Spór w sprawie superszybkich pociągów w Polsce. "My projektujemy to na 350 km/h"

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak po środowym posiedzeniu Rady Gabinetowej zapewnił, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i kolei dużych prędkości przebiega w dobrym tempie, a Polska będzie mieć najszybszą kolej dużych prędkości w Europie.

Najnowocześniejsze lotnisko i najszybsza kolej w Europie. Minister zachwala CPKNajnowocześniejsze lotnisko i najszybsza kolej w Europie. Minister zachwala CPK
Źródło zdjęć: © PAP | Albert Zawada
Tomasz Sąsiada

W środę odbyło się posiedzenie Rady Gabinetowej - rządu obradującego pod przewodnictwem prezydenta. Było ono poświęcone takim kwestiom jak m.in.: stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa. W posiedzeniu uczestniczyli: prezydent Karol Nawrocki, premier Donald Tusk oraz ministrowie jego rządu, a także przedstawiciele prezydenckiej kancelarii.

Po radzie rząd zorganizował konferencję prasową z udziałem szeregu ministrów, między innymi Dariusza Klimczaka. - Dzisiaj rozmawialiśmy także o CPK, czyli najważniejszym projekcie infrastrukturalnym w Polsce. Tak samo państwu, jak i panu prezydentowi, zawsze będę mówił, jak wyglądają fakty. Budowa, która jest widziana oczami zwykłego inżyniera, który zdarł niejedne buty na budowie, a nie gawędziarzy od "flamasterplanów". Rzeczywistość stoi jasno i ta budowa idzie w bardzo dobrym tempie. Poprawiamy parametry, ulepszamy ten projekt, m.in. to dotyczy kolei dużych prędkości - stwierdził Klimczak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dwie walizki, bez znajomości polskiego. Dziś firma warta 2 MILIARDY - Gregoire Nitot Sii Polska

- Z bardzo prostego powodu. Chcemy wybudować nie tylko najnowocześniejsze lotnisko w Europie, nie osłabiając lotnisk regionalnych. Ale także wybudować najszybszą kolej dużych prędkości w Europie - dodał. - Nasi poprzednicy proponowali, żeby maksymalna prędkość na kolei dużych prędkości w Polsce to było 250 km/h. My projektujemy to na 350 km/h - podkreślił.

- Francuzi jeżdżą 320 km/h, Niemcy, Włosi, Hiszpanie, Anglicy 300 km/h. 250 km/h jeździ się w Rosji na linii Mokswa-Petersburg. Nie chcę, żebyśmy wydawali dziesiątki miliardów złotych na projekt, który nie jest de facto koleją dużych prędkości - przekonywał.

Podkreślił, że inwestycje są realizowane przez polskie firmy, nowy port lotniczy pozostanie w całości w polskich rękach, a zyski i zarządzanie pozostaną w kraju.

Zapowiedział też, że czas przejazdu koleją dużych prędkości z Warszawy do Poznania ma wynosić poniżej 100 minut, a z Warszawy na nowe lotnisko 15-17 minut. Przypomniał także, że autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zostanie poszerzona o trzeci i czwarty pas, a wartość tej inwestycji to około 2 mld zł.

– Wszystkie działania, w tym zakup floty dla PLL LOT, są skoordynowane. To zapewnia spójność i bezpieczeństwo realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych – podkreślił. Dodał, że wcześniejsze rozproszenie odpowiedzialności między spółkami i ministerstwami zostało uporządkowane.

Kiedy odczujemy zmiany

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie "Y" - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum