Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

To już oficjalne. Airbus złożył ofertę na samoloty dla LOT-u

213
Podziel się:

Airbus już oficjalnie złożył ofertę w przetargu na 84 samoloty regionalne dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Chodzi o model A220 w dwóch wariantach: 100 i 300. Do Warszawy przyleciał wiceprezes firmy Benoit de Saint-Exupery. Europejski producent konkuruje o zamówienie z brazylijskim Embraerem.

To już oficjalne. Airbus złożył ofertę na samoloty dla LOT-u
W kabinie Airbusa A220 fotele mają układ 3+2 (Getty Images, Richard Baker)

Przypomnijmy, że o nadziejach Airbusa na dostarczenie samolotów Polskich Liniom Lotniczym LOT piszemy w money.pl od trzech lat. Już wtedy przymierzano się do kontraktu na wymianę floty regionalnej, którą tworzą samoloty Embraera poprzedniej generacji, a do niedawna - wycofane już - Bombardiery Q400. Kontraktu nie zamierza jednak odpuścić także brazylijski Embraer, który oferuje samoloty E195-E2 nowej generacji.

- Wymiana floty ma nastąpić dość szybko, może się zacząć w 2026 lub 2027 r. i potrwać do 2030 r. Z tego co wiemy, LOT ma rozstrzygnąć przetarg i podjąć decyzję dość szybko, w ciągu kilku miesięcy. Im szybciej, tym lepiej dla przewoźnika. Nasza oferta dotyczy dwóch wersji samolotu A220-100 i 300 - powiedział Benoit de Saint-Exupery, wiceprezes Airbusa, przy okazji jego wizyty w Warszawie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: NetZero Energy w Poznaniu. Rozmowa z Markiem Szymankiewiczem

Dlaczego Airbus?

Pytany, co przemawia za wyborem Airbusa, a nie brazylijskich Embraerów, odparł, że A220 jest najnowszą z platform używanych obecnie na świecie. - Samolot ma przed sobą perspektywę rozwojową, co najmniej 20-30 lat i przez tyle jeszcze może być produkowany. Ma też duży potencjał dla ulepszeń, poprawy aerodynamiki, osiągów itp. które mogą się pojawiać przez wiele następnych lat. Dla LOT-u to propozycja przyszłościowa. Konkurencja oferuje maszyny oparte o technologie poprzedniej generacji, z platformą sprzed prawie 25 lat - ocenił wiceprezes Airbusa.

Według niego, A220 "idealnie odpowiada ambicjom LOT-u i planom transformacji przewoźnika". "Z naszych dyskusji z linią wynika, że LOT planuje być większy, lepszy, zrównoważony z punktu widzenia środowiskowego i społecznego, oraz trwale dochodowy. Mamy samolot, który odpowiada tym czterem wyzwaniom" - podkreślił de Saint-Exupery.

Jak zaznaczył, A220 jest większy, ma więcej miejsc niż u konkurencji, kadłub o większym przekroju zapewniający lepszy komfort w każdym miejscu kabiny pasażerskiej. "Dzięki większej liczbie miejsc i niższej o 8-9 proc. relacji kosztu mil na pasażera proponowana flota będzie mogła generować dodatkowy wkład w zysk o ponad 2,5 mld dol. w porównaniu z konkurentem" - dodał.

Embraer kontra Airbus. Zamówienie dla LOT-u

Embraer używa podobnych argumentów, mówiąc o ofercie konkurenta. Przekonuje, że na liście jego największych atutów jest dobra znajomość platformy przez pilotów, personel pokładowy i mechaników lotniczych, co ograniczy m.in. czas i koszty szkolenia. Wskazuje też, że samolot jest mniejszy niż A220, więc na trasach regionalnych łatwiej będzie o zapełnienie kabiny, nie ma też środkowego rzędu foteli, powszechnie nielubianego przez pasażerów.

Kilka dni temu w Warszawie brazylijską ofertę zaprezentował szef Grupy Embraer Francisco Gomes Neto. Jak stwierdził, Embraer chce rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. - Oferowane przez nas partnerstwo w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. W ciągu najbliższych 10 lat mogłyby one wygenerować dla Polski wartość 3 miliardów dolarów oraz potencjalnie stworzyć 5 tysięcy nowych miejsc pracy - mówił Gomes Neto.

Kilka tygodni temu francuski "Le Monde" zapowiedział, że do Polski wybiera się CEO Airbusa Guillaume Faury, licząc na duże zamówienia. Zamiast niego przyleciał wiceprezes Benoit de Saint-Exupery.

W ocenie wiceprezesa Airbusa, z perspektywami wzrostu rynku w regionie, przy spodziewanym wzroście liczby polskich pasażerów na europejskich trasach o 33 mln w ciągu najbliższych 15 lat z perspektywą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2032 r., oczywiste jest, że większy samolot jest lepszym rozwiązaniem. - Uważamy, że jest to samolot odpowiadający na wszystkie oczekiwania LOT-u i bezpieczny jako inwestycja na przyszłość - podkreślił.

Jak zaznaczył Benoit de Saint-Exupery, lotnictwo pasażerskie ma oczywiste perspektywy rozwoju. - Generalnie co 15 lat ruch lotniczy się podwaja i tak będzie w przyszłości. Prognozy dla Polski to ponad 4 proc. wzrost co roku, i dokładnie spowoduje to podwojenie ruchu w ciągu 15 lat. Sektor jest w fazie mocnego wzrostu - ocenił. W jego opinii "samoloty ostatniej generacji, takie jak A220 są jeszcze bardziej oszczędne, z emisją CO2 rzędu 25 proc. niższą niż te poprzednich generacji". - Mamy więc produkt, który stanowi część zakładanej ścieżki dekarbonizacji lotnictwa. I jest w stanie bardzo szybko w 100 proc. przejść na paliwa niskoemisyjne nowej generacji - dodał.

W ostatnich dniach Airbus dostarczył 400. egzemplarz samolotu A220, a dotychczas zamówiono ponad 900 tego typu maszyn. Według informacji koncernu A220 lata w barwach ponad 20 linii, na ponad 1,5 tys. tras pomiędzy 470 lotniskami na pięciu kontynentach.

Producentem A220 jest Airbus Canada. Samolot jest tam składany z części produkowanych na całym świecie, z czego ok. 40 proc. pochodzi z Europy. Niektóre elementy są produkowane w Polsce.

Cała Grupa Airbus ma w Polsce liczne inwestycje. Zatrudniamy tutaj 850 pracowników. wydajemy u dostawców 500 mln dol. rocznie, podczas gdy według medialnych doniesień Embraer wydaje 30 mln dol. Będziemy więc kontynuować współpracę przemysłową, a w razie wybrania naszej oferty współpraca rozszerzy się o LOT i utrzymywanie floty A220 - podkreślił de Saint-Exupery.

- Naszym celem jest trwała i długoterminowa współpraca z Polską. Proponujemy silniki Pratt&Whitney, czyli od tego samego producenta, co silniki już używane w LOT. Nie będzie więc rewolucji dla mechaników - zauważył.

Flota LOT-u

Flota LOT-u składa się z maszyn dwóch producentów: Boeinga i Embraera. W przeszłości narodowy przewoźnik sezonowo leasingował samoloty typu Airbus w sytuacji, gdy potrzebował dodatkowych maszyn.

W przypadku Embraera LOT obecnie eksploatuje 47 maszyn typu: E195, E175, E190, E170 i trzy sztuki E195-E2 - nowej generacji tego typu samolotu. Brazylijski koncern w przetargu oferuje właśnie E195-E2.

Koncern Airbus zajmuje się projektowaniem, produkcją i dostarczaniem produktów, usług i rozwiązań lotniczych w segmencie samolotów komercyjnych, śmigłowców, obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa dla klientów z całego świata. Najwięksi akcjonariusze to rządy Francji, Niemiec i Hiszpanii, mające odpowiednio 10,83, 10,82 i nieco ponad 4 proc. akcji. Kapitalizacja firmy to niemal 1,377 bln euro.

Embraer to globalna firma lotnicza z siedzibą w Brazylii, działająca w czterech kluczowych obszarach: lotnictwie pasażerskim, prywatnych odrzutowcach, sektorze obronnym oraz usługach dla rolnictwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(213)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
....
miesiąc temu
Powinni wybrać tę ofertę, która gwarantuje rozwój i bezpośrednie inwestycje w polski przemysł lotniczy, tj przynajmniej częściową linię produkcyjną w Polsce, serwis oraz biuro projektowo-serwisowe z polskimi inżynierami w Polsce. Nie jesteśmy małym krajem, żeby kierować się wiecznie tylko niską ceną i nie otrzymując nic w zamian, poza jakiś żebranym rabatem na zakup samolotów. Podobnie powinno być z zamówieniami z us - my mamy od nich kupować, a oni nawet z chipami i dostępem do ich najnowszych technologi - zrzucili nas do niższej ligii, więc poco dalej kontynuować takie "strategiczne" partnerstwo?...
Katarzyna S.
miesiąc temu
Byle nie amerykanskie. W krytycznej sytuacji ktos je wylaczy.
Maciej G.
miesiąc temu
Nalezy kupowac tylko nasze Europejskie.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Ślązak
miesiąc temu
Tylko europejski samolot.
Polak patriot...
miesiąc temu
Powinien przesadzić interes gospodarczo polityczny . Co nam daje Brazylia a co Francja ? A może wejść w interes z Airbusem jako udziałowiec ? Biorąc pod uwagę CPK … czas zacząć się szanować
hahaha
miesiąc temu
Brazylia to BRICS, czyli kumpli Chin i Rosji.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (213)
sławomir w.
miesiąc temu
Amerykańskie są lepsze
TRM
miesiąc temu
Sami mechanicy i piloci piszą tutaj. Mądrzy oni są.
Jerzy R.
miesiąc temu
ciekawe kto i ile weżmie za podpisanie kontraktu - myślę ,że ludzie rdzawego znów się nachapią!!!!!
Fur Deutschla...
miesiąc temu
Odświeżą flotę LOT-u a później sprzedadzą za bezcen. Już raz próbowali.
111
miesiąc temu
To zamiast 5% Polska powinna miec najmniej 10-12 procent udzialow i miec wplyw na decyzje zarzadu.
...
Następna strona