Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Odszkodowanie za opóźniony lot. 3 sekundy warte 400 euro

2
Podziel się:

Sprawność personelu pokładowego może być czasem na wagę złota. W warszawskim sądzie zapadł właśnie wyrok w sprawie opóźnienia lotu o... 3 godziny i 3 sekundy. Właśnie te 3 sekundy przesądziły o tym, że pasażerom należało się odszkodowanie.

Opóźniony lot to 400 euro odszkodowania. Ale nie zawsze
Opóźniony lot to 400 euro odszkodowania. Ale nie zawsze (PAP)

Przypomnijmy, że unijne przepisy stanowią, że odszkodowanie za opóźniony lot należy się pasażerom wtedy, gdy spóźnienie jest przynajmniej 3-godzinne.

Jak to się liczy? Bierzemy pod uwagę godzinę przylotu z rozkładu i moment rzeczywistego otwarcia drzwi po wylądowaniu. Przy czym nie wystarczy po prostu otworzyć drzwi na przykład podczas kołowania samolotu. Pasażerowie muszą mieć możliwość wyjścia z maszyny.

To kluczowe w jednej ze spraw, którą niedawno rozpatrywał Sąd Okręgowy w Warszawie.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Jak informuje aircompensa.com, jeden z pasażerów domagał się odszkodowania za lot, który miał wylądować o 14:45:00, a drzwi od samolotu otwarte zostały o 17:45:03, czyli 3 godziny i 3 sekundy później.

Okazuje się, że te 3 sekundy przeważyły. "Zarzut braku opóźnienia spełniającego warunki Rozporządzenia był zdaniem Sądu Rejonowego nietrafny" - stwierdził sędzia.

Gdyby drzwi od samolotu zostały otwarte o 3 sekundy wcześniej, to odszkodowanie już by nie przysługiwało. A mowa tu o kwocie 400 euro od osoby, co przy stu pasażerach oznacza już 40 tys. euro do wypłaty.

Odszkodowanie za opóźniony lot - kiedy przysługuje?

O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:

  • w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
  • za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
  • opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.

W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia.

Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
luki
4 lata temu
Zapraszamy na www.aircompensa.com
On
5 lata temu
Nie oznacza 40 tys euro bo o odszkodowanie trzeba się ubiegać. Nie wypłacają wszystkim automatycznie.