Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Co przeszkadza przedsiębiorcom? Oto największe bariery

0
Podziel się:

Właściciele firm wskazali przeszkody związane z urzędami, klientami, rynkiem i dostawcami usług.

Co przeszkadza przedsiębiorcom? Oto największe bariery
(Andrzej Zbraniecki / East News)

Wysokie podatki, ZUS i koszty stałe, przewaga konkurencji oraz trudności w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników to najczęściej wymieniane problemy, z którymi borykają się polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

W badaniu, które odbyło się w kwietniu i maju tego roku, wzięło udział prawie 1,1 tys. właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro (od 1 do 9 pracowników), małych (10-49 pracowników) i średnich firm (50-249 pracowników).

Jego celem było sprawdzenie, co najbardziej przeszkadza przedsiębiorcom w prowadzeniu swojej działalności. Ankietowani zostali poproszeni o wskazanie barier instytucjonalnych, związanych z klientami, rynkiem, dostawcami usług oraz tych wewnętrznych.

- Zlecając raport, chcieliśmy zdiagnozować największe problemy polskich przedsiębiorców. Zależy nam na tym, żeby odnosili sukcesy. Wspieramy ich w codziennej pracy już 18 lat - mówi Marek Pietrusiak, dyrektor działu obsługi klienta z home.pl.

Koszty zniechęcają do prowadzenia biznesu

Zdecydowanie najczęściej wymienianym problemem instytucjonalnym, utrudniającym prowadzenie biznesu, okazała się konieczność płacenia wysokich podatków oraz składek do ZUS-u. Właśnie tak odpowiedziało aż 61 proc. ankietowanych. Respondenci wskazali także na nieintuicyjne, sprzeczne prawodawstwo oraz sprzeczne procedury (48 proc.), nieprzyjaznych urzędników (13 proc.), problemy z otrzymaniem dofinansowania i wysokie opłaty (2 proc.) oraz korupcję (0,3 proc.).

Z kolei największą barierą związaną z klientami oraz rynkiem jest przewaga konkurencji. Wymieniło ją 30 proc. ankietowanych. Polskie firmy z sektora MŚP skarżą się także na niski popyt na ich usługi i nierzetelnych klientów (22 proc.). Przedsiębiorcy mają także problemy z dostosowaniem się do stale zmieniającej się sytuacji na rynku (17 proc.).

Niektórzy wskazują na zbyt wysokie wymagania klientów (8 proc. respondentów), dużą konkurencję (6 proc.), ograniczenia finansowe klientów (4 proc.), kryzys na rynku (2 proc.), nieuczciwość konkurencji (1 proc.) oraz szarą strefę (0,5 proc.).

Przedstawiciele polskich firm, które zostały objęte badaniem wykonanym przez ARC Rynek i Opinia, na zlecenie home.pl, uważają także, że prowadzenie biznesu znacznie utrudniają im wysokie koszty stałe (m.in. czynsz, media). Na ten problem zwraca uwagę aż 38 proc. respondentów.

Znacznie rzadziej wymieniane są wysokie ceny produktów, których zakup jest dla firmy konieczny (17 proc.) oraz opóźnienia w dostawach (14 proc.). Niektórzy przedsiębiorcy zwracają także uwagę na problemy z dostępnością towaru (4 proc.) i nieuczciwość dostawców (3 proc.).

Technologia pomaga rozwiązywać problemy

Ankietowani zostali także zapytani o trudności, które tworzą się wewnątrz ich firmy. Tutaj największym problemem jest rekrutacja odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Przyznało się do tego aż 37 proc. respondentów.

Z kolei 18 proc. właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro, małych oraz średnich firm uważa, że konieczność zajmowania się codziennym zarządzaniem przeszkadza im w poświęcaniu swojego czasu na rozwój przedsiębiorstwa. Znacznie rzadziej wymienianymi barierami są: problemy z zapewnieniem odpowiednich szkoleń (13 proc. respondentów), słabsza kondycja finansowa (10 proc.), problemy z pracownikami, np. duża rotacja (4 proc.), trudności natury komunikacyjnej oraz niedostosowanie lokali do charakteru prowadzonej działalności (3 proc.).

Część przedsiębiorców skarży się także na przerost zatrudnienia, złą atmosferę w firmie (2 proc.) oraz brak odpowiednich szkoleń na rynku (1 proc.).

- Analizując wyniki badania, widać wyraźnie, że polscy przedsiębiorcy mogliby część swoich problemów rozwiązać wykorzystując do tego nowoczesne technologie - uważa Dariusz Kowalski, lider zespołu produktowego z home.pl.

Jego zdaniem, przewagę konkurentów i brak popytu na ich usługi oraz produkty można pokonać wykorzystując zaawansowane reklamy internetowe i e-sklep. Przecież w sieci jest kilkaset razy więcej klientów niż na ulicy. Biuro w chmurze i e-sklep są też odpowiedzią na skargi na wysokie koszty najmu lokalu i dostarczane media. Duża część przedsiębiorców uważa, że zajmowanie się codziennym zarządzaniem przeszkadza im w poświęcaniu swojego czasu na rozwój firmy. Ale wiele rzeczy można ułatwić. Drogie szkolenia warto zastąpić webinariami, pracownicy nie muszą wykonywać swoich zadań w jednym miejscu, można z nimi współpracować online, korzystając z rozwiązań chmurowych - przekonuje.

Sondaż został przeprowadzony przez ARC Rynek i Opinia, na zlecenie home.pl w dniach 15-27 kwietnia oraz 5-8 maja 2015 r. Wzięło w nim udział 1086 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro, małych i średnich firm działających m.in. w branżach: samochodowej, przetwórstwa przemysłowego, budowlanej, finansowej, transportowej, gastronomicznej i hotelarskiej.

Zobacz także: Kontrole podatkowe w Polsce tworzą opresyjne państwo:
Czytaj więcej w Money.pl
Zatory płatnicze nie wynikają z kryzysu? Firmy traktują to jako sposób na darmowe kredytowanie działalności. Niektórzy nawet na tym zarabiają.
Rewolucja w relacjach urzędów z biznesem? Założenia nowej "konstytucji dla firm", która będzie zbiorem podstawowych norm regulujących działalność gospodarczą wykonywaną w Polsce, przyjęła Rada Ministrów.
Ważne zmiany dla 2 milionów pracowników Firmy zapłacą ponad 660 mln złotych za nowe zapisy w prawie. Część z nich może stracić szanse na wygrywanie przetargów.
przedsiębiorcy
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)