Świnoujście poważną konkurencją dla Hamburga. Potrzeba 7 lat i 10 mld zł

Świnoujście może rzucić wyzwanie niemieckim portom - przekonuje wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. - Dzięki budowie m.in. portu kontenerowego i nowego podejścia do Świnoujścia w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga - ocenił.

SWINOUJSCIE, POLAND - 2021/11/17: MS Cracovia, a passenger and car ferry, departs from the Port of Swinoujscie.
Mariusz Waras decorated the whale graphic on the ship's bow. The graphic design is related to the stained glass windows by Stanislaw Wyspianski. The Port of Swinoujscie is a Polish seaport in the Baltic Sea. (Photo by Karol Serewis/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)Port morski w Świnoujściu ma stać się hubem przeładunkowym
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images
oprac.  PRC

Wkrótce rząd ma przyjąć przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury wieloletni program budowy i rozbudowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jego szacowany koszt w latach 2023-2029 r. to 10,3 mld zł.

Ministerstwo Infrastruktury dopina obecnie wszelkie formalne kwestie programu wieloletniego, a rząd ma go przyjąć w najbliższym czasie. Ideę budowy nowego podejścia do Świnoujścia, koncepcję rozwoju zespołu portów zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu promowaliśmy też wraz z posłem Joachimem Brudzińskim w Brukseli - poinformował wiceminister Marek Gróbarczyk.

Wyjaśnił, że program przewiduje budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego w postaci nowego toru podejściowego (tzw. trasa wschodnia) oraz falochronu dla nowego portu zewnętrznego. Planowany jest też zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście-Szczecin.

Na razie port feederowy

Wiceminister Gróbarczyk przypomniał, że obecnie zespół portów Szczecin-Świnoujście nie obsługuje dużych jednostek transoceanicznych. Jest to tzw. port feederowy, mniejszy port, który współpracuje z większymi, do których docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych. Po rozbudowie portu w Świnoujściu, a także nowego głębokowodnego podejścia ma się to zmienić. To właśnie ten port we współpracy ze Szczecinem ma być dużą bazą, do której dotrą największe morskie kontenerowce.

- Pod koniec pierwszej dekady XXI w. jedna z komisji Parlamentu Europejskiego na podstawie specjalnego badania stwierdziła, że do obsługi Morza Bałtyckiego portem wyznaczonym jest Hamburg, co powoduje, że towary, które tam docierają, kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki, które dalej płyną np. do polskich portów. Tak samo to wygląda w drugą stronę. Zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu, a pozostałe porty na Bałtyku będą feederami Hamburga. Inwestycje, jakie prowadzimy w polskich portach i program, który przyjmiemy dla Świnoujścia ma to zmienić, a Świnoujście ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku - wskazał wiceminister.

Potrzeba 6-7 lat

Według Gróbarczyka port w Świnoujściu może "stać się poważną konkurencją dla Hamburga w ciągu 6-7 lat". Inwestycje - jak dodał - pozwolą też zawierać umowy z dalekowschodnimi partnerami.

Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że program wieloletni powiązany jest trwającym przetargiem na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu i wyłonieniem jego operatora.

Głębokowodny terminal ma rozpocząć działalność w 2025/2026 r. Planowo ma przeładowywać do 2 mln TEU rocznie (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych. Jest ona równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Obszar sporny z Niemcami

W ramach programu - jak tłumaczył wiceminister - Urząd Morski w Szczecinie będzie zobligowany do wyznaczenia m.in. nowej drogi wodnej do Świnoujścia (trasa wschodnia), która ma omijać wody niemieckie.

Gróbarczyk przyznał, że jest to obszar sporny między Polską a Niemcami, a strona niemiecka już zgłasza obiekcje wobec rozbudowy portu w Świnoujściu. Budowany ma być też nowy falochron chroniący infrastrukturę.

Według wiceszefa MI prace nie będą skomplikowane, choć będą kosztowne. - Największym elementem będzie sam projekt prac, a następnie rozstrzygnięcie przetargów - wyjaśnił.

Gróbarczyk poinformował, że harmonogram wieloletniego programu dla Świnoujściu zakłada, że w ciągu dwóch lat powstanie projekt inwestycji, a następnie w pół roku ma zostać wyłoniony wykonawca. Sama realizacja zadania ma zająć kolejne dwa lata.

W ramach rozwoju zespołu portów Świnoujście-Szczecin w maju 2022 r. oddano pogłębiony do głębokości 12,5 m tor wodny na długości ponad 60 km. Prace modernizacyjne polegały również na poszerzeniu toru do 100 m, przebudowie skarp brzegowych czy obrotnic dla statków.

Z roku na rok przeładunki w polskich portach morskich rosną. W 2022 r. wzrosły one o 18 proc. rok do roku do najwyższej w historii wielkości - 133 mln ton. W 2022 r. w portach Szczecin i Świnoujście przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów, co oznaczało wzrost o 10,8 proc. w stosunku do 2021 r.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją