Idzie rewolucja. Stracisz prawo jazdy w jednym państwie, nie pojeździsz w całej UE
Komisja Europejska i Parlament Europejski uzgodniły nowe przepisy dotyczące prawa jazdy w UE. Jak informuje RMF24, zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i umożliwić wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy do 2030 r.
Unijna reforma prawa jazdy wkrótce stanie się rzeczywistością dzięki porozumieniu między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz przedstawicielami 27 krajów członkowskich. Celem reformy jest radykalne zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz dostosowanie przepisów do współczesnych wymagań technologicznych.
Nowe regulacje przewidują wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy, które do 2030 r. będzie dostępne dla wszystkich kierowców w Unii Europejskiej. Dokument będzie można przechowywać na telefonie komórkowym, a jego ważność zostanie określona na 15 lat. Jak podkreśliła Jutta Paulus, sprawozdawczyni PE ds. prawa jazdy, kierowcy będą mieli możliwość wyboru między aplikacją a fizyczną kartą, która na żądanie musi być wydana niezwłocznie.
"Zawyżone ceny". Ujawnia ściemę w handlu piłkarzami. Wojciech Cygan w Biznes Klasie
Zakaz prowadzenia aut w całej UE
Kolejnym istotnym elementem reformy jest możliwość ogólnoeuropejskiego zakazu prowadzenia pojazdów. W przypadku poważnych wykroczeń, jak jazda pod wpływem alkoholu, narkotyków czy spowodowanie śmiertelnego wypadku, zakaz może zostać nałożony na poziomie całej Unii. Matteo Ricci, sprawozdawca PE ds. zakazu prowadzenia pojazdów, zaznaczył, że pomoże to w ochronie wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Zmiany dotyczą również młodych kierowców. Przepisy pozwolą 17-latkom uzyskać prawo jazdy kategorii B, ale do pełnoletności będą musieli jeździć z opiekunem. Program już funkcjonuje w Niemczech i zostanie rozszerzony na inne kraje UE.
Ciężarówki już dla 18-latków
Zredukowano również minimalny wiek dla kierowców zawodowych: do prowadzenia ciężarówek od 18 lat i autobusów od 21 lat, pod warunkiem posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Reforma uwzględnia także zaostrzenie egzaminów na prawo jazdy, które teraz będą obejmować m.in. wiedzę o martwym polu i systemach wspomagania kierowcy.
Zmiany te są częścią szerszego planu Unii Europejskiej o nazwie "Wizja Zero", którego celem jest maksymalne ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 r. Jak podaje RMF24, nowe przepisy wejdą w życie po 20 dniach od opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie mają trzy lata na wdrożenie nowych zasad.
Źródło: RMF24