Koronawirus a praca zdalna. Czy Polacy polubili home office?

Pandemia koronawirusa zmieniła rzeczywistość, w której dotąd się obracaliśmy. Wielu Polaków od kilku tygodni pracuje z domu, ponad połowa wskazuje, że lubi ten tryb. Jednak są i tacy, którzy nie dadzą się przekonać do tej formy wykonywania zawodowych obowiązków.

Co Polacy sądzą o pracy zdalnej? Większość lubi, większość pracuje w dresie
Źródło zdjęć: © East News
19

Dla wielu Polaków to już kolejny tydzień pracy zdalnej, czy tzw. home office. Domodi.pl postanowiło sprawdzić czy, a jeśli tak, to za co pracownicy lubią taki tryb pracy.

Czytaj też: Policja w sklepach? Tego chcą handlowcy

Ponad połowa ankietowanych, bo aż 56 proc. wskazuje, że lubi pracę zdalną. 17 proc. deklaruje, że nie lubi tego trybu, a 19 proc. twierdzi, że "może się polubić" z tym stanem.

Z kolei 8 proc. badanych wskazało przyczyny, przez które ten stan jest dla nich niekorzystny, to m.in.:

  • niemożność skonsultowania się ze współpracownikami;
  • brak kontroli nad czasem pracy;
  • brak wizji końca tego stanu.
Obraz
© domodi

Obejrzyj: Szkoły szykują się do pracy zdalnej. "Sytuacja niespodziewana"

Raport Domodi wskazuje także, za co Polacy lubią pracę zdalną, to m.in.:

  • cisza i spokój;
  • komfort pracy;
  • brak czasochłonnych dojazdów;
  • mniejszy stres związany z wykonywaniem codziennych obowiązków.

Przeciwni pracy na home office mówią o braku codziennej integracji w miejscu pracy, brakuje im też szybkiego przekazywania informacji i reagowania na nie, a także motywacji do ubrania się w coś innego niż wygodny dres

Obraz
© domodi

Przestrzeń do pracy

Home office, jak sama nazwa wskazuje, sprawia, że domowa przestrzeń zamienia się w biuro. Ale to już od samych pracujących zależy, jak je sobie urządzą.

W sieci pojawiło się wiele zdjęć pokazujących pracę na deskach do prasowania czy kartonach. Na pytanie, gdzie najchętniej pracujesz, ankietowani w zdecydowanej większości - 44 proc. - odpowiedzieli, że przy biurku.

25 proc. świetnie czuje się także przy stole w kuchni, a 14 proc. zarządza projektami z poziomu kanapy. Tylko 7 proc. postanawia zostać w tym czasie w łóżku, a 4 proc. w salonie. Natomiast 6 proc. badanych wskazuje swoje zindywidualizowane miejsca pracy.

Obraz
© domodi

Jednak praca zdalna to nie tylko przestrzeń, w której przebywamy, ale też to, co mamy na sobie. Co Polacy najchętniej zakładają na siebie podczas home office? Zdecydowana większość badanych wskazała, że w tym czasie nosi wygodny dres - to wybór aż 66 proc. badanych.

15 proc. ankietowanych stawia na t-shirt i jeansy, a 6 proc. przyznaje, że nie wychodzi z piżamy. Natomiast 5 proc. deklaruje, że nadal ubiera to samo, co na co dzień do pracy w biurze.

Obraz
© domodi

W sieci: w trakcie, ale i po pracy

Choć czas pracy Polacy spędzają w sieci, to także po jej zakończeniu zostają chętnie w środowisku online, do którego obecnie przeniosło się całe życie. W tym także zakupy.

