Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany EKSiT

Jaką rolę w rozwoju turystyki pełni samorząd?

Podziel się:

Podróżowanie staje się coraz łatwiejsze, a destynacje turystyczne konkurują ze sobą już nie tylko na poziomie krajowym, ale również globalnie. Wymaga to nieustannego doskonalenia jakości i dostosowania poziomu usług do potrzeb konsumentów. Jaką rolę pełnią samorządy terytorialne w rozwoju turystyki i jakie stoją przed nimi wyzwania?

Jaką rolę w rozwoju turystyki pełni samorząd?
(Pexels)

Wymiana informacji, współpraca, korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań i dobrych praktyk to kluczowe elementy w rozwoju turystyki. O znaczeniu i roli samorządów terytorialnych w budowie systemu turystycznego i tworzeniu regionów turystycznych podczas zakończonego niedawno I Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki rozmawiali: Andrzej Gut-Mostowy - Sekretarz stanu, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki oraz Bogdan Dyjuk - Radny Sejmiku województwa podlaskiego, wiceprzewodniczący Rady Ekspertów POT, Jan Golba – Burmistrz Muszyny, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych, Leszek Dorula – Burmistrz Zakopanego, Paweł Sujka – Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście i Radosław Jęcek – Burmistrz Karpacza.

Podział ról

Sekretarz stanu, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki, Andrzej Gut-Mostowy podkreślił wiodącą rolę władzy samorządowej w tworzeniu spójnej oferty i mechanizmów promocji – Turystyka jest istotną dziedziną gospodarki. Samorządy terytorialne powinny dostosowywać tempo rozwoju funkcji turystycznej do potrzeb mieszkańców. Postawa władz lokalnych powinna aktywizować również do działania w tworzeniu produktu turystycznego – powiedział. Zdaniem ministra rolą samorządów, czy to na poziomie gminy, powiatu, sejmiku czy odrębnie powołanej instytucji, jest zadbanie o niezbędną infrastrukturę oraz wsparcie rozdrobnionych podmiotów i stworzenie wspólnej oferty turystycznej, która przyciągnie turystów. Zadaniem państwa jest zapewnienie warunków dla prowadzenia działalności turystycznej, a także koordynacja i regulacja procesów pozwalających na rozwój rynku turystycznego i budowane konkurencyjności dla rynków zagranicznych.

W ostatnich latach branża znalazła się w bardzo poważnych tarapatach. Bez wsparcia władzy państwowej i takich rozwiązań jak Polski Bon Turystyczny, Program Wsparcia Gmin Uzdrowiskowych czy plan wsparcia gmin górskich, nie udałoby się zachować płynności finansowej wielu przedsiębiorstw turystycznych, pokryć strat, ani tym bardziej zaplanować i zrealizować nowych inwestycji. Nie mniej ważne były aktywne działania samorządów terytorialnych, które w obliczu wyzwań tworzyły nowe produkty turystyczne i narzędzia promocyjne.

Dobre praktyki

Zakopiańskie Centrum Kultury – instytucja, która odpowiada za prowadzenie działań promujących walory turystyczne, kulturowe, przyrodnicze i gospodarcze Zakopanego i Podhala podejmuje wiele wyzwań organizacyjnych, których celem jest zachęcenie turystów odwiedzających region do korzystania nie tylko z atrakcji górskich, ale także uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i sportowych. Nieszablonową promocję ZCK zrealizowało w ramach współpracy z miastem partnerskim na północy kraju. Dzięki współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami, otwarciu sezonu letniego na sopockim molo towarzyszyła góralska muzyka, regionalne przysmaki i szeroka promocja letnich wydarzeń. Już wkrótce w Zakopanem odbędzie się otwarcie sezonu zimowego, w ramach którego to Sopot będzie miał okazję zachęcić turystów do odwiedzenia Pomorza. W przypadku miejscowości uzdrowiskowych, takich jak m. in. Sopot i Zakopane, wspólne inicjatywy realizowane są także przy wsparciu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych. 250 mln zł, które otrzymały samorządy na rozwój infrastruktury uzdrowiskowej z Rządowego Funduszu Polski Ład, pozwoli na dalszy rozwój tych miejscowości i gmin, a także wzmocnienie ich konkurencyjności poprzez rozszerzenie profilu działalności, unowocześnienie infrastruktury i wprowadzenie atrakcyjnych produktów i usług z dziedziny medycyny, wypoczynku, kultury, turystyki, sportu i rozrywki. Pozwoli to na przyciągnięcie klientów zarówno krajowych, jak i zagranicznych, a w szczególności rosnącej w związku z zachodzącymi procesami demograficznymi w Europie grupy seniorów, osób po przebytej chorobie SARS COV-2, czy wymagających fizjoterapii.

Dobrymi, skutecznymi rozwiązaniami może pochwalić się także Świnoujście. Dzięki błyskawicznej reakcji władz samorządowych i ścisłej współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami, miasto obroniło się przed odpływem turystów zagranicznych w dwóch najtrudniejszych dla turystyki latach, zwiększając liczbę turystów krajowych z 20% do 80%. Dziś Świnoujście i Pomorze Zachodnie przyciągają zarówno krajowych, jak i zagranicznych turystów ofertą uzdrowiskową, możliwością aktywnego wypoczynku na łonie natury czy atrakcjami historycznymi.

O wspólny rozwój turystyki dbają także takie inicjatywy, jak powołany w 2020 roku Augustowsko-Biebrzański Park Turystyczny zrzeszający 30 gmin, który pozwala samorządom na współpracę i promocję wspólnej marki "Szlak Wodny Czarnej Hańczy i Biebrzy", czy koalicja zrzeszająca gminy od Bieszczad po Góry Izerskie w ramach powołanego w 2022 roku Stowarzyszenia Gmin Górskich. Wspólne działania, wspieranie rozwoju działalności turystycznej i rekreacyjno-sportowej, obrona wspólnych interesów, a także prowadzenie działalności reklamowej, promocyjnej i marketingowej w ramach stowarzyszeń i marek turystycznych, pozwala na poszerzanie katalogu atrakcyjnych polskich regionów i szlaków, korzystanie z najlepszych praktyk, a także ich profesjonalne zarządzanie i pozycjonowanie.

Rola samorządu w rozwoju turystyki byłą także tematem paneli podczas I Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki, który odbył się w dniach 18-20 października w Zakopanem. Polska Organizacja Turystyki była Partnerem wydarzenia.

Artykuł sponsorowany EKSiT

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany