Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Piotr Bera
|
aktualizacja

Złe wiadomości z budowy gigatunelu. Mówią o rozbiórkach

55
Podziel się:

Sto kamienic mają objąć ekspertyzy prowadzone w Łodzi na trasie tunelu średnicowego. W środę wykonawca poinformował, że "potwierdziły się wyniki z poprzednich badań, że wiele budynków na trasie tunelu jest w stanie złym lub awaryjnym". Mówi się o rozbiórce części kamienic.

Budowa przystanku kolejowego PKP Łódź Śródmieście
Budowa przystanku kolejowego PKP Łódź Śródmieście (Agencja Wyborcza, Tomasz Stanczak)

Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego przeprowadziło inwentaryzację budynków na trasie drążenia tunelu między al. 1 Maja a przystankiem Łódź Śródmieście. Trwa sporządzanie dokumentacji z wyników badań - donosi PAP.

Po wydarzeniach z września ubiegłego roku, gdy doszło do osunięcia fragmentu kamienicy przy al. 1 Maja 23, powołany wówczas sztab kryzysowy wspólnie z inwestorem zdecydowali o ponownym zbadaniu budynków na trasie przekopu. Wykonawca rozpoczął prace. Wstępne wnioski przekazano do zamawiającego – PKP PLK oraz władz Miasta Łodzi na początku tego roku. Potwierdziły one wyniki z poprzednich badań, że wiele budynków na trasie tunelu jest w stanie złym lub awaryjnym - tłumaczy PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Obecnie PBDiM prowadzi inwentaryzację budynków na odcinku budowy tunelu od przystanku Łódź Śródmieście do Łodzi Fabrycznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.

Dodatkowe badania

- Pakiet wyników z pierwszego etapu inwentaryzacji budynków przekazaliśmy już inwestorowi - PKP PLK. Wskazujemy też proponowane technologie zabezpieczenia budynków, a także urealniony koszt tego zadania. Decyzje, co dalej z kamienicami należą do inwestora" - powiedział Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM.

Grabowski dodał, że główny projektant tunelu zadecydował o poszerzeniu terenu, którym objęte są badania. Obecnie ekspertyzy obejmują budynki postawione na pasie ziemi o szerokości od 70 do 100 metrów wzdłuż budowanego tunelu, a także część budynków sąsiadujących, co wynika to z faktu, że wiele kamienic z Łodzi może być ze sobą połączonych wspólnymi elementami konstrukcyjnymi, np. ścianami.

PBDiM, jak przypomina Grabowski, wcześniej wskazało obiekty kwalifikujące się do rozbiórki, ale wyburzono tylko część z nich, bo "na przełomie 2021 i 2022 r. na skutek sprzeciwów społecznych, podjęto m.in. na komisji infrastruktury decyzję o konieczności pozostawienia maksymalnej liczby obiektów nad trasą tunelu".

Według Grabowskiego szczególną uwagę przykłada się do odnajdywania niezewidencjonowanych obiektów, takich jak stare piwnice, obiekty, które zostały dawniej rozebrane i ukryte pod powierzchnią ziemi, a także budowle służące historycznie celom wojskowym oraz inne, które mogłyby stanowić zagrożenie w trakcie pracy maszyny.

Będą rozbiórki?

Grabowski wyjaśnił, że przy inwentaryzacji budynków analizowana jest nawet kolejność powstawania obiektów, co ma pomóc w ujawnieniu nieprawidłowości konstrukcyjnych. Właśnie taki przypadek stał się przyczyną katastrofy przy 1 Maja.

- Prawa oficyna kamienicy miała tylko jedną swoją ścianę – frontową. Jako pozostałe, wykorzystano w procesie budowy ściany budynków sąsiednich - powiedział Piotr Grabowski.

Dodał, że wyniki ekspertyz są sukcesywnie przekazywane do inwestora - PKP PLK razem z zaleceniami dotyczącymi dodatkowych robót remontowych i ze wskazaniem najlepszej w tym celu technologii.

Niewykluczone, że ekspertyzy ułatwią podjęcie trudnych decyzji o ewentualnych rozbiórkach kamienic, które są w najgorszym stanie technicznym - ocenił Piotr Grabowski.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała zakończyć się w czerwcu 2026 r. z ruchem pociągów od grudnia 2026. We wrześniu 2024 r., drążenie tunelu przerwano, a wykonawca złożył do PKP PLK wniosek o przesunięcie terminu zakończenia budowy o rok. Trwają negocjacje w tej sprawie.

Tunel średnicowy pod Łodzią od stacji Łódź Fabryczna z rozgałęzieniem w kierunku Łodzi Kaliskiej (na południe) i Żabieniec (na północ) ma mieć ok. 7,5 km i po otwarciu ma ułatwić komunikację kolejową w Centralnej Polsce dzięki udrożnieniu szlaku kolejowego z Warszawy pod centrum Łodzi w kierunku Wrocławia i Kutna.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(55)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prezydent2040
2 miesiące temu
Jakie to polskie. Zaczniemy a później jakoś to będzie. Prawo jest takie, że odpowiedzialnych nie będzie a koszty rosną o milion dziennie.
Mirek P.
2 miesiące temu
To dobra ,choć kosztowna wiadomosć. Wzorem niektórych miast zachodnich odbudować ,ale zachowując styl fasad , które były. A nie nowoczesne szkaradełka.
bolo
2 miesiące temu
No to tylko czekać jak nagle zaczną się pojawiać rzekomi spadkobiercy po dawnych właścicielach z roszczeniami odszkodowań. Sytuacja idealna bo nawet lokatorów nie bedzie tylko czysta kasa
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Wątpliwość
2 miesiące temu
raczej następne katastrofy mogą się wydarzyć. Intensywne przejazdy pociągów pod ziemią nie pozostaną bez wpływu na stare kamienice.
Nowy105
2 miesiące temu
Kto dopuszcza do użytkowania kamienice w takim stanie?
Prawda
2 miesiące temu
Deweloperzy już otwierają szampana. A mieszkańcy ruin na peryferiach dostaną socjalem
...
Następna strona