Pokoleniem Z nazywa się zazwyczaj ludzi urodzonych nie wcześniej niż w latach 1990–1995, chociaż definicje różnią się między sobą. Specyfiką tego pokolenia jest to, że ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie.
Pokolenie Z zwraca uwagę wielu pracodawców, ponieważ wchodzi na rynek pracy. Podejście do wykonywania obowiązków ma całkowicie inne niż wcześniejsze pokolenia. Czym charakteryzuje się pokolenie Z? Pokolenie Z nazywane jest często generacją post-millennials, pokoleniem internetowym. W porównaniu z poprzednią generacją, określaną mianem generacji Y, która dopiero uczyła się świata cyfrowego, dla pokolenia Z nowoczesne technologie to "chleb powszedni", coś, co istniało od zawsze.
Co to jest pokolenie Z?
Mówiąc o pokoleniu Z, mamy najczęściej na myśli ludzi, którzy urodzili się po 1995 r. Czasami graniczną wartością jest rok 1990.
Specyfiką tego pokolenia jest to, że ci młodzi luzie praktycznie od urodzenia związani z nowoczesną technologią. Jeśli przedstawiciel pokolenia Z czegoś nie wie, szuka odpowiedzi na to pytanie w internecie. Charakterystyczne jest więc to, że do internetu ma stały dostęp. Pokolenie Z charakteryzuje się też większą skłonnością do dyskusji na forach internetowych i mediach społecznościowych.
Charakterystyka pokolenia Z
Pokolenie Z jest badanie przez wielu specjalistów związanych z rynkiem pracy. Zauważają oni, że generacja Z była wychowana bezstresowo, jej przedstawiciele mają bardzo mało pokory i są wyjątkowo roszczeniowi. Badacze pokolenia Z podkreślają, że generacja Z potrafi wykonywać kilka rzeczy jednocześnie. Mogą więc w tym samym momencie z kimś rozmawiać, pisać wiadomości i oglądać serial. Może to być jednak sporym kłopotem, bo nie są w stanie skupić się na jednej rzeczy.
Pokolenie Z jest wyjątkowo podane na reklamę. Przedstawiciele tej generacji chcą kupować produkty wysokiej jakości i za to nie przepłacać.
Specyficzną cechą pokolenia Z jest to, że wśród tych ludzi jest bardzo wielu samotników i egoistów. Z jednej strony są to osoby kreatywne i niezależnie, z drugiej myślące realnie i nie zawsze optymistycznie.
Pokolenie Z na rynku pracy
Dla wielu ekspertów wciąż zagadką pozostaje podejście do pracy przedstawicieli generacji Z. Już teraz da się powiedzieć, że pokolenie Z może pracować gdziekolwiek. Dzięki znakomitemu rozeznaniu w świcie nowoczesnych technologii najczęściej pracują w sektorze IT, e-marketingu albo public relations.
Dla pokolenia Z bardzo ważna jest praktyczność. O użyteczności produktu świadczy fakt, że pozwala im oszczędzić czas. Pokolenie Z cechuje też częste zmienianie miejsc pracy. To spory problem dla pracodawców, którzy muszą ciągle zapewniać programy rozwojowe dla pracowników.
To, co podkreśla wielu pracodawców, to dość liberalny stosunek pokolenia Z do poufności informacji. Dzięki ciągłemu dostępowi do nowoczesnych technologii, pokolenie Z często bez odpowiedzialności potrafi udostępniać informacje, które nie powinny dotyczyć szerokiego grona.
Dla wielu pracodawców praca z przedstawicielami pokolenia Z może być wyjątkowo trudnym wyzwaniem. Nie wszyscy potrafią bowiem poradzić sobie z takimi niepokornymi pracownikami.
Według niektórych ekspertów przedstawiciele pokolenia Z w ciągu całego życia zmienią pracę nawet 17 razy. Wielu z nich chce stworzyć własny biznes. Dlaczego? Bo mają potrzebę zmieniania świata, a ich zdaniem własna firma daje możliwość stworzenia czegoś rewolucyjnego.