Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Tak ma wyglądać CPK. Jest koncepcja architektoniczna polskiego megalotniska

66
Podziel się:

Centralny Port Komunikacyjny doczekał się konkretnej koncepcji architektonicznej. W czwartek przedstawione zostały wizualizacje terminala lotniska CPK i dworca kolejowego, który ma powstać obok.

Tak ma wyglądać CPK. Jest koncepcja architektoniczna polskiego megalotniska
Tak ma wyglądać polskie megalotnisko. Pokazano nowe wizualizacje (cpk.pl, CPK)

W czwartek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister funduszy i polityki regionalnej, opublikował film z projektem lotniska.

Jak tłumaczy CPK, przyjęcie koncepcji architektonicznej lotniska, przygotowanej przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego.

Pracownia architektoniczna Foster + Partners jest jedną z najbardziej rozpoznawanych na świecie. Stoi ona m.in. za projektem budynków Metropolitan i Varso Tower w Warszawie, za przebudową londyńskiego stadionu Wembley i za najwyższym na świecie mostem drogowym w Millau we Francji. Założyciel pracowni, Norman Foster, w uznaniu swoich zasług został w 1999 roku został mianowany lordem.

- CPK to coś więcej niż lotnisko, to w pełni zintegrowany węzeł transportowy. To również pierwszy obiekt, który zobaczą podróżni przyjeżdżający do Polski - mówi w filmie Grant Booker z Foster + Partners. - Projekt ma na celu uchwycenie ducha polskiego krajobrazu, kultury, rzemiosła i technologii - tłumaczy. - Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży - dodaje Booker, cytowany w informacji prasowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.

Centralny punkt: atrium

Jak tłumaczy spółka w czwartkowej informacji prasowej, centralnym elementem kompleksu będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie "diamentu" połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in), terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska i kioski z możliwością obsługi biometrycznej.

Z kolei Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego. Będzie się na niego składało 6 podziemnych peronów (12 torów), obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. "Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony" - podaje CPK.

Z dworca kolejowego pasażerowie mają mieć dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City, czyli osiedla, które ma powstać przy lotnisku.

28 mln zł zysku dzięki przejęciu gruntów

W środę spółka CPK podała, że w 2022 roku miała 28 mln zł zysku, podczas gdy jeszcze rok wcześniej było 169 mln zł straty. Jak wyjaśnił Andrzej Alot, wiceprezes firmy ds. finansowych, zysk spółki to efekt m.in. przejęcia z Krajowego Zasobu Nieruchomości i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa gruntów oferowanych później mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne - aby lotnisko mogło powstać, trzeba było wywłaszczać grunty. - Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa, sięgnął w 2022 roku 124 mln zł.

Przekazał też, że na koniec 2022 r. zatrudnienie w spółce wzrosło do 638 osób wobec 493 w 2021 r. W ciągu 12 miesięcy do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości, od projektowania infrastruktury torowej. W związku z tym wzrosła również kwota przeznaczona na wynagrodzenie pracowników – z 45 mln zł do 66 mln zł. - Prognozujemy, że dalsze wzrosty zatrudnienia będą, ale będzie to wzrost organiczny - ocenił.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(66)
Mathieu
10 miesięcy temu
Pomijam plemienny spór wewnętrzny dotyczący CPK, a słucham opinii ekspertów zagranicznych i ich oceny celowości tej inwestycji. Otóż jeżeli za punkt odniesienia przyjmiemy polski szeroko rozumiany interes gospodarczy to według nich jest to inwestycja niezbędna. Oczywiście w szerszym kontekście niekoniecznie musi to być pozytywnie odbierane przez sąsiadów.
KAT
10 miesięcy temu
Kasy pewnie pójdzie tyle że trzy takie można by było zbudować tylko na ten jeden zabraknie!!!!!
Satax
10 miesięcy temu
Na wyspach Bergamutach podobno jest kot w butach, widziano także osła, którego mrówka niosła...
judoka
10 miesięcy temu
Fantastycznie, nowa era w zanadrzu
2028
10 miesięcy temu
Szału nie ma, projekt wygląda skromnie ale przyzwoicie. Można rozpoczynać budowę, bo czas nagli.
...
Następna strona