Polskie porty podpisały porozumienie. Chcą sprawniej rywalizować z zagranicą

Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu podpisały we wtorek porozumienie, zakładające podjęcie wspólnych działań na rzecz zwiększenia konkurencyjności, wdrażania innowacji i opracowania programu rozwoju Polskich Portów Morskich do 2035 roku.

Na zdjęciu port w GdańskuNa zdjęciu port w Gdańsku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Jurand
Tomasz Sąsiada

- Po raz pierwszy w historii przedstawiciele zarządów Portu Gdańsk, Portu Gdynia oraz Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpiszą ze sobą porozumienie po to, żeby wspólnie budować siłę pod marką polskie porty - mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie.

- To porozumienie mówi o realizacji działań, które będą służyć rozwiązywaniu najważniejszym wspólnych spraw tych portów, wzmocnieniu ich pozycji konkurencyjnej względem portów zagranicznych - wyjaśnił wiceminister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pożyczaliśmy pieniądze od pracowników - oto historia Oshee -Dariusz Gałęzewski w Biznes Klasie

Powstanie program rozwoju polskich portów

- Dążymy do wzajemnego wykorzystania wiedzy i doświadczeń, planowania oraz wdrażania innowacyjnych technologii zgodnie ze światowymi trendami. Chodzi też o prowadzenie wspólnych działań zmierzających do uzyskania korzystniejszych warunków wsparcia i finansowania rozwoju polskich portów morskich. Jednym z celów tego porozumienia będzie program rozwoju Polskich Portów Morskich do roku 2035 - dodał.

Podczas kongresu Marchewka mówił też, że "gospodarka morska ma możliwość najlepszego rozwoju, gdy zarówno firmy publiczne, jak i prywatne ze sobą współpracują". - Kiedy spotkaliśmy się tutaj rok temu i rozmawialiśmy o największych wyzwaniach mówiłem, że najważniejsze jest to, aby gospodarka morska była w rękach fachowców. Dzisiaj mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że są tego efekty - stwierdził.

Rekordowe wyniki

Zaznaczył, że polskie porty odnotowują rekordowe wyniki – w ubiegłym roku ich łączny zysk netto przekroczył 550 mln zł (wzrost o 26 proc. w porównaniu z rokiem 2023), a przeładunki kontenerów osiągnęły historyczny poziom 3,3 mln TEU (to jednostka pojemności, odpowiadająca około 39 metrom sześciennym). Dodał, że w 2024 roku wartość naliczonych w polskich portach przychodów z ceł, VAT i akcyzy wyniosła 56 mld zł.

Wiceminister mówił też o inwestycjach w rozwój infrastruktury portowej. Wśród kluczowych projektów wymienił m.in. terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Gdańsku, terminal FSRU, terminal zewnętrzny w Gdyni, a także budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu, który ma przyjmować największe jednostki na świecie od 2029 r.

Jest list intencyjny ws. morskich farm wiatrowych

Marchewka podkreślił także znaczenie inwestycji w mniejsze porty, które mają wspierać rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Poinformował również o podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego współpracy przy rozwoju współpracy przy rozwoju floty dla morskich farm wiatrowych w Polsce przez stocznię CRIST, PGE Baltica, Wike S.A. i Grupę Przemysłową Baltic. - To konkretne działanie wpisujące się w repolonizację gospodarki i w projekt Polskie Morze – zaznaczył.

Zgodnie z treścią listu intencyjnego CRIST, WIKE oraz Grupa Przemysłowa Baltic, będąca częścią Agencji Rozwoju Przemysłu, zadeklarowały udział w postępowaniach przetargowych na czarter statków – instalacyjnego i serwisowego – potrzebnych do realizacji kolejnych projektów Grupy PGE na Bałtyku.

Arkadiusz Marchewka mówił też o programie odbudowy floty promowej dla polskich armatorów. - Przeznaczymy na ten cel blisko 1,3 mld złotych. Po to, aby polscy armatorzy mogli odbudowywać swoją pozycję konkurencyjną i odzyskiwać pozycję na rynku, na Bałtyku. To jest nasz priorytet - powiedział i dodał, że pierwsza jednostka ma być gotowa jeszcze w tym roku.

Z kolei marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zwrócił uwagę na rosnące znaczenie polskich portów morskich w kontekście globalnych wyzwań gospodarczych, energetycznych i geopolitycznych. Przypomniał, że gospodarka morska w województwie pomorskim odpowiada za blisko 50 tys. miejsc pracy, co stanowi ok. 8 proc. zatrudnienia w regionie.

Wybrane dla Ciebie

Tak dolar kończy tydzień. Kurs wyraźnie się zmienił
Tak dolar kończy tydzień. Kurs wyraźnie się zmienił
Błyskawiczny skutek decyzji Trumpa. Sok pomarańczowy gwałtownie drożeje
Błyskawiczny skutek decyzji Trumpa. Sok pomarańczowy gwałtownie drożeje
Prywatyzacja linii lotniczych TAP. Jest decyzja portugalskiego rządu
Prywatyzacja linii lotniczych TAP. Jest decyzja portugalskiego rządu
Rada Dialogu Społecznego bez konsensusu w sprawie płacy minimalnej na 2025 r. "90 groszy wstydu"
Rada Dialogu Społecznego bez konsensusu w sprawie płacy minimalnej na 2025 r. "90 groszy wstydu"
"Zobaczycie, co się wydarzy". Trump zapowiada ważne oświadczenie ws. Rosji
"Zobaczycie, co się wydarzy". Trump zapowiada ważne oświadczenie ws. Rosji
Wielka, piękna prognoza dużego banku. Tak zmieni się gospodarka
Wielka, piękna prognoza dużego banku. Tak zmieni się gospodarka
Trump powraca do wojny celnej. Znów grozi wysokimi stawkami
Trump powraca do wojny celnej. Znów grozi wysokimi stawkami
Przed rządem kluczowa decyzja. Koncepcja Rozwoju Kraju do 2050 r. ma zostać przyjęta na dniach
Przed rządem kluczowa decyzja. Koncepcja Rozwoju Kraju do 2050 r. ma zostać przyjęta na dniach
Nie ma zgody w UE na 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Źródła: Słowacja blokuje
Nie ma zgody w UE na 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Źródła: Słowacja blokuje
Herbapol Lublin ofiarą cyberataku. Hakerzy zażądali niemal milion dolarów okupu
Herbapol Lublin ofiarą cyberataku. Hakerzy zażądali niemal milion dolarów okupu
Coca-Cola zniknie z półek Biedronki? Impas w negocjacjach
Coca-Cola zniknie z półek Biedronki? Impas w negocjacjach
Badanie wykazuje, że nominacje do RPP wpływają na wzorce głosowania
Badanie wykazuje, że nominacje do RPP wpływają na wzorce głosowania