Koniec modernizacji dworca Łódź Kaliska. PKP wydały 64 mln zł
W czwartek Polskie Koleje Państwowe otworzyły w całości odnowiony dworzec Łódź Kaliska. Słynny obiekt przeszedł gruntowną modernizację. Został też dostosowany do obsługi większych potoków pasażerskich po zakończeniu budowy tunelu średnicowego, jak informuje spółka PKP.
Nowy dworzec został częściowo oddany do użytku w czerwcu 2025 r., co umożliwiło przeniesienie obsługi podróżnych z obiektu tymczasowego i zakończenie prac w otoczeniu Łodzi Kaliskiej. W czwartek inwestor ogłosił zakończenie inwestycji.
Spółka PKP w komunikacie prasowym informuje, że zgodnie z założeniami projektu przebudowy pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej.
"Dworzec ma prostą bryłę, przeszkloną od placu przydworcowego i parkingu, z elewacją wykonaną z miedzi oksydowanej. Przy doborze materiału dla przebudowy dworca kierowano się szlachetnym pochodzeniem miedzi kojarzonym z budynkami o długiej trwałości i historii, a także wpisującym całość inwestycji w kontekst pobliskich obiektów" - podaje inwestor.
Kupili 120 letni dom. Nie uwierzycie ile kosztował
W centralnej nawie budynku zamontowano świetlik biegnący przez całą długość dachu, a we wnętrzach zastosowano miedziane elementy dekoracyjne nawiązujące do jego formy.
Podczas prac budowlanych odkryto fragmenty ceramicznych posadzek pochodzących z pierwotnego Dworca Kaliskiego, oddanego do użytku w 1902 r. Odkryte relikty zostały wyeksponowane w tunelu dworca wraz z informacją o ich historii.
"Obecnie fragmenty posadzek, wraz z informacją o ich ciekawej historii, wyeksponowano w tunelu dworca" - podaje spółka.
Na parterze budynku znajdują się: część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, przestronna poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne, w których znajdą się m.in. salonik prasowy oraz usługi gastronomiczne.
Docelowo na dworcu znajdą się także skrytki bagażowe oraz automaty z przekąskami i napojami, bankomat oraz biletomat. Natomiast piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.
W oczekiwaniu na tunel średnicowy
– To niezwykle ważna inwestycja. Warto zauważyć, że projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności – przekonuje cytowany w komunikacie Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
W otoczeniu dworca powstał nowy plac przydworcowy, pełniący funkcję węzła komunikacyjnego. Zapewniono miejsca postojowe dla samochodów, w tym punkty ładowania aut elektrycznych, stanowiska dla autobusów oraz infrastrukturę rowerową z dużą wiatą. Za budynkiem znajduje się parking dla pasażerów oraz postój taksówek.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 64 mln zł brutto. Projekt został sfinansowany z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą firma SKB LDR z Warszawy, a projekt opracowała pracownia An Archi Group z Gliwic.
Stacja Łódź Kaliska pełni funkcję jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych miasta i regionu. Zatrzymują się tu pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity, POLREGIO, Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Koleje Wielkopolskie. W 2024 r. stacja obsługiwała średnio 8,3 tysiąca pasażerów dziennie, a każdego dnia zatrzymywało się na niej około 153 pociągów.
Źródło: PKP