Spór z kontrolerami powraca. Tym razem grożą odejściami z pracy w lipcu

Do 10 lipca w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej trwa rozejm z kontrolerami ruchu lotniczego. Jak mówili niedawno związkowcy, są już tylko o krok od podpisania ostatecznego porozumienia. Teraz jednak znów grożą postawieniem sprawy na ostrzu noża, bo zarząd PAŻP ma odrzucać część z ich postulatów. Agencja twierdzi jednak, że nie wycofuje się z żadnego z punktów.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia łącznie około 600 kontrolerów. Spór dotyczy przede wszystkim 200 z nich, którzy pracują w Warszawie
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
Marcin Walków

Aktualizacja: Po południu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała oświadczenie, w którym wyraźnie zaprzecza, by wycofywała się z porozumienia z kontrolerami. Więcej na ten temat piszemy TUTAJ.

Niestety PAŻP wycofuje się z porozumień. Wakacji nie będzie – poinformowała money.pl lakonicznie Anna Garwolińska, pełnomocniczka Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, odpowiedzialna za kontakty z mediami. Zapowiedziała, że w poniedziałek ZZ KRL wyda oświadczenie.

Jak ustalił z kolei "Puls Biznesu", chodzi o odrzucenie sześciu punktów. To m.in. postulat dotyczący wyrównania w 2025 r. pensji kontrolerów do wysokości inflacji z 2022 r. Twierdzą też, że niespełniony jest też inny postulat, dotyczący tego, aby przenieść na inne stanowiska osoby, którym kontrolerzy zarzucają łamanie obowiązujących w PAŻP procedur. Jedną z osi sporu był tzw. system SPO, czyli jednoosobowej pracy na wieżach lotnisk. Według ZZ KRL kontrolerzy składają raporty, z których wynika, że system ten powrócił. Innym problemem ma być też postulowany program umożliwiający kontrolerom po 57. roku życia, przejście z pracy na stanowiskach operacyjnych do innych zadań. Według Garwolińskiej tym razem z pracy w lipcu mogłoby odejść ok. 100 kontrolerów.

Tymczasem Polska Agencja Żeglugi Powietrznej twierdzi, że rozmowy cały czas trwają. - PAŻP nie wycofuje się z porozumienia. Konsultacje trwają nadal, toczą się też spotkania wewnętrzne poświęcone m.in. Kodeksowi Etycznemu - mówi Rusłana Krzemińska, rzeczniczka prasowa PAŻP, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Tego samego zdania jest również źródło money.pl.

Nikt nic nie wie o wycofaniu się PAŻP z porozumienia. Do soboty trwają konsultacje wewnętrzne z innymi związkami zawodowymi - dodaje rozmówca money.pl z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który zna kulisy sporu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Od maja fala odwołanych lotów? "Rezygnują z pracy, którą kochają"

Spór z kontrolerami. Powracają tematy dotyczące wynagrodzeń i pracy

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. transportu lotniczego 9 czerwca posłowie pytali o to, czy spór z kontrolerami ruchu lotniczego został już zażegnany. Przypomnijmy, że już w połowie kwietnia parafowano 24 postulaty ZZ KRL dotyczące bezpieczeństwa w PAŻP, podnoszone przez kontrolerów ruchu lotniczego jako kluczowe w toczącym się sporze. 28 kwietnia podpisano natomiast wstępne porozumienie, dzięki któremu uniknięto paraliżu nieba z początkiem maja.

Wówczas na skutek odrzucenia wypowiedzeń jednostronnie zmieniających warunki pracy i płacy, z pracy miało odejść 180 z niewiele ponad 200 pracujących w Warszawie kontrolerów ruchu lotniczego. – Formalności przeszkadzają w tym, żeby to porozumienie podpisać. Musi się zakończyć 30-dniowy okres konsultacji społecznych w PAŻP i dopiero wtedy będzie można podpisać końcowe dokumenty i umowy o pracę. Zgodę na to wszystko musi jeszcze wyrazić pan minister – mówił na posiedzeniu Maciej Sosnowski, przewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

I podkreślił, że trwają jeszcze negocjacje w sprawach, które nie powinny stać na przeszkodzie podpisaniu końcowego dokumentu.

Po ostatnim spotkaniu na komisji i podpisaniu wstępnego porozumienia negocjacje nabrały tempa i wartości merytorycznej. Większość spraw ustaliliśmy, pozostają drobne kwestie do uzgodnienia w zakresie programu szkolenia, kodeksu etyki i ochrony sygnalistów. To w międzyczasie uzgadniamy. One moim zdaniem nie stoją na przeszkodzie w podpisaniu porozumienia końcowego – dodał związkowiec.

Dlaczego teraz kontrolerzy alarmują, że PAŻP ma wycofać się z części rzekomo uzgodnionych już postulatów? – Może linie lotnicze zobaczyły analizy finansowe do nowego regulaminu? O ile wiem, w 2023 r. będą musiały dosypać 60 mln zł, a w 2024. ponad 500 mln zł. Tyle ma kosztować wynegocjowany kompromis, za który zapłacą linie lotnicze i pasażerowie – twierdzi rozmówca money.pl z PAŻP zbliżony do sprawy.

Temat ten podniesiony został na wspomnianym już posiedzeniu sejmowej podkomisji 9 czerwca. Kontrolerzy wynegocjowali bowiem m.in. obniżenie limitu nadgodzin, a także podniesienie ich wynagrodzeń. Jak wyliczył poseł Jerzy Polaczek, w dużym uproszczeniu, na skutek zmian początkujący kontroler ruchu lotniczego "na rękę" otrzymałby od około 27 tys. zł, a senior kontroler z 25-letnim stażem od około 45 tys. zł netto.

O to, ile będzie to kosztować linie lotnicze, pytali zarówno posłowie podkomisji, jak i reprezentujące linie lotnicze Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej utrzymuje się niemal wyłącznie z opłat, które ponoszą linie lotnicze za "usługi" kontrolerów ruchu lotniczego na lotniskach, a także za zapewnienie żeglugi przez przestrzeń powietrzną Polski. W praktyce oznacza to, że jeśli jej koszty działalności wzrosną, będą musiały wzrosnąć także opłaty. Można się spodziewać, że linie lotnicze – dla których również będą to wyższe koszty – uwzględnią podwyżki w cenach biletów.

Marcin Walków, dziennikarz money.pl 

Aktualizacja: Po południu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała oświadczenie, w którym wyraźnie zaprzecza, by wycofywała się z porozumienia z kontrolerami. Więcej na ten temat piszemy TUTAJ.

Wybrane dla Ciebie
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025