Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie?

5
Podziel się:

Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, musi płacić podatek od uzyskanych w ten sposób dochodów. Można jednak podatek skutecznie obniżyć, zwiększając koszty uzyskania przychodu.

Obniżenie podatku dochodowego firmy staje się możliwe, jeśli osiągniemy wyższe koszty uzyskania przychodu
Obniżenie podatku dochodowego firmy staje się możliwe, jeśli osiągniemy wyższe koszty uzyskania przychodu (pixabay.com / CC0)

Najprostszym sposobem na obniżenie podatku przez przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub podatkiem liniowym jest wpisywanie do ewidencji księgowej tylu kosztów, ile się da. Mówiąc inaczej, im wyższe koszty uzyskania przychodu wykażemy, tym niższy będzie dochód, a przez to niższy podatek.

Co może być kosztami uzyskania przychodu?

Nie znaczy to, że do kosztów możemy wpisać wszystko. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, że kosztem uzyskania przychodu jest koszt, który jest związany z osiągnięciem przychodu. Prawo dodaje też, że może to być również koszt, który jest związany z utrzymaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Artykuł 23. Tej umowy wymienia jednak katalog kosztów, które nie mogą być zaliczone do tej kategorii, a co za tym idzie, nie obniżą dochodu przedsiębiorcy. Jednym słowem koszt, który ma obniżać dochód, powinien być związany z prowadzoną działalność. Musi też być odpowiednio udokumentowany.

Koszty nieudokumentowane fakturą

Istnieje grupa wydatków, które nie muszą być dokumentowane fakturą VAT wystawianą na firmę. Chodzi tu o np. dowód opłaty pocztowej albo wyciąg bankowy, który potwierdza koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego. Kosztem mogą być też diety, bezpośrednio związane z odbywanie podróży służbowej. Do kosztów zaliczamy też bilety parkingowe, autobusowe czy kolejowe.

Nieruchomość wykorzystywana w działalności gospodarczej

Gdy przedsiębiorca prowadzi swoją działalność w mieszkaniu, może przeznaczyć część nieruchomości na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Żeby to zrobić, należy określić procent powierzchni lokalu, który będzie wykorzystany do działalności w stosunku do całkowitej powierzchni mieszkania lub domu. Jeśli takie rozdzielenia dokonamy, będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki za czynsz, prąd, czy media. Ale nie całe, lecz proporcjonalnie do procentu, który ustaliliśmy wcześniej. Takie wydatki dokumentowane są dowodem wewnętrznym.

Koszty uzyskania przychodu można skutecznie zwiększyć, jeśli przedsiębiorca wprowadzi mieszkanie lub dom do firmy i wpisze je do firmowego majątku. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy nieruchomość należy do przedsiębiorcy. W takiej sytuacji ustalamy wartość mieszkania i co miesiąc określoną kwotę amortyzacji zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu. Można też w takiej sytuacji zaliczyć ratę kredytowej do kosztów uzyskania przychodu. Nie w całości, ale w części odsetkowej.

Zakup artykułów biurowych

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy wydatki na zakup komputera, czy drukarki. Koszty związane z wyposażeniem gabinetu czy biura mogą być doliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli w pomieszczeniu przeznaczonym na cele prowadzonej działalności będą przyjmowani klienci.

Do kosztów działalności można zaliczyć też usługi księgowe, usługi marketingowe, prawnicze, usługi pozycjonowania stron.

Koszty zatrudnienia i obniżenie podatku

Jeśli zatrudniamy kogoś na umowę o pracę, zlecenie czy o dzieło to wydatki z tym związane są kosztem uzyskania przychodu w momencie wypłacenia wynagrodzenia.

Pojazdy jako koszt działalności

Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w swojej działalności gospodarczej zarówno pojazdy niefirmowe, jak i firmowe.

Pojazdami niefirmowymi są pojazdy, które nie są zarejestrowane w majątku firmy. Są jedynie wykorzystywane w ramach działalności. Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje pojazd, który nie należy do niego, koniecznie musi podpisać umowę użyczenia lub najmu pojazdu. Pojazdy firmowe to te, które są w majątku firmy i w całości mogą być odliczanie od nich koszty.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
Ziko
3 lata temu
Ciężko powiedzieć jak, ja mogę powiedzieć jaką firmę zaangażowac w to, żeby sprawy finansowe stały się dla nas proste - oczywiście biuro Abakus z Gdyni Pani Ilony Szukały. Znakomite podejście do klienta, 100% profesjonalizm.
WelcomeTo
3 lata temu
Ja sobie nie wyobrażam jak przedsiębiorcy czasmai sobie radzą bez księgowości. Gdyby nie moja warszawska GAMA to bym już dawno zginął. Jednak księgowośc to bardzo potrzebna sprawa w prowadzeniu firmy. Tym bardziej dobra księgowość.
iks
3 lata temu
A czemu spamujecie? Czyżby Gama była taka słaba, że nie ma klientów i musi spamować ??
Ginevra
4 lata temu
mi sie udało uniknąć tych błęów, bo biuro rachunkowe Gama Grabowskich pomogło mi w założeniu firmy
Edyta
4 lata temu
Warto rozeznać się po prostu w sensownych kancelariach podatkowych - ja korzystam z Warszawskiej Gamy (firma P. Grabowskich) - bardzo dobry kontakt, profesjonalna obsługa. Słowem - nie narzekam.