58 porc. badanych deklaruje, że aktywnie kupuje produkty online. 34 proc. pytanych stanowczo stwierdza, że nie interesuje ich ten temat. Natomiast 8 proc. kupuje w tym czasie przez internet tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jeśli już ktoś zdecyduje się na zakupy, to najchętniej wybiera sklepy własne marek i producentów (33 proc.) oraz platformy multibrandów, jak np. domodi.pl (17 proc.). W trakcie szukania inspiracji wykorzystują także newslettery (17 porc.), social media (15 proc.), portale i serwisy tematyczne (3 proc.). Natomiast 15 proc. badanych korzysta z indywidualnych rozwiązań, jak np. poleceni ode znajomych czy zagraniczne platformy sprzedażowe.

Obraz
© domodi

W dobie obecnych wydarzeń, zakupy w sieci powodują wiele obaw. O nich także mówi badanie. Choć aż 60 proc. ankietowanych twierdzi, że nie widzi zagrożeń wynikających z takiej formy zakupów, to wśród pozostałych 40 proc. pojawiają się obiekcje.

Czytaj także: Pracodawca musi zdecydować: albo urlop, albo przestojowe

Najczęściej użytkownicy obawiają się opóźnień związanych z dostarczeniem towarów. Na drugim miejscu znajduje się niedopasowanie rozmiaru i przymus zwrotu, a na trzecim - kontakt z kurierem.

Obraz
© domodi

W internetowej ankiecie, przeprowadzonej w dniach 17-20.03.2020 r., udział wzięło 250 respondentów z Polski (n=250). Z tego 86 proc. stanowiły kobiety, a 14 proc. - mężczyźni. Wśród grup wiekowych dominowały osoby w przedziale 25-34 (51 proc.), a na drugim miejscu - 35-44 (16 proc.).

Spółka Domodi jest częścią Holdingu Wirtualna Polska, do którego należy także money.pl.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Obejrzyj i dowiedz się, jak chronić się przed koronawirusem

Wybrane dla Ciebie

Trump naciskał na obniżkę stóp procentowych. Oto co zrobił Fed
Trump naciskał na obniżkę stóp procentowych. Oto co zrobił Fed
Niemcy szykują nowe prawo grzewcze. Ministra ostrzega przed jednym źródłem ciepła
Niemcy szykują nowe prawo grzewcze. Ministra ostrzega przed jednym źródłem ciepła
Hołownia ministrem klimatu? "Ustąpiłabym panu marszałkowi"
Hołownia ministrem klimatu? "Ustąpiłabym panu marszałkowi"
Wakacyjne wyjazdy z PKP Intercity będą droższe. Biorą przykład z linii lotniczych
Wakacyjne wyjazdy z PKP Intercity będą droższe. Biorą przykład z linii lotniczych
"Właśnie nie wiem". Kołodziejczak z rozbrajającą szczerością o powodach odejścia
"Właśnie nie wiem". Kołodziejczak z rozbrajającą szczerością o powodach odejścia
Sąsiad Polski wprowadził nowy podatek. Natychmiastowy efekt
Sąsiad Polski wprowadził nowy podatek. Natychmiastowy efekt
Ryanair pod lupą UOKiK. Jest oświadczenie
Ryanair pod lupą UOKiK. Jest oświadczenie
Sprzedaż albo zakaz TikToka w USA. Trump chce dać Chinom więcej czasu
Sprzedaż albo zakaz TikToka w USA. Trump chce dać Chinom więcej czasu
Tysiące osób do zwolnienia. Sprzedaż samochodów giganta leży
Tysiące osób do zwolnienia. Sprzedaż samochodów giganta leży
E-papierosy nie dla nieletnich. Prezydent podpisał zakaz
E-papierosy nie dla nieletnich. Prezydent podpisał zakaz
"Jest głupi, pewnie nie obetnie stóp". Trump uderza w Jerome'a Powella
"Jest głupi, pewnie nie obetnie stóp". Trump uderza w Jerome'a Powella
Godzinowe zwolnienie na dziecko nie dla każdego.  PIP wyjaśnia
Godzinowe zwolnienie na dziecko nie dla każdego. PIP wyjaśnia