Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Linia produkcyjna wywieziona, hale sprzedane. Teraz kolejne zwolnienia

613
Podziel się:

90 pracowników straci zatrudnienie w tyskim Zakładzie Budowy Tłoczników należącym do FCA Poland. To kolejna w ostatnich miesiącach fala zwolnień w przemyśle motoryzacyjnym na Śląsku, która jest następstwem głębokiej restrukturyzacji koncernu Stellantis w Polsce.

Linia produkcyjna wywieziona, hale sprzedane. Teraz kolejne zwolnienia
FCA Poland kontynuuje proces likwidacji miejsc pracy (Materiały prasowe, Stellantis)

Iwona Kaltenberg z Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach poinformowała serwis Tychy.info, że pracodawca już złożył oficjalne pismo w sprawie planowanych zwolnień grupowych. Proces redukcji zatrudnienia ma zostać zakończony do 30 listopada 2024 roku. To kolejny etap zmian w tyskim przemyśle motoryzacyjnym.

Na przełomie zimy i wiosny tego roku dwie inne firmy z branży motoryzacyjnej w Tychach przeprowadziły masowe zwolnienia. MA Polska S.A. zredukowała zatrudnienie o 250 osób. Z kolei spółka BCUBE Poland Logistics zgłosiła do urzędu pracy zamiar zwolnienia 120 pracowników, ale ostatecznie zostali oni przeniesieni do spółki FCA Poland i nie stracili pracy. Obie firmy są ściśle powiązane z działalnością FCA Poland, a ich decyzje były bezpośrednią konsekwencją zakończenia produkcji samochodów z segmentu A - modeli Fiat 500 i Lancia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile zarabia hotel w małym mieście? Filip Prokop w Biznes Klasie

Od fabryki silników po centrum biurowe

Obecna sytuacja w Tychach jest ściśle powiązana z szerszym procesem restrukturyzacji koncernu Stellantis w regionie. Najbardziej znaczącą zmianą była likwidacja zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej, gdzie zwolniono około 800 pracowników. Produkcja silników w tym zakładzie została definitywnie zakończona.

Bielski zakład, uruchomiony w 2003 roku, przez dwie dekady wyprodukował ponad 7,3 miliona silników. Jednostki napędowe z tej fabryki były montowane w różnych modelach samochodów grupy FCA, w tym markach Fiat i Jeep, a także w pojazdach marek GM i Suzuki. W pierwszej fazie restrukturyzacji pracę straciło 300 osób, a w kolejnym etapie kolejnych 470 pracowników.

Cała linia technologiczna z bielskiego zakładu została zdemontowana i przetransportowana drogą morską do Brazylii. W fabryce Stellantis w mieście Betim będzie kontynuowana produkcja jednostek napędowych. Kompleks przemysłowy w Bielsku-Białej został sprzedany firmie deweloperskiej DL Invest Group z Katowic za kwotę 25 milionów euro.

Początkowo terenami po fabryce silników interesowała się Polska Grupa Zbrojeniowa, jednak po przeprowadzeniu analiz zrezygnowała z inwestycji. Nowy właściciel, firma DL Invest Group, planuje gruntowną transformację terenu. W miejscu dawnej fabryki silników ma powstać nowoczesny kompleks biurowy. Deweloper przygotował już wstępne wizualizacje planowanej inwestycji.

Eksperci branży motoryzacyjnej zwracają uwagę na niepokojące trendy. Według najnowszego badania MotoBarometr, obejmującego 11 kluczowych rynków w Europie, w ciągu ostatnich 12 miesięcy pięciokrotnie wzrósł odsetek szefów firm przewidujących spadki produkcji. Na wzrost produkcji liczy już tylko niespełna jedna trzecia badanych - najmniej od prawie dekady.

Infrastruktura dawnego zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej była doskonale przystosowana do przemysłu ciężkiego. Na terenie kompleksu znajdowały się rozbudowane przyłącza elektryczne, bocznica kolejowa oraz specjalistyczna infrastruktura przemysłowa, w tym suwnice. Te udogodnienia początkowo wzbudziły zainteresowanie Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która ostatecznie wycofała się z planów inwestycyjnych.

Transformacja regionalnego rynku pracy

Masowe zwolnienia w sektorze motoryzacyjnym stawiają przed lokalnymi władzami nowe wyzwania. Powiatowe Urzędy Pracy w Tychach i Bielsku-Białej przygotowują specjalne programy wsparcia dla zwalnianych pracowników. Część załogi otrzymała propozycje przeniesienia do innych zakładów należących do międzynarodowego koncernu Stellantis.

Restrukturyzacja w branży motoryzacyjnej dotyka nie tylko duże zakłady produkcyjne, ale także mniejsze firmy kooperujące. W ciągu ostatniego roku w województwie śląskim pracę w sektorze automotive straciło łącznie ponad 1200 osób. Eksperci przewidują, że to może nie być koniec zwolnień w branży.

Według analityków rynku motoryzacyjnego, obecna sytuacja jest wynikiem kilku nakładających się czynników. Główną przyczyną jest transformacja w kierunku elektromobilności, która wymusza reorganizację tradycyjnych linii produkcyjnych. Do tego dochodzą rosnące koszty energii i presja konkurencyjna ze strony fabryk zlokalizowanych w krajach o niższych kosztach produkcji.

Związki zawodowe działające w branży motoryzacyjnej alarmują, że skala zwolnień może być jeszcze większa. W regionie działa wiele mniejszych firm będących poddostawcami dla głównych producentów, których sytuacja bezpośrednio zależy od kondycji dużych zakładów produkcyjnych.

Proces restrukturyzacji w bielskim zakładzie był rozłożony w czasie. W pierwszej kolejności wstrzymano produkcję silników Diesla, następnie ograniczono wytwarzanie jednostek benzynowych. Obecnie w dawnym zakładzie produkcyjnym pozostali wyłącznie pracownicy administracyjni, którzy finalizują proces likwidacji fabryki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
przemysł
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(613)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
kris W.
2 tyg. temu
Ważne że wszyscy jesteśmy uśmiechnięci
J23
2 tyg. temu
No cóż, skończył się dwudziestoletni okres zwolnień i ulg podatkowych i koncern szuka następnych do pracy z pół darmo w A. Południowej. Niestety, tak wygląda cały krajowy przemysł przejęty przez zagraniczne korporacje. Do chwili obowiązywania wszelkiego rodzaju ulg drenują kraj do granic możliwości, a w chwili gdy kraj zaczyna dopominać się o należne pieniądze, to przenoszę produkcję z oprzyrządowaniem do innej republiki bananowej
orbiter
2 tyg. temu
Cieszcie się, nikt w Europie nie ma genialnego Donalda! A my go mamy, nasz Krul
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Dziekujemy KO...
2 tyg. temu
Skutki podnoszenia cen nośników energii.
wer
2 tyg. temu
Chcieliśta Tuska, no to go mata!!!
...
2 tyg. temu
Uwaga- wystarczyła zmiana prezesa GUS i wszystkie raportowane przez tę instytucje wyniki finansowo-gospodarcze w PL uległy poprawie w ciągu jednego miesiąca. Cuda na Wisłą
NAJNOWSZE KOMENTARZE (613)
Kojot P.
2 tyg. temu
Takie przedsiębiorstwo czy takie jak PKP Cargo nie upada. z roku na rok. To pokłosie co najmniej 5letnich rządów, przepisów, oszustw, korupcyjnych zabaw itd...ale teraz wszyscy najmądrzejsi napiszą że nowy rząd i nowe zwolnienia
Prawda
2 tyg. temu
Jeszcze więcej wprowadzajcie tej ekologi i innych bzdetów. Rozwalicie tą naszą produkcję w całej Europie. Osłabicie nasze gospodarki i doprowadzicie do tego że będziemy uzależnieni od innych krajów z poza Europy. A może to lobbyści Putinka i Chinoli razem wzięci tak wam te makówki nakręcają. Opanujcie się.
PiS to oszuśc...
2 tyg. temu
Ateraz w kamasze i na front,tam dobrze płacą.
Lolo
2 tyg. temu
I co wraca cenzura napisałem prawdę post był jeden dzień został skasowany żenada
Mik
2 tyg. temu
Tak tak głosowałem na obecnych ale chyba błąd Koszty miały spadać a rosną prąd najniższa dodatkowe dni wolne jakieś urlopy pogodowe To jest przyczyna jak również niski kurs euro sztucznie utrzymywany ze względu na kredyty Polski Zamykają się zakłady i co robi rząd nic podnosi obciążenia Ja wtej samej sytuacji zleceniodawca zamyka się przenoś do Portugalii i Maroko na zwolnienie pójdzie 280 osób i zakłady z nim współpracujące 120 czy ktoś się przejmuje nie Staccat płacenie bezrobotnym
...
Następna strona