Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Sejmik wesprze protesty przeciwko CPK. Chodzi o przebieg Kolei Dużych Prędkości

48
Podziel się:

Władze województwa śląskiego zapowiedziały wsparcie dla samorządów oraz mieszkańców, którzy protestują przeciwko przebiegowi linii Kolei Dużych Prędkości do CPK. Powołano specjalną komisję. Sejmik zadeklarował też pomoc prawną dla walczących z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Sejmik wesprze protesty przeciwko CPK. Chodzi o przebieg Kolei Dużych Prędkości
Zgodnie z rządowymi planami w Polsce do 2050 r. ma powstać 4,5 tys. km nowych torów i linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) (Foster+Partners, Money.pl)

Państwowa spółka CPK ma zbudować superlotnisko w gminie Baranów między Łodzią a Warszawą, ale też tysiące kilometrów linii kolejowych - w tym dużych prędkości - do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wytyczenie tras dla KDP nie będzie jednak łatwe.

Jak w przypadku wielu innych inwestycji infrastrukturalnych, tak i w tym, mieszkańcy z jednej strony widzą potrzebę budowy szybkiej kolei, ale z drugiej - nie chcą jej "pod swoimi oknami". A na pewno nie tak, by trzeba było się przenosić w inne miejsce.

CPK będzie z pewnością miał spore problemy z wytyczeniem tras na Śląsku. Tamtejszy sejmik województwa zdecydował bowiem, że wesprze samorządy i mieszkańców, którzy protestują przeciwko poprowadzeniu linii KDP przez ich teren.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Zmieni się model konsumpcji podróży". Co nas czeka w transporcie po 2035 r.?

Marszałek: Urząd ma bardzo dobrych prawników

W sejmiku powołano w tej sprawie specjalną komisję do "analizy inwestycji kolejowych i innych inwestycji realizowanych przez administrację rządową w kontekście ich wpływu na realizację zadań województwa śląskiego". Zarząd województwa zadeklarował również pomoc prawną dla protestujących.

Jakub Chełstowski, marszałek woj. śląskiego, zaznaczył przy tym na konferencji, że akty prawne związane z budową CPK i prowadzących do niego linii kolejowych nie przewidują dla samorządu województwa żadnej roli i nie dają mu żadnych kompetencji. Ograniczone są też kompetencje samorządów lokalnych.

- Mimo to głos samorządów jest w tej sprawie mocno słyszalny. Ludzie czują się bezradni w zderzeniu z machiną państwową w tym zakresie. Widzieliśmy to już kilka miesięcy temu. Dlatego cieszę się, że taka komisja powstała. Wysłuchamy wszystkich stanowisk, postaramy się zebrać je w komplementarną całość. Natomiast od strony doradztwa prawnego - Urząd ma bardzo dobrych prawników - powiedział marszałek.

Kolej Dużych Prędkości do CPK. Kiedy wariant inwestorski na Śląsku?

Pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała mówił w ubiegłym tygodniu w Radiu Katowice, że tzw. wariant inwestorski, dotyczący przebiegu kolei dużych prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa, nie został jeszcze wybrany. Ten moment może być jednak "bliski".

Horała pytany o trwające na Śląsku protesty mieszkańców i części samorządowców, którzy nie godzą się, by przez ich tereny przebiegały prowadzące linie KDP, wskazał, że "po to jest niezwykle długi, żmudny, wieloetapowy, wielowariantowy etap prac planistycznych, żeby jak najbardziej tego rodzaju problemy zminimalizować".

Zgodnie z rządowymi planami w Polsce do 2050 r. ma powstać 4,5 tys. km nowych torów i linii Kolei Dużych Prędkości. Tylko ramach program kolejowego CPK na lata 2020-2034 ma powstać blisko 2 tys. km linii kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, czyli tras prowadzących bezpośrednio do nowego lotniska.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(48)
Jeżeli to
rok temu
mają być Koleje Wysokich Prędkości prowadzące do tego centralnego lotniska, to pociągi na tej trasie powinny jeździć co max. 3 godziny, bo nikt nie pojedzie na lotnisko, żeby np. 6 godzin tam czekać na swój samolot. A jaka ilość pasażerów może na trasie: Giżycko - Pisz - Łomża - Ostrołęka - Warszawa - CPK może zapełniać jeżdżące tam i z powrotem co te 3 godziny przez całą dobę pociągi? A im mniej pasażerów, tym droższe muszą być bilety. Ludzie! ile będzie musiał kosztować bilet superexpresem typu Pendolino na tej trasie, jeżeli (optymistycznie) znajdzie się może kilka setek pasażerów dziennie, codziennie przez cały rok z tamtego regionu chcących dojechać na jakiś samolot. Do tego lokalne porty lotnicze zostaną skazane na zamknięcie. Jestem z Pomorza, często latam z Gdańska przez Kopenhagę do Norwegii czy UK. W godzinę jestem w CPH. A miałbym jechać ze 3 do Baranowa, a stamtąd lecieć znów po tej samej trasie tylko podwójnej długości na północ? Koszmar! I jakie koszty!
bolek
rok temu
poczatkowa robocza nazwa CPK a pozniej bedzie im Blogoslowianego Jaroslawa zawsze dziewice - czyli prawiczka
wszystko tylk...
rok temu
a ja chcę kolei dużej prędkości z Breslau do Berlina i Pragi
nie latam z K...
rok temu
będzie jak z przekopem przez Mierzeję Wiślaną: donikąd. Albo jak z lotniskiem w Radomiu
cpk
rok temu
bedzie budowane 20lat a potem zaniechane
...
Następna strona