Sankcje działają. Rosja nie ma czym zastąpić 50-letnich samolotów

Dwie działające na Syberii linie lotnicze poprosiły rosyjskie władze, by mogły używać swoich wiekowych samolotów przez okres dłuższy niż standardowe 60 lat - donosi Reuters. Po tym, jak Zachód nałożył sankcje na Rosję, tamtejsi przewoźnicy mogą zapomnieć o kupnie nowych Boeingów czy Airbusów.

An-26 - zdjęcie ilustracyjneAn-26 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | viktor karasev
oprac.  TOS

Dwie syberyjskie linie lotnicze - Polar Airlines i Angara - mają problem ze swoim parkiem maszynowym - donosi Reuters. Przewoźnicy ci bazują na dwóch sprawdzonych maszynach, które powstały pod koniec lat 50. i 60. w zakładach Antonowa na terenie dzisiejszej Ukrainy (wówczas jednej z radzieckich republik). An-24 i An-26 - bo to o tych maszynach mowa - wkrótce zaczną wchodzić w wiek, w którym powinny już zostać zastąpione nowszymi samolotami.

Jak tłumaczy Reuters, zwykle następuje to po 60 latach użytkowania. W przypadku Polar Airlines i linii Angara pierwsze maszyny osiągną ten wiek już w tym roku, a w 2030 roku będzie to dotyczyć już jednej czwartej maszyn.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"

Nie mają czym zastąpić wysłużonych samolotów

Na razie samolotów nie ma jednak czym zastąpić. Zachodnie sankcje zamknęły Rosji drogę do zakupów od takich firm, jak Boeing czy Airbus, które są światowymi hegemonami. Rosja natomiast samolotów o parametrach i wielkości takiej, jak An-24 i An-26 nie produkuje - choć trwają prace, by to się zmieniło.

Następcą samolotów z fabryki Antonowa ma być rosyjski TVRS-44 Ładoga, ale do masowej produkcji może on wejść dopiero w 2027 roku - ocenia w rozmowie z Reutersem Siergiej Zorin, szef linii Angara.

Na razie więc pozostaje latanie tym, co się ma. Jednak jest i inny problem - utrzymanie tak wiekowych maszyn w dobrym stanie staje się bardziej kosztowne. Zorin przekonuje, że bez wsparcia ze strony państwa linii lotniczych nie będzie na to stać.

Federalna Agencja Transportu Powietrznego na prośbę Reutersa o komentarz nie odpowiedziała. Reuters przypomina jednak, że w listopadzie przedstawiciel ministerstwa handlu mówił w parlamencie, że pomoc jest rozważana.

Samoloty się psują, części zamiennych brak

O tym, że zachodnie sankcje przynoszą efekty, można się też było przekonać w grudniu. Biełsat podawał wtedy, że tylko w pierwszym tygodniu grudnia musiało awaryjnie lądować już 10 cywilnych samolotów. Z powodu sankcji Rosjanie mają problem ze znalezieniem części zamiennych do kupionych dawniej na Zachodzie maszyn. A większość cywilnych samolotów w barwach rosyjskich przewoźników to właśnie albo samoloty Airbusa, albo Boeinga.

Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta