WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Tusk wbił szpilkę Nawrockiemu w sprawie CPK. "Patrzę na ministra Horałę, to symbol"

Pierwszą Radę Gabinetową pod przewodnictwem prezydenta Nawrockiego poświęcono m.in. Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu. - Chciałbym tak umieć opowiadać o CPK, jak pan minister Horała. Ale my nie opowiadamy, tylko my robimy - powiedział premier Donald Tusk, nawiązując do zaproszenia posła PiS na to posiedzenie.

Pierwsze posiedzenie Rady GabinetowejPierwsze posiedzenie Rady Gabinetowej
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza.pl, PAP | Albert Zawada, Michał Ryniak
Marcin Walków

- Liczę oczywiście, że rząd i większość parlamentarna zajmie się także moim projektem ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który ma po prostu społeczny mandat, podpisany przez 200 tys. polskich obywateli. Skład moich doradców i osoby, które dzisiaj zaprosiłem na Radę Gabinetową, pokazuje, że to nie jest projekt polityczny. On łączy środowiska polityczne, jest projektem, który jest ważny po prostu dla Polek i Polaków - przekonywał prezydent Karol Nawrocki podczas jawnej części pierwszej Rady Gabinetowej po zaprzysiężeniu głowy państwa.

Na posiedzeniu w gronie doradców prezydenta i zaproszonych przez niego gości zasiedli m.in. poseł PiS Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK, posłanka Paulina Matysiak z partii Razem, która wraz z Horałą założyła ruch "Tak dla Rozwoju", oraz Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia #TAKdlaCPK, były członek rady nadzorczej CPK za czasów rządów PiS.

Jesteście, mówię tu o środowisku zgromadzonych państwa, nie tylko sympatyczni, ale też skuteczni w kształtowaniu pewnych wyobrażeń, a czasami mitów. Patrzę na ministra Horałę, to jest dla mnie personalny symbol tej sytuacji. Chciałbym tak umieć opowiadać o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, jak pan minister Horała. Ale my nie opowiadamy, tylko my robimy.

Premier Donald Tusk podczas Rady Gabinetowej 27.08.2025

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu

Donald Tusk wyliczał, że inwestycje podlegające bezpośrednio Ministerstwu Infrastruktury "w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosły o 100 proc.". - Będziemy wydawali na infrastrukturę, czyli kolej, lotniska, w przyszłym roku blisko 100 mld zł. W ostatnim roku rządów naszych poprzedników było to niecałe 50 mld zł.

Chcą spowolnić Kolej Dużych Prędkości

Najważniejszą różnicą w koncepcji CPK realizowanej przez rząd Donalda Tuska jest komponent kolejowy. Zaproponowano tam policentryczną sieć szybkiej kolei o maksymalnej prędkości 350 km/h, co ma przyspieszyć czasy przejazdu, ograniczając liczbę postojów w mniejszych miastach dla najszybszych składów. W koncepcji poprzedników było to 250 km/h.

- Nie wiem, kto pana do tego przekonał, nie chciałbym się domyślać, ale ogranicza pan tę ambicję dotyczącą Kolei Dużych Prędkości do 250 km/h. W naszym projekcie, i my ten projekt realizujemy, prędkość eksploatacyjna to jest 350 km/h, co w praktyce oznacza najszybsze koleje w Europie. Oznacza także możliwość repolonizacji inwestycji, jeśli chodzi o infrastrukturę - dodał Donald Tusk.

Od lewej: Michał Czarnik, Marcin Horała, Paulina Matysiak
Od lewej: Michał Czarnik, Marcin Horała, Paulina Matysiak © PAP | Albert Zawada

- Nie chcę snuć tutaj złych domysłów, ale państwo bardziej zorientowani w temacie wiedzą, kto byłby zainteresowany ze względów biznesowych, aby utrzymać tylko 250 km/h, ale ja akurat wiem. Jak będzie trzeba, to panu prezydentowi na ucho szepnę później, kto jest naprawdę zainteresowany ograniczeniem polskich ambicji, jeśli chodzi o Koleje Dużych Prędkości. Już nie mówię o tym, że CPK ruszyło. Nie robi się może dużo prezentacji, ale inwestycja ruszyła i będzie gotowa szybciej, niż w tej chwili to zakładamy - dodał Tusk.

Rząd zmienił zdanie w sprawie CPK

- Jeśli chodzi o ambitne projekty, to kwestią obiektywną jest opóźnienie CPK o 1,5 roku. Z wdzięcznością w ogóle patrzę na to, że porzuciliście państwo i pan premier kwestionowanie samego CPK. Bo pamiętamy, że jakiś czas temu było wyraźne "nie dla CPK".

Jak pisaliśmy w money.pl, jeszcze po wyborach parlamentarnych w 2023 r. premier Donald Tusk i politycy Koalicji Obywatelskiej opowiadali się wyraźnie przeciwko planom budowy nowego lotniska w Baranowie. Maciej Lasek, powołany w grudniu 2023 r. na pełnomocnika rządu ds. CPK, jeszcze dwa miesiące wcześniej w rozmowie z "Rynkiem Lotniczym" oceniał wprost, że "nie, lotnisko w Baranowie nie powstanie". W lutym 2024 r. przekonywał już, że nie toczą się dyskusje o tym, czy budować CPK, ale kiedy i w jakiej konfiguracji.

W czerwcu 2024 r. premier Donald Tusk i jego rząd oficjalnie dali zielone światło dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, proponując jednak "urealnienie" koncepcji w niektórych aspektach.

Prezydent: obecny kształt CPK jest dalece niesatysfakcjonujący

Powrót do pierwotnej koncepcji zakłada prezydencki projekt ustawy o CPK, który został już złożony przez Karola Nawrockiego w Sejmie. Projekt ten bazuje na obywatelskim projekcie ustawy w tej sprawie, pod którym stowarzyszenie #TAKdlaCPK zebrało 200 tys. podpisów. Sejmowa Komisja Infrastruktury zarekomendowała jego odrzucenie.

Ja dzielę się wrażliwością polskich powiatów i mniejszych miejscowości, jak Kalisz czy Jastrzębie Zdrój, gdzie ludzie czekają na tę inwestycję. I kształt zaproponowany przez obecnie rządzących jest dalece niesatysfakcjonujący dla wielu ludzi w całej Polsce. Jest w Polsce nastrój, w którym chcielibyśmy budować CPK tak, jak wyobrazili to sobie jego inicjatorzy, siedzący tutaj rzeczywiście i skuteczny, i sympatyczny pan minister Horała. Ale także tak, jak wyobrażają sobie to ci, którzy podpisali w liczbie 200 tys. osób projekt obywatelski.

Prezydent Karol Nawrocki podczas Rady Gabinetowej 27.08.2025

Przypomnijmy, że na mocy Konstytucji RP prezydent ma prawo przedstawić Sejmowi projekt nowej ustawy lub nowelizacji za pośrednictwem Kancelarii Prezydenta, a izba ma obowiązek go rozpatrzyć. Aby został przyjęty, musiałby uzyskać poparcie co najmniej połowy posłów. Jednak większość w Sejmie ma dziś tzw. Koalicja 15 października, czyli Koalicja Obywatelska, PSL, Trzecia Droga i Nowa Lewica. W wyborach parlamentarnych z 2023 r. koalicja ta zdobyła 248 z 460 głosów. Dlatego przy obecnym układzie sił jest mało prawdopodobne, aby inicjatywa ustawodawcza nowej głowy państwa ws. CPK przeszła przez Sejm.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur