dużą sieć
Tysiące Polaków mogą mieć problem z telefonami. Telekomy wygaszają dużą sieć
Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Cena bitcoina na nowym szczycie. Bije rekord
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
Donald Trump zabrał głos ws. wielkiej afery. Jego zwolennicy są niezadowoleni
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
UE zawiesza groźbę wobec Amerykanów. "Jesteśmy w pełni przygotowani"
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
Budują gigantyczną stację paliw w USA. Mieszkańcy podzieleni
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
"Ozłocenie zamożnych". Propozycja Nawrockiego to prezent dla bogatych? [OPINIA]
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Pracownicy bez wypłat, hotel zamknięty? Możliwe, że to tymczasowe
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Polomarket wprowadza automaty do zwrotu opakowań w ponad 200 sklepach
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dlaczego tak wiele Biedronek spłonęło? Przeanalizowali przypadki
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Dramatyczny spadek cen ziemniaków. Rolnicy zmagają się z kryzysem
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Polacy muszą usuwać piece gazowe? UE ma dość. Nowy dokument
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki
Silniki najsłabszym punktem używanych samochodów. Polski raport ujawnia najczęstsze usterki