Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Musisz w kablówce kupić pakiet programów? UOKIK widzi w tym problem, jest postępowanie

Polacy skarżą się, że mają problemy z dostępem do programów, które ich interesują. Zamiast płacić tylko za to, co chcą oglądać, muszą kupić całe pakiety. Na konieczność zakupu programów w pakietach narzekają też operatorzy telewizyjni, czyli np. sieci kablowe. UOKIK wziął pod lupę te skargi i bada relacje między nadawcami i operatorami.

Podziel się
Dodaj komentarz
(pixabay.com)
UOKIK zbada relacje na rynku telewizyjnym. Chce wiedzieć, czy przymus kupowania pakietów programów nie ogranicza konkurencji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta informuje, że postępowanie ma wyjaśnić przede wszystkim, czy sprzedaż pakietów programów telewizyjnych operatorom, w tym sieciom kablowym, przez nadawców ogranicza konkurencję oraz czy nadawcy wykorzystują pozycję rynkową na rynku reklamy.

- Wielu konsumentów - odbiorców telewizji - ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują. Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza. Jednym z celów postępowania będzie sprawdzenie, czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców – wyjaśnia cytowany w komunikacie prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

UOKIK podał, że otrzymał liczne skargi, w szczególności operatorów telewizyjnych, na sposób sprzedaży programów przez nadawców. Operatorzy zwracali uwagę, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i stąd muszą nabywać je w pakietach także wówczas, gdy ich skład programowy jest nieatrakcyjny dla klientów. Oznacza to - jak czytamy w komunikacie - że wyboru w konsekwencji może być pozbawiony także konsument, czyli widz.

Kolej w martwym punkcie. "Problemem są prywatne grunty"

Urząd zatem przyjrzy się relacjom pomiędzy nadawcami a operatorami, w szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych. Sprawdzi m.in. strukturę rynku, to, czy nadawcy nie dyskryminują konkurencyjnych operatorów, a także czy nie wykorzystują swojej pozycji dominującej na rynku reklamy.

UOKIK zbada też jaki wpływ na przychody z reklam osiągane przez nadawców ma sprzedawanie przez nich paczek programów oraz na ile pakietyzacja może ograniczać dostęp do rynku mniejszym nadawcom.

Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli jednak - wyjaśnia UOKiK - na podstawie zebranych informacji okaże się, że nadawcy naruszają prawo, wówczas zostaną postawione im zarzuty dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Grozi za to kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: ochrona konsumentów, telewizja, gospodarka, wiadomości, uokik
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
18-09-2020

wisus54Dlaczego UOKiK nie zajmie się konkurencją na rynku mediów TV. Dlaczego jeden nadawca jest uprzywilejowany i otrzymuje opłatę abonamentową za … Czytaj całość

17-09-2020

MINO JA NIE ŻYCZĘ SOBIE TVPIS W MOIM PAKIECIE ZROBIC Z TYM NARESZCIE PORZĄDEK.

17-09-2020

Super pomysł!Ja mam głęboko gdzieś sport, a płacę za niego. Kto inny ma głęboko gdzieś teatr czy programy historyczne. Miejmy możliwość wyboru!

Rozwiń komentarze (210)