Most nad Narwią tańszy od warszawskiej kładki o 100 mln zł. Skąd ta różnica?

Skanska kilka dni temu poinformowała, że podpisała umowę na budowę mostu nad Narwią na północy Mazowsza. Uwagę mediów i internautów zwróciły koszty inwestycji, które stanowią 31 proc. tego, co Warszawa wydała na kładkę pieszo-rowerową. "Gazeta Wyborcza" pisze, skąd ta różnica.

nowy most pieszo-rowerowy
Warszawa, 17.05.2024. Panorama stolicy widziana z 37. pi�tra Pa�acu Kultury i Nauki, 17 bm.  (sp/awol) PAP/Szymon Pulcyn
Szymon Pulcyn
architektura, budownictwo, budynki, k�adka, miasto, miejska, most, panorama, rzeka, stolica, widok, Wis�a, z g�ry, zabudowaniaKładka pieszo-rowerowa w Warszawie
Źródło zdjęć: © PAP | Szymon Pulcyn
oprac.  LOS

Most nad Narwią poprawi komunikację między miejscowościami Nowe Łachy i Nowy Lubiel. Kosztować ma 45 mln zł. "To aż o sto mln zł mniej, niż kosztowała kładka pieszo-rowerowa w Warszawie" - zauważa "Gazeta Wyborcza".

Warszawska konstrukcja została otwarta w marcu tego roku. Podzieliła mieszkańców, a jej przeciwnicy - m.in. ze względu na koszty inwestycji - uznali kładkę dla pieszych i rowerzystów za "pomnik ekoterroryzmu", twierdząc, że te pieniądze mogły być wydane lepiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Firmy zwalniają pracowników. Eksperci: to są lokalne dramaty, tragedii na rynku nie ma

Most mostowi nierówny

"GW", porównując wydatki na obiekty nad Wisłą i Narwią, wskazuje m.in. na to, że obie rzeki mają różną szerokość. Ta druga jest oczywiście o wiele węższa, dzięki czemu most będzie prawie o połowę krótszy niż warszawska przeprawa.

Most przez Narew - wizualizacja
Most przez Narew - wizualizacja © Skanska | Skanska

Mniejszy obiekt to mniej materiału. "Do budowy kładki nad Wisłą zużyto około dwóch tysięcy ton stali, a do mostu w Rzewnie będzie potrzebne tylko około 300 ton. A stal to najdroższy materiał potrzebny do budowy mostu" - pisze "GW".

Co więcej, dziennik zwraca uwagę, że podczas warszawska przeprawa opiera się na siedmiu filarach, z czego trzy są wbite w nurt Wisły. To o wiele droższe rozwiązanie niż zastosowane w przypadku mostu przez Narew, który będzie miał dwa 35-metrowe pylony ustawione na brzegach.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